SD-politiker skriver anonymt på hatsajter

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare annan1
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 910
  • Visningar Visningar 42 358
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: SD-politiker skriver anonymt på hatsajter

En tidning ska inte ta hänsyn till om folk vill få uppgifter publicerade, då kommer man inte kunna skriva ett kritiskt ord om någon, ingen vill framstå i dålig dager.

Pudlens kärna är snarare om man får bedriva undersökande journalistik via internet och på internet och vilka uppgifter man övér huvudaget får publicera oavsett källa.

en par enkla frågor, var befinner sig den databas som sammanställts i samband med denna undersökande journalistik. och när kom ansökan in till datainspektionen om tillstånd att hålla ett personregister + när denna beviljades....:)

för ett personregister blev det när nick kopplades till identifierbara adresser eller hur?

Det är väl självklart att du skall få vara precis så anonym du vill! Det är ju bara att gå till detta forum där du inte får säga vem en användare är eller ledtrådar till att folk skall kunna lista ut vem personen är.

Eller du anser att detta är något man kan bortse ifrån?

Är det det? Här på Bukefalos finns ett internt regelverk (forumreglerna) och en administratör som bär ansvar (Gunnar). Att vi användare inte får avslöja varandra och posta det här har bara forumreglerna att göra, inte med övriga samhället. Men finns det någonting som egentligen hindrar t ex en journalist från att luska reda på min mejladress via mitt nick och sedan koppla det till min facebook och mitt riktiga namn? Om jag nu hade skrivit något som var av sådant intresse. (Jag vet inte, det kanske det gör.)

Och jo demokrati bygger på ett öppet samhälle där vem som helst skall kunna säga vad som helst utan att censureras, sedan är ju inte allt lämpligt att häva ur sig.
Nej. Vi har ju gått igenom detta redan. Du får INTE säga precis vad som helst hur som helst. Yttrandefriheten är begränsad av t ex lagen om hets mot folkgrupp. Vissa saker är alltså inte bara olämpliga att säga utan rakt av olagliga.

Nej. Vi har ju gått igenom detta redan. Du får INTE säga precis vad som helst hur som helst. Yttrandefriheten är begränsad av t ex lagen om hets mot folkgrupp. Vissa saker är alltså inte bara olämpliga att säga utan rakt av olagliga.

Frågan här är dessutom inte censur utan anonymitet.

en par enkla frågor, var befinner sig den databas som sammanställts i samband med denna undersökande journalistik. och när kom ansökan in till datainspektionen om tillstånd att hålla ett personregister + när denna beviljades....:)

för ett personregister blev det när nick kopplades till identifierbara adresser eller hur?

Samma regler ska gälla här som om man samlar uppgifter på annat sätt, det spelar ingen roll var man snokat rätt på dem ( om man nu inte överskridit någon lag). I övrigt får du vända dig till journalisterna och fråga, det lär ingen på Buke kunna besvara. Jag vet inte exakt vilka regler som gäller journalistiskt material, men media lär stöta på problemet mest hela tiden.

Det är väl klart att du får säga vad du vill. Du får ha en åsikt det behöver def inte bli hets mot folkgrupp för det.

Ledsen om detta blir lite OT, men jag kan ärligt talat tycka att det börjar bli lite tjatigt att du ständigt klumpar ihop all politisk extremism och genom att avideologisera missar ganska mycket. Det blir lite problematiskt för att du sprider en bild som ofta är ganska osann.

http://www.dn.se/debatt/olika-slag-av-extremism-kraver-olika-slags-atgarder/
Instämmer! Ingen kan skriva ngt om SD utan att landsbygdsbo försöker släta över genom att påpeka att vänstern minsann är minst lika illa.
PL

Det är väl klart att du får säga vad du vill. Du får ha en åsikt det behöver def inte bli hets mot folkgrupp för det.

Klart man får säga vad man vill. Men en del saker är olagliga att säga. Som att man önskar livet ur barn, eller tycker att en viss grupp människor bör skjutas.

Klart man får säga vad man vill. Men en del saker är olagliga att säga. Som att man önskar livet ur barn, eller tycker att en viss grupp människor bör skjutas.

Men kan man inte komma undan med det genom att formulera det så att det inte är direkta hot eller hets mot folkgrupp.

Är det verkligen olagligt att önska livet av någon annan?

Men kan man inte komma undan med det genom att formulera det så att det inte är direkta hot eller hets mot folkgrupp.

Visst kan man formulera det så att det inte är direkta hot eller hets mot folkgrupp. Och då är det ju inte direkta hot eller hets mot folkgrupp och alltså lagligt. Och ska inte heller uppfattas som det.

Jag förstår inte riktigt poängen av ditt resonemang?

Att hoppas att en viss grupp barn svälter ihjäl känns inte vidare lagligt, men där är jag amatör. Att det är djupt olämpligt, särskilt av en lärare, är klart.

Att yttra att en grupp bör skjutas är nog svårt att säga utan att det blir olagligt...

Så visst kan man säga vad man vill, men man får ta konsekvenserna om det man säger är olagligt.

Yttrandefrihet handlar om att staten inte ska censurera, att man ska ha laglig rätt att uttrycka sig. Det handlar inte om att man ska få säga vad som helst utan konsekvenser eller utan att bli emotsagd.

Aldrig påstått motsatsen.

Surprise, surprise, du kan inte häva ur dig vad skit som helst och sedan förvänta dig att det inte ska ge någon reaktion eller konsekvens.

Aldrig påstått motsatsen.

Men det är väl en smula smickrande (eller creepy?) att du tror att min åsikt är så väldigt betydelsefull att det påverkar den här samhällsordningen.

Förstår ärligt talat inte vad du snackar om.

Och anonymitet har inte ett skit med yttrandefrihet eller demokrati att göra.

Jo det har det.
Exempel: http://sv.wikipedia.org/wiki/Sluten_omröstning
"I allmänna val kallas detta för valhemlighet och brukar ses som en förutsättning för demokrati."

Senast ändrad:

Hur skulle du omformulera att du önskade livet av flyktingbarn för att det ska var etiskt acceptabelt? Eller uttrycker man hur att man önskar krig mellan två islamska grupperingar så det blir rumsrent?

Mycket av det som framkommit kan säkert vara olagligt men inte en lösryckt mening så här utan som helhet. Givetvis kan man formulera sig mer eller mindre kränkande, men avpixlat är knappast känt för att dess sympatisörer uttrycker sig kultiverat.

Instämmer! Ingen kan skriva ngt om SD utan att landsbygdsbo försöker släta över genom att påpeka att vänstern minsann är minst lika illa.
PL

Den som läser vad jag skrivit + begripit det inser att jag inte stöder SD.
Rätt många här håller SD för ett lågvattenmärke politiskt sett.
I många fall är jag beredd att hålla med. Men vad jag inte är beredd till är att blunda för det faktum att SD inte är de enda aktörerna på den skitigare delen av banan. Vilket den gode Hr lundin ofta verkar göra.

Om det är att släta över när man belyser fler politiska felutvecklingar, då är jag nog den väghyvel Lundin håller mig för. Om det istället är att objektivt belysa sanningen ja då...;)

Ledsen om detta blir lite OT, men jag kan ärligt talat tycka att det börjar bli lite tjatigt att du ständigt klumpar ihop all politisk extremism och genom att avideologisera missar ganska mycket. Det blir lite problematiskt för att du sprider en bild som ofta är ganska osann.

http://www.dn.se/debatt/olika-slag-av-extremism-kraver-olika-slags-atgarder/

I stort sett all politiskt extremism har följande gemensamt

1 Man är till 110% övertygade om att man har rätt
2 Man vänder i stort sett alla frågor till den enda fråga som man har av betydelse
Ex Sd återvänder i stort sett varje gång till vad invandringen kostar och vad man kan göra för dessa pengar, extremvänster gör i stort sett samma sak med klasskampen ev. kryddat med lite feminism.

3 Man uppvisar en frapperande brist på empati, inte gentemot meningsfränder men väl mot meningsmotståndare.

Att man i din citerade diskussions-artikel framhäver att olika former av extremism kräver olika former av motåtgärder är väl att sparka in öppna dörrar.
Det inser ju var och en som engagerat sig i ämnet.
Religiösa fanatiker agerar på ett annat sätt än politiska.
Vänstern har av tradition varit duktiga på cell-byggnation och att dra till sig kultureliten. Högern i sin tur har dragit till sig de missanpassade och besvikna.

Men när man når målet utvecklar man samma totalitära system där oliktänkande, avvikande, sökande människor krossas utan misskund.

Att blunda inför det faktum att V har samma resa bakom sig som SD är i full färd att genomföra är naivt och på sikt så riskerar man att bli otroligt dragen vid näsan

Hur skulle du omformulera att du önskade livet av flyktingbarn för att det ska var etiskt acceptabelt? Eller uttrycker man hur att man önskar krig mellan två islamska grupperingar så det blir rumsrent?

Mycket av det som framkommit kan säkert vara olagligt men inte en lösryckt mening så här utan som helhet. Givetvis kan man formulera sig mer eller mindre kränkande, men avpixlat är knappast känt för att dess sympatisörer uttrycker sig kultiverat.

Att många, för att inte säga de flesta uttrycker sig okultiverat på vissa forum som ex avpixlat är väl ända att uttrycka sig för diplomatiskt?

Men det är väl ändå inte där problemet för staten Sverige ligger.

1 Har det framförts olagliga hot ska dess naturligtvis beivras
2 Har man brutit mot laga, det må vara lagen om hets mot folkgrupp eller datalagen så ska det naturligtvis lagföras
3 Om en tidning publicerat namn på personer där det inte är av allmänt intresse, så ska det naturligtvis diskuteras.

Att många av oss skrattat åt de "puckon" som fick brallorna nerdragna är väl klart, tom jag drog på mun.

Men sedan när man fick klart för sig hur namnen kommit fram så blev i alla fall jag tveksam. Till tidningens agerande och om man brutit mot ngr lagar.

Men finns det någonting som egentligen hindrar t ex en journalist från att luska reda på min mejladress via mitt nick och sedan koppla det till min facebook och mitt riktiga namn? Om jag nu hade skrivit något som var av sådant intresse. (Jag vet inte, det kanske det gör.)

Förutsatt att den manövern inte kräver dataintrång eller andra olagliga handlingar, så är det där inte olagligt i sig att ta reda på.

Sen kommer ju frågan om att publicera uppgifterna. Om det visar sig att du är tex Drottning Silvia, så kan det nog finnas saker du har skrivit tex här, som skulle kunna anses vara av allmänintresse då du i så fall är en i högsta grad offentlig person.

Men de flesta av oss är ju även under våra verkliga namn något av Anonyma Anna, och det är varken etiskt okej eller i läsarnas intresse att publicera artiklar om vad vi tycker om otrohet eller animalieindustrin. (Förutom hur dödfött det vore marknadsmässigt för en tidning att skriva sådant.)

Om du vore förtroendevald i Kyrkans Förening För Det Monogama Ätenskapets Heliga Bevarande, så skulle det ju kunna vara av intresse för den föreningens tidning och dess läsare, att du uttrycker dig så polyorineterat som du gör här. Och då skulle man kunna anse att det var ok att skriva om, eftersom du var förtroendevald.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
27 591
Senast: alazzi
·
Äldre http://www.expressen.se/nyheter/gavleimam-var-med-i-hemlig-jihadist-grupp/ Det jag länge antagit och gissat mig till har nu även... 15 16 17
Svar
326
· Visningar
18 987
Senast: julgrisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka