Schampotvål

DarkInNight

Trådstartare
Äntligen har jag provat hårdtvålsschampo och jag är frälst, det löddrar supermycket och hårbottnen är betydligt mindre torr.
Samt fördelarna med att inte behöva frakta en massa vätska fram och tillbaka över världen.

Kanske hade jag tur och hittade rätt tvål för mig direkt 😄

Vilka använder ni? 😃
 
Jag använder just nu Aloë You Vera Much schampoobar från Happy Soaps. Jag gillar den! Den löddrar bra, håret blir rent men inte strävt och torrt av det.

Nån fungerande balsamkaka har jag inte hittat tyvärr. Ingen av dem ger tillräckligt mycket fukt. Nästan så att inget släpper från dem...
 
Äntligen har jag provat hårdtvålsschampo och jag är frälst, det löddrar supermycket och hårbottnen är betydligt mindre torr.
Samt fördelarna med att inte behöva frakta en massa vätska fram och tillbaka över världen.

Kanske hade jag tur och hittade rätt tvål för mig direkt 😄

Vilka använder ni? 😃
Lush och Aleppotvål
 
Jag använder just nu Aloë You Vera Much schampoobar från Happy Soaps. Jag gillar den! Den löddrar bra, håret blir rent men inte strävt och torrt av det.

Nån fungerande balsamkaka har jag inte hittat tyvärr. Ingen av dem ger tillräckligt mycket fukt. Nästan så att inget släpper från dem...
Så trist med att balsamkakor inte fungerar.
Då ska jag avvakta med sådana :)
 
Så trist med att balsamkakor inte fungerar.
Då ska jag avvakta med sådana :)

Det har inte funkat för mig iaf. Jag läser i kommentarer att en del är nöjda. Men jag förstår inte hur. Jag får inte tillräckligt att fastna i håret för att göra nåt som helst nytta. Schampoot är lätt att applicera och jag känner att det finns i håret. Men balsamkakorna har jag försökt jobba in men det känns inte som att jag får nåt i håret alls. Jag gav upp och använder vanligt balsam. Men schampookakan är jag jättenöjd med!
 
Helt vanlig aleppotvål?
Ja exakt. Äkta vanlig aleppotvål med mycket lagerbärsolja.
Gulaktig, fyrkantig, lite robust, grön inuti, flyter i varmt vatten.

Det blir ett krämigare skum och utan surskölj blir håret lite strävt. Gillade inte första gången jag provade, men ett år senare. Kan ha varit olika modell på aleppotvålen.

Tror inte att en aleppotvål går att ha direkt efter att man haft tex ngt slags 2 in one balsamschampo med fruktvax tex eller så. Då tror jag man får köra en schampokaka med ALS, jag använder båda varianterna det ena ibland det andra ibland. (men kan inte säga att jag tvättar håret speciellt ofta.)

Har inte heller hittat några balsamkakor som fungerar. Utan kör surskölj och arganolja.
 
Använder både schampo och balsamkakor från Dalarnas ekobutik. Dyra men räcker i en evighet. Köpte schampotvålen i oktober och har typ hälften kvar fortfarande. Balsamkakorna fungerar också bra för mig. Jag har köpt serien med lavendel pga älskar doften.
 
Så bra att ni är nöjda med aleppotvålen. Det är min plan att börja med efter att det är slut på nuvarande schampoflaska.
 
Jag kör också med fast schampo och balsam. Det var svårt att hitta ett balsam som fungerade men jag hittade "Klar" online som är ok.
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20240308_182708_Chrome Beta.jpg
    Screenshot_20240308_182708_Chrome Beta.jpg
    152,8 KB · Visningar: 29
Använder både schampo och balsamkakor från Dalarnas ekobutik. Dyra men räcker i en evighet. Köpte schampotvålen i oktober och har typ hälften kvar fortfarande. Balsamkakorna fungerar också bra för mig. Jag har köpt serien med lavendel pga älskar doften.

Är det balsamkakan som heter queen of volume?
 
Jag använder schampookakor från Dalarnas Ekobutik. Lavender och Bergamott&Neroli är nog storfavoriterna. Men har provat andra också som MayChang och Kamomill.
Brukar alternera mellan.

Har även balsamkakor men den används mest när jag är på resande fot. Hemma blir det "vanlig" inpackning istället oftast.
Annars är balsamkakan bra då det även ska vara värmeskydd i. :D

Kakorna är så bra att ha med på resande fot. Tar knappt plats och smidigt med burkar istället för flaskor som tar plats.

Vilket påminner mig att det är dags att köpa på mig ett lager igen. Börjar sina.

Innan jag köpte dessa hade jag schampoo kaka från Love beauty and Planet. Blev dock svårare och få tag på så blev perfekt när jag hittade Dalarnas Ekos istället som nästan är lokalproducerat också är ju ett plus.
 
Jag har tidigare använt några av schampokakorna från Lush. Jag var nöjd med dem, men inte deras balsam.

Nu testar jag en från Kitsch, och deras balsam också. I början var jag tveksam, håret kändes liksom fett, men såg inte fett ut. Men nu efter någon månad är jag helnöjd, nu har jag fått ordning på tekniken :)
Använder en sån där massageborstegrej i samband med schampot också. Tycker jag känner mig ren på djupet efter det, och kan lätt gå en vecka mellan tvättar utan att bli "äcklig" :)
Gillar balsamet också!
 

Liknande trådar

BH
Kläder & Bli fin Efter corona, då jag spenderade nästan två år med att jobba hemifrån, så har jag haft svårt att gå tillbaka till att använda vanliga...
2
Svar
21
· Visningar
1 343
Senast: Cattis_E
·
Skola & Jobb Hej Buke, Jag skriver under anonymt nick pga att det är personligt och allmänt jobbigt. Bakgrund: Jag jobbar som konsult sedan några år...
2
Svar
28
· Visningar
3 798
Senast: monster1
·
Kläder & Bli fin Jag har rensat undan bland kläderna då och då under en längre tid, och garderoben är inte längre lika full, men jag kände att jag skulle...
Svar
14
· Visningar
1 480
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 153
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp