SD nu STÖRRRSTA teflon-Partiet del 1

Blue fortsätter med sina dimridåer och kallar invandrarna lågutbildade. Nya fokus och vinklar hela tiden.
Nej invandrarna är inte generellt lågutbildade och nej de är inte ett problem.
I min hemkommun har invandrarna höjt utbildningsnivån eftersom de som kommer har högre utbildning är kommuninnevånaren generellt. Vi behöver dem. De bidrar.

Dessutom är det inte för utbildningsnivån som folk är välkomna hit. De är välkomna för att de inte kunde bo kvar i sin egen bygd. De har flytt.
 
Nu har vi ingen fri invandring till Sverige, men fri utvandring.

Jag håller med om att fri migration vore det allra bästa i en perfekt värld.

Jag är inte på något sätt mot välfärdsstaten. Jag tycker bara inte att en marginell påverkan på den motiverar att vägra skydda medmänniskor på flykt. Inte ens en signifikant påverkan motiverar det.

Däremot kan man diskutera hur man ska erbjuda skydd för att minska påverkan.
Vänta ett tag nu, om du har bostad och arbete eller studieplats ordnad så tror jag ingenting ligger i vägen för att du ska få invandra till Sverige.
Vilket är bra.
Om du istället vill komma utan ha detta ordnat så ska staten avgöra om man vill hålla dig under armarna , vilket är rätt och riktigt.
 
Blue fortsätter med sina dimridåer och kallar invandrarna lågutbildade. Nya fokus och vinklar hela tiden.
Nej invandrarna är inte generellt lågutbildade och nej de är inte ett problem.
I min hemkommun har invandrarna höjt utbildningsnivån eftersom de som kommer har högre utbildning är kommuninnevånaren generellt. Vi behöver dem. De bidrar.

Dessutom är det inte för utbildningsnivån som folk är välkomna hit. De är välkomna för att de inte kunde bo kvar i sin egen bygd. De har flytt.
Om man jämför hela kollektivet asylsökande med hela kollektivet"det svenska folket" så skulle det inte förvåna mig om utbildningsnivån kan jämföras.

Men om man istället jämför adekvat utbildning, dvs utbildning som inom en snar framtid kan omsättas i arbete så handlar det om en liten minoritet som har sådan utbildning.

Och ser man till hur lång tid det tar för dem att integreras och skaffa sig eget jobb o egen bostad så talar det ju för att man inte har utbildning som passar den svenska marknaden...
 
Blue fortsätter med sina dimridåer och kallar invandrarna lågutbildade. Nya fokus och vinklar hela tiden.
Nej invandrarna är inte generellt lågutbildade och nej de är inte ett problem.
I min hemkommun har invandrarna höjt utbildningsnivån eftersom de som kommer har högre utbildning är kommuninnevånaren generellt. Vi behöver dem. De bidrar.

Dessutom är det inte för utbildningsnivån som folk är välkomna hit. De är välkomna för att de inte kunde bo kvar i sin egen bygd. De har flytt.

En del invandrare är ju trots allt väldigt lågutbildade. Och de måste ju matchas på en arbetsmarknad som har krav på gymnasie även för städjobb, ialf de städare som ska få synas. Och genom politiken kan vi anpassa, ge bidrag, öronmärka och ge uppdrag till instanser, företag, myndigheter etc för att kompensera detta eller för att skapa effektiva skolor som är anpassade efter behov. Om inte politiken är alert och ser behovet så väcks ju missnöje, inte minst hos de stackars invandrare som vill jobba, men aldrig får jobb, och då heller inte släpps in i samhället riktigt, som då ger upp och då går det som det går. Det har vi ju mängder av exempel på.

Sen finns det ju en himla massa invandrare som är högutbildade där politiken måste skapa möjligheter att få dem ut i arbete med rätt validering och så mkt svenska och/el engelska som de behöver.

Och sen har vi alla däremellan.

Nu vet jag hur du tänker kring invandringsfrågan och vad du har för yrke, fö samma yrke som jag hade i fyra år, så jag menar inget så, jag menar bara att det faktiskt finns ganska många invandrare (ej majoritet och allt det där) men ändå, många, från somalia och afghanistan tex, som behöver anpassningar för att komma igång. Har vi en effektiv politik som ser det, är alert och tar tag i det på olika sätt, så att alla de stackare som behöver, faktiskt får hjälp, inte bara skydd. Då tror jag att flyktingfrågan hade varit ett betydligt mindre argument för SD att ta. För vad är det då att vara missnöjd över? Att de bara är utländska? Ja, men då så, då kan ju inte SD gömma sig bakom "Vi är inga rasister, vi gillar bara inte flyktingpolitiken", för dem som nu inte fattar bättre.

Något som sällan kommer upp i såna här trådar och som jag undrar över hur det är, i övriga Sverige, men som är väldigt tydligt i min lilla inkokta stad, är att jättemånga invandrare själva är SD. Det är verkligen helt otroligt. På min mans jobb, och vänners jobb (industri) finns massor av invandrare eller andra generationens invandrare och de är riktiga rasister, uttalat, även småchefer. De uttalar sig om andra nationer väldigt svepande, som "okunniga", "lata" och "utnyttjare". De är arga på folk de krigat med innan (Balkan) och tycker att "packet ska ut". Och de hejar på SD utan att riktigt förstå. Det är så tragikomiskt, surrealistiskt och konstigt att jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. Det finns tom de som tycker att fascismen var bra, då var man trygg, ingen maffia etc. Och Hitler gjorde det han skulle, man ska sköta sig, eller så åker man ut etc etc. Jag hoppas bara det är här...
 

Nej, det är inte bara där.

Förståelsen för människor som söker skydd undan krig tycks försvinna hos vissa typer av människor redan sekunden efter att man säkrat sitt eget skinn. Trots att vi säger, med rätta, att rasismen växer i Sverige, så tror jag vi ligger på en nivå långt under många av våra europeiska grannar och resten av världen. Rasism är betydligt mer normaliserad på många andra platser än i Sverige. Och det är något att vara stolt över och fortsätta arbeta med.
 
Blue fortsätter med sina dimridåer och kallar invandrarna lågutbildade.

När jag skriver om vilka effekter lågutbildad invandring har på ekonomin så avses ju enbart lågutbildade invandrare.

Nya fokus och vinklar hela tiden.

Nej jag har påpekat många gånger innan att lågutbildad invandring främst drabbar den lågutbildade inhemska befolkningen. I form av arbetslöshet och/eller lägre löner.

Nej invandrarna är inte generellt lågutbildade och nej de är inte ett problem.

Om vi ser till samtliga utrikes födda så är andelen högutbildade precis lika stor som hos inrikes födda. Andelen som saknar gymnasieutbildning är dock betydligt större för utrikes födda. Om vi ser till invandringen från de stora flyktingländerna så är utbildningsnivån generellt väldigt låg.

Det är ett problem. Om du inte vill höra det från mig så ta det från Joachim Ruist, en av de få forskare som forskar på invandringens ekonomiska effekter i Sverige, och som dessutom är invandringsliberal: "Nej, det riktiga integrationsproblemet ligger inte i toppen av stapeln utan i dess botten. En tredjedel av syrierna har nämligen inte ens gymnasieutbildning [...] Arbetsmarknadsläget är verkligen inte ljust. Närmast utsiktslöst. Inte konstigt att politiker gärna besvarar frågor om integration med att säga ”validering”. Man riktar uppmärksamheten där det går att göra något, även om inte särskilt många faktiskt berörs."
 
Egentligen är utbildningsnivån ointressant för Asylgruppen eftersom vi har ett regelverk som ger dem rätt att stanna om behov enligt regelverket föreligger.
De som har kompatibel utbildning har naturligtvis större möjlighet att skaffa sig en framtid utanför bidragsberoendet.

Vad som är intressant är, i hur stor omfattning vi i framtiden kommer att acceptera den kostnad som dessa bidrag utgör för samhället.

Att vi måste få in folk för att på sikt kunna bibehålla vår levnadsstandard står väl tämligen klart.
Folk som inte utgör en belastning, ekonomiskt sett vill säga.

Vi är redan idag extremt generösa med bidrag, boendestandard, sjukvård och omsorg. För att inte tala om att alla med uppehållstillstånd erhåller full garantipension oavsett hur länge man levt på bidrag i Sverige (obs där selekterar vi, det sista gäller bara utomeuropéer) Kan det vara för att mörka den totala kostnaden? ;)

Invandring, dvs inflyttning eftersom det finns ett behov finns ingen anledning att reglera. Behovet reglerar detta ju automatiskt.
 
Blue fortsätter med sina dimridåer och kallar invandrarna lågutbildade. Nya fokus och vinklar hela tiden.
Nej invandrarna är inte generellt lågutbildade och nej de är inte ett problem.
I min hemkommun har invandrarna höjt utbildningsnivån eftersom de som kommer har högre utbildning är kommuninnevånaren generellt. Vi behöver dem. De bidrar.

Dessutom är det inte för utbildningsnivån som folk är välkomna hit. De är välkomna för att de inte kunde bo kvar i sin egen bygd. De har flytt.
Sverige-har-storst-skillnad-i-lasfardigheter.png
Skillnader i genomsnittliga poäng för läsfärdigheter mellan inrikes och utrikes födda, år 2012–2013

Har du en plausibel förklaring?

PS, naturligtvis har jag en källa också: http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Artiklar/Lasfardigheter-skiljer-stort-bland-utrikes-fodda/
 
När jag skriver om vilka effekter lågutbildad invandring har på ekonomin så avses ju enbart lågutbildade invandrare.



Nej jag har påpekat många gånger innan att lågutbildad invandring främst drabbar den lågutbildade inhemska befolkningen. I form av arbetslöshet och/eller lägre löner.



Om vi ser till samtliga utrikes födda så är andelen högutbildade precis lika stor som hos inrikes födda. Andelen som saknar gymnasieutbildning är dock betydligt större för utrikes födda. Om vi ser till invandringen från de stora flyktingländerna så är utbildningsnivån generellt väldigt låg.

Det är ett problem. Om du inte vill höra det från mig så ta det från Joachim Ruist, en av de få forskare som forskar på invandringens ekonomiska effekter i Sverige, och som dessutom är invandringsliberal: "Nej, det riktiga integrationsproblemet ligger inte i toppen av stapeln utan i dess botten. En tredjedel av syrierna har nämligen inte ens gymnasieutbildning [...] Arbetsmarknadsläget är verkligen inte ljust. Närmast utsiktslöst. Inte konstigt att politiker gärna besvarar frågor om integration med att säga ”validering”. Man riktar uppmärksamheten där det går att göra något, även om inte särskilt många faktiskt berörs."

Nu när kriget pågått länge i Syrien - kommer också barn som inte gått alls i skolan på många år. De har en svår och tuff tid för att komma in i skolan och ges bra chanser.

Arbetsmarknadsläget är verkligen inte ljust om man heter Ali eller Kahla. Har man dessutom ingen utbildning är det ännu värre. Men de sakerna kan vi göra något åt. Diskriminering kan motarbetas. Sedan kan man vara Sverigedemokrat och tycka att motverkandet av diskriminering av Ali missgynnar Sven, därför bör vi fortsätta diskriminera utlandsfödda (det är så resonemanget brukar gå så fort det görs satsningar på att motverka strukturell diskriminering på arbetsmarknaden). Sedan kan man vara krass nationalekonom och säga att det spelar ingen roll om skattekronan betalas in av Ali eller Sven för antalet jobb är ändå fixerat av andra faktorer. Men så enkla är inte sambanden. Ju fler människor som känner att de har en plats i samhället och ges chansen till att delta, desto mer idéer föds och omhändertas - som skapar fler jobb.
 
Nu när kriget pågått länge i Syrien - kommer också barn som inte gått alls i skolan på många år. De har en svår och tuff tid för att komma in i skolan och ges bra chanser.

Arbetsmarknadsläget är verkligen inte ljust om man heter Ali eller Kahla. Har man dessutom ingen utbildning är det ännu värre. Men de sakerna kan vi göra något åt. Diskriminering kan motarbetas. Sedan kan man vara Sverigedemokrat och tycka att motverkandet av diskriminering av Ali missgynnar Sven, därför bör vi fortsätta diskriminera utlandsfödda (det är så resonemanget brukar gå så fort det görs satsningar på att motverka strukturell diskriminering på arbetsmarknaden). Sedan kan man vara krass nationalekonom och säga att det spelar ingen roll om skattekronan betalas in av Ali eller Sven för antalet jobb är ändå fixerat av andra faktorer. Men så enkla är inte sambanden. Ju fler människor som känner att de har en plats i samhället och ges chansen till att delta, desto mer idéer föds och omhändertas - som skapar fler jobb.

Orsakerna till att just Sverige får en så märkbart stor del av de med låga kunskaper är intressant är det någon som har en förklaring?
Min teori är att de med hög utbildning söker sig till länder som redan idag snabbt och enkelt integrerar denna resurs i sina samhällsbyggen.
Naturligtvis tuffare på kort sikt men efter 10 år så har man ett bättre liv med bostad o jobb.
Här i Sverige är detta betydligt krångligare, men för de med låg inkomst erbjuder vårt bidragslandskap ett bättre liv än de flesta andra länder.
Min åsikt är att du har selektionen just där.
 
Orsakerna till att just Sverige får en så märkbart stor del av de med låga kunskaper är intressant är det någon som har en förklaring?
Min teori är att de med hög utbildning söker sig till länder som redan idag snabbt och enkelt integrerar denna resurs i sina samhällsbyggen.
Naturligtvis tuffare på kort sikt men efter 10 år så har man ett bättre liv med bostad o jobb.
Här i Sverige är detta betydligt krångligare, men för de med låg inkomst erbjuder vårt bidragslandskap ett bättre liv än de flesta andra länder.
Min åsikt är att du har selektionen just där.

Jag tror att faktorerna snarare är:
* Den - relativt - snabba asylhanteringen.
* Utlovandet av permanenta uppehållstillstånd direkt för vissa grupper.
* Existensen av landsmän på plats som vittnat om sin ankomst hit och sitt liv här
* Möjligheten att ansluta sig till en sådan gemenskap.
* Den relativt begränsade rasismen - det finns en spridd bild av Sverige som vänligt mot icke-svenskar.
 
Jag tror att faktorerna snarare är:
* Den - relativt - snabba asylhanteringen.
* Utlovandet av permanenta uppehållstillstånd direkt för vissa grupper.
* Existensen av landsmän på plats som vittnat om sin ankomst hit och sitt liv här
* Möjligheten att ansluta sig till en sådan gemenskap.
* Den relativt begränsade rasismen - det finns en spridd bild av Sverige som vänligt mot icke-svenskar.
Så de högutbildade väljer att avstå från de positiva sakerna du räknar upp?

En Syrisk ingenjör som redan idag talar engelska väljer förmodligen ett engelsktalande land om han kan
Därför att han då både har möjlighet att kommunicera och få ett adekvat jobb.
Den Syrian som inte talar engelska, som arbetad i administrationen i landet inser ju att inget västland är intresserat av hans kunskaper , alltså är det föga förvånande om han istället väljer det land med de generösaste bidragen. Bara det att han är garanterad full garantipension redan ngt år efter det att han fått uppehållstillstånd (om han är så gammal) Bostadsbidrag o annat smått o gott gör ju att valet blir tämligen enkelt.
Vilket klart framgår när man tittar på vart de med kompatibel utbildning vill åka. Canada och Storbritannien är väl favoriter ;)
 
Fråga: Jag söker information om vilken sorts tandvård som migranter, papperslösa har tillgång till kostnadsfritt alt. till subventionerad kostnad?

Svar: Alla som ansöker om asyl i Sverige har rätt till akut tandvård, även så kallade papperslösasom kanske fått sin asylansökan avslagen. Kostnaden för ett akut besök hos Folktandvården är 50 kr. Enligt svensk lag ska kommun och landsting erbjuda sjukvård till alla som är bosatta i landstinget.
Barn under 18 år har rätt till tandvård på samma villkor som andra barn och ungdomar i Sverige, det vill säga utan kostnad. Det gäller både asylsökande, gömda och papperslösa barn.

Låter ju bra, men sedan börjar man läsa ingående.
Det betyder ju att kommuner o landsting inte är skyldiga att hålla med vård till dem som inte är bosatta i aktuell kommun eller landsting. För bosatt innebär ju att man är skriven på en adress, vilket lär vara svårt om man är papperslös eller gömd....

Självklart är alla sjukhus skyldiga att ta emot patienter för akut vård, ex bilolycka eller hjärtinfarkt.
Då löser man det ekonomiska vartefter.
 
Sedan kan man vara Sverigedemokrat och tycka att motverkandet av diskriminering av Ali missgynnar Sven, därför bör vi fortsätta diskriminera utlandsfödda (det är så resonemanget brukar gå så fort det görs satsningar på att motverka strukturell diskriminering på arbetsmarknaden).

Resonemanget brukar knappast gå att vi bör fortsätta diskriminera utlandsfödda. Skilj på deras resonemang och din tolkning av konsekvenserna av deras resonemang. Det riktiga resonemanget brukar väl snarare gå i stil med att vi inte bör diskriminera någon och att lagstiftad diskriminering som ska kompensera för den strukturella diskriminering inte är en bra lösning.
 
Resonemanget brukar knappast gå att vi bör fortsätta diskriminera utlandsfödda. Skilj på deras resonemang och din tolkning av konsekvenserna av deras resonemang. Det riktiga resonemanget brukar väl snarare gå i stil med att vi inte bör diskriminera någon och att lagstiftad diskriminering som ska kompensera för den strukturella diskriminering inte är en bra lösning.

Ja, åtminstone om man pratar med företrädare så har du rätt. När jag pratat med diverse random sympatisörer så förekommer även argumenten att diskriminering av icke-svenskar är en god företeelse som sorterar bort parasiterna och gynnar de riktiga medborgarna. Alltså det finns en anledning till att jag ofta anser att grunden för många yttrade åsikter ofta är rasistiska. Det är för att jag ofta möter de rasistiska åsikterna.

Men jag tycker även med din mening ovan så är det ett stort bekymmer att man tycker att vi ska låta bli att åtgärda strukturell diskriminering - för det finns inte andra förslag att göra det än via lagvägen. För det betyder i praktiken att man tycker att det är bättre att den är kvar än att det skulle slå över i något enstaka fall åt andra hållet - för det verkar vara vad man är rädd för - vilket är en helt onödig rädsla. Den uppförsbacke som finns för utlandsfödda på arbetsmarknaden går inte att räta ut helt med några futtiga lagändringar.
 
Senast ändrad:
Ja, åtminstone om man pratar med företrädare så har du rätt. När jag pratat med diverse random sympatisörer så förekommer även argumenten att diskriminering av icke-svenskar är en god företeelse som sorterar bort parasiterna och gynnar de riktiga medborgarna.

Men jag tycker även med din mening ovan så är det ett stort bekymmer att man tycker att vi ska låta bli att åtgärda strukturell diskriminering - för det finns inte andra förslag att göra det än via lagvägen. För det betyder i praktiken att man tycker att det är bättre att den är kvar än att det skulle slå över i något enstaka fall åt andra hållet - för det verkar vara vad man är rädd för - vilket är en helt onödig rädsla. Den uppförsbacke som finns för utlandsfödda på arbetsmarknaden går inte att räta ut helt med några futtiga lagändringar.
En anställning ska gå till den som är bäst lämpad, oberoende om det är en man eller kvinna, oberoende om det är en lintott eller en migrant som söker jobbet.
Att medelst lagstiftning gå in och kladda i den processen är både odemokratiskt och kontraproduktivt.
 
En anställning ska gå till den som är bäst lämpad, oberoende om det är en man eller kvinna, oberoende om det är en lintott eller en migrant som söker jobbet.
Att medelst lagstiftning gå in och kladda i den processen är både odemokratiskt och kontraproduktivt.

Nej, det kan motverka (och har gjort) den strukturella diskrimineringen som existerar att införa sådana temporära lagar. Så det är inte ett dugg kontraproduktivt.
 
Ja, åtminstone om man pratar med företrädare så har du rätt. När jag pratat med diverse random sympatisörer så förekommer även argumenten att diskriminering av icke-svenskar är en god företeelse som sorterar bort parasiterna och gynnar de riktiga medborgarna. Alltså det finns en anledning till att jag ofta anser att grunden för många yttrade åsikter ofta är rasistiska. Det är för att jag ofta möter de rasistiska åsikterna.

Okej. Jag har aldrig hört någon uttrycka sig så.

Men jag tycker även med din mening ovan så är det ett stort bekymmer att man tycker att vi ska låta bli att åtgärda strukturell diskriminering - för det finns inte andra förslag att göra det än via lagvägen. För det betyder i praktiken att man tycker att det är bättre att den är kvar än att det skulle slå över i något enstaka fall åt andra hållet - för det verkar vara vad man är rädd för - vilket är en helt onödig rädsla. Den uppförsbacke som finns för utlandsfödda på arbetsmarknaden går inte att räta ut helt med några futtiga lagändringar.

Man kan jobba för kulturella förändringar utan lagförslag. Människor är först och främst individer medan grupptillhörighet är sekundärt. Problemet jag ser med lagstiftad diskriminering är att två fel kan se ut som två rätt i statistiken. Så säg först att Muhammed och Anders söker samma tjänst på företag A, Muhammed har lite vassare meriter men Anders får jobbet p.g.a strukturell diskriminering. Sen så söker Ali och Sven samma tjänst på företag B, Sven har lite vassare meriter men Ali får jobbet p.g.a lagstiftad diskriminering. Det kanske ser bra ut på gruppnivå när strukturell och lagstiftad diskriminering "tar ut" varandra men på individnivå sker nu dubbelt så mycket diskriminering.
 
Nej, det kan motverka (och har gjort) den strukturella diskrimineringen som existerar att införa sådana temporära lagar. Så det är inte ett dugg kontraproduktivt.
Då får jag ställa en rak fråga. om du behöver hjälp av en läkare, vill du då ha hjälp av en som kommit in på en bananskal dvs genom positiv diskriminering eller vill du bli behandlad av en läkare som erhållit platsen tack vare sina meriter?

Det skulle inte ens fungera i ett fotbollslag. målvakten får jobbet för att han kommer från sjöberga istället för att han är den bästa man kan fixa. ;)
 
Då får jag ställa en rak fråga. om du behöver hjälp av en läkare, vill du då ha hjälp av en som kommit in på en bananskal dvs genom positiv diskriminering eller vill du bli behandlad av en läkare som erhållit platsen tack vare sina meriter?

Det skulle inte ens fungera i ett fotbollslag. målvakten får jobbet för att han kommer från sjöberga istället för att han är den bästa man kan fixa. ;)

1) Jag vill ha en läkare som uppfyller kriterierna för vad tjänsten omfattar. Det får man inte ge avkall på oavsett andra saker.

2) Alltså, som gammal fotbollsmålvakt, med smeknamnet "Svarta Pantern", utsedd till bästa juniormålvakt i länet och nästan kom med till landslagslägret för 16-åringar, så är det nog självklart att min uppenbarelse skulle betraktas som den bästa om man vill ha en målvakt som räddar frilägen och straffar - oavsett ursprung. För protokollet kan nämnas att det kanhända att jag hade några andra mindre precisa egenskaper.

Ett fotbollslag beskriver väldigt dåligt hur ett arbetstillfälle fungerar i allmänhet.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag tycker det är en intressant och framför allt viktig fråga för landets framtid vad som händer inom SD, men vill inte att ett sådant...
Svar
9
· Visningar
1 192
Senast: Smoothi
·
Äldre "Nu pratar SD om judar igen Liljestrand påminner om den växande antisemitismen och frågar om Jomshof anser att det är ett problem att...
Svar
7
· Visningar
1 084
Senast: Sleepy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp