• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare ABility_girls
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 009
A

ABility_girls

STorlekar..hur stor ska hästen max vara om den ska ha ponny schabrak?har köpt ett full nu eftersom jag har hört att bara småååponnyer kan ha Ponny! :confused:

Sv: schabrak

Det beror väl lite på hur grov ponnyn är men D-ponnyn i stallet kan har både och. Tycker nästan full är snyggare på honom, det ser inte för stort ut, men ponny ser inte heller för litet ut... :D

min maxade D måste ha ponny eller 16" schabrak för han drunknar i full :P.
men så är han väldigt nätt och har mkt kort rygg
och så har han en hoppsadel så då blir det oftast hoppschabrak och dom är ju mindre oxå.
men i allround och dressyr har han pony eller 16" iaf.

har full i alla schabrak
men det varierar i storlek tycker jag fast det är full så är vissa lagom andra JÄTTE stora....
(han är maxad D)

16" sadel - 16" schabrak och vice versa..

Har dock ett par pony som är stora i stl som både hästen och ponnyn kan ha.

Precis, det beror på vad för sadelstorlek man har. har man 17" sadel ska man ha 17"-schabrak dvs full.
Har man ponnysadel, eller 16" sadel kan man ha ponnyschabrak.

Jag brukar alltid köpa ponny shabrack till min häst ( på drygt 153 cm i mankhöjd) jag tycker inte om när schbraket "upptar" hela hästen, gillar när det är mindre :)

Mitrolle skrev:
Precis, det beror på vad för sadelstorlek man har. har man 17" sadel ska man ha 17"-schabrak dvs full.
Har man ponnysadel, eller 16" sadel kan man ha ponnyschabrak.

Mja, men jag tycker inte alltid att det stämmer. Min islänning köpte jag stort schabrak till, eftersom sadeln ju är 17". Hon drunknade verkligen... Schabraket satt ända bak i virveln. Jättestort. Som tur väl var så krympte det i tvätten (för en gångs skull krymper sånt man vill ha krympt ;) ) så sedan passade det bättre. Men islänningar är kanske ett undantag då, eftersom många är rättså små men rids av vuxna (som ju behöver sadel i vuxenstorlek).

Liknande trådar

Utrustning Ska beställa ett EquoIQ stalltäcke, hur är storleken på dem? Har hört att de är stora? Min häst har 140 på Amigo stalltäcken och 145...
Svar
1
· Visningar
218
Senast: EZMK
·
Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
453
Utrustning Insett att schabrakgarderoben behöver förnyas… Ska sälja av Ps schabraken för de glider som f*n på nya hästen🫣 Det är liksom hela... 2
Svar
22
· Visningar
1 402
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Hej! Jag ska införskaffa mig en ny transport och behöver råd på vilken jag ska söka efter. En totalvikt på max 1500kg, en lastvikt så...
Svar
4
· Visningar
282
Senast: Emuliiaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXII
  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur