Scroll-bärbar-hjälp

LillaMy84

Trådstartare
Ska vi se hur jag ska lyckas formulera denna frågan:o
Något har hänt med min bärbara, ni vet den där öh, plattan som man styr musen med.. Jag har alltid kunnat bläddra på sidor och liknande i genom att dra upp eller ner med fingret längst till höger på den, men nu funkar det inte:confused:
Det ser ut som att datorn verkar fatta att det ska scrollas, musen rör sig inte då , utan syns som en grå rund symbol istället, men inget händer
Var och hur ställer man in den funktionen? Dagens i-landsproblem:angel:
men jag kan verkligen inte hantera de andra varianterna, HJÄLP:p

Sv: Scroll-bärbar-hjälp

Lite grundläggande datorkunskap först.
Plattan, touchpad är det samma som musen.
Det är (mus)pekaren som rör sig på skärmen inte musen.

Eftersom du inte ger någon adekvat information såsom vilket operativsystem (OS) eller version du har så ger jag ett generellt svar

Kontrollpanelen/mus

Operativsystem.. är det som i windows 7:o ? Nåt mer som kan tänkas vara relevant-jag har ingen aning? Har försökt hitta nån inställning i kontrollpanelen, men utan att lyckas (blir ju inte lättare när man inte vet vad funktionen scrolla-genom-att-stryka-med-fingret-på-musplattan heter)..
Detta kom plötsligt, från att ha fungerat till att inte göra det efter igångstart från viloläge.
Datorn är en liten acer, vad mer den heter vet jag inte

Men kollade du under mus?

På mina Acer, ja jag har några stycken. Med olika OS, på W7 så ligger inställningarna för TOUCHPAD:en under kontrollpanelen/mus. När man klickat på mus på min W7 kommer denna bild upp:
Musegenskaper.jpg

Som du ser finns det en flik som heter multiberöringsgester (Multi-Gesture). Det är förmodligen där inställningarna ändrats.

På Acers hemsida kan du ladda ner drivrutiner och instruktionsbok.
OBS! Det blåmarkerade är en klickbar länk som tar dig direkt till nedladdningssidan för Acers drivrutiner. Där får du själv välja så det blir till rätt datormodell.

Senast ändrad:

Min bärbara kan ibland stänga av programmet som sköter scrollen på musplattan. Då jag inte vet vad programmet i sig heter (kommer upp något felmeddelande) så brukar jag bara starta om datorn så fungerar det. Min är en LG men du kan ju prova starta om din med? :)

Provade att starta om, men det hjälpte tyvärr inte heller.. Det brukar annars kunna vara lite magiskt tricks det där:p
Rätt som det var kom funktionen tillbaka bara sådär :confused::banana:

Men kollade du under mus?

På mina Acer, ja jag har några stycken. Med olika OS, på W7 så ligger inställningarna för TOUCHPAD:en under kontrollpanelen/mus. När man klickat på mus på min W7 kommer denna bild upp:
Musegenskaper.jpg

Som du ser finns det en flik som heter multiberöringsgester (Multi-Gesture). Det är förmodligen där inställningarna ändrats.

På Acers hemsida kan du ladda ner drivrutiner och instruktionsbok.
OBS! Det blåmarkerade är en klickbar länk som tar dig direkt till nedladdningssidan för Acers drivrutiner. Där får du själv välja så det blir till rätt datormodell.

:bow: 1000-tack för svar
Jag hann inte leta mig särskilt långt innan funktionen vaknade till liv av sig själv:confused::p

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka