SD-politiker skriver anonymt på hatsajter

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare annan1
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 910
  • Visningar Visningar 42 358
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: SD-politiker skriver anonymt på hatsajter

Visst kan man formulera det så att det inte är direkta hot eller hets mot folkgrupp. Och då är det ju inte direkta hot eller hets mot folkgrupp och alltså lagligt. Och ska inte heller uppfattas som det.

Jag förstår inte riktigt poängen av ditt resonemang?

Jag menar bara att man faktiskt kan säga sin egen åsikt utan att det är olagligt.

Att hoppas att en viss grupp barn svälter ihjäl känns inte vidare lagligt, men där är jag amatör. Att det är djupt olämpligt, särskilt av en lärare, är klart.

Att yttra att en grupp bör skjutas är nog svårt att säga utan att det blir olagligt...

Så visst kan man säga vad man vill, men man får ta konsekvenserna om det man säger är olagligt.

Nu har jag aldrig berört vad som skrivits av dessa människor och vill inte det heller för det borde varenda människa förstå att det inte är ok att önska livet ur barn som är utsatta.

Jag menar själva sakfrågan. Jag tycker inte heller att det är ok att gå ut och uppmana att lägga folk i koma och anklaga statsministern för att vara våldtäktsman även om det var metaforer som någon så gladeligen ville understryka här.

Att hoppas att en viss grupp barn svälter ihjäl känns inte vidare lagligt, men där är jag amatör. Att det är djupt olämpligt, särskilt av en lärare, är klart.

Att yttra att en grupp bör skjutas är nog svårt att säga utan att det blir olagligt...

Så visst kan man säga vad man vill, men man får ta konsekvenserna om det man säger är olagligt.

Mycket av det som sägs är "bara" olämpligt och inte olagligt.

Men "dunka Jimmie gul och blå och hissa i en flaggstång" är ju inte heller så lämpligt kan jag tycka.

Men "dunka Jimmie gul och blå och hissa i en flaggstång" är ju inte heller så lämpligt kan jag tycka.

Nej, det är nog inte heller lämpligt. Jag kan tycka att man kan tillåta sig lite friare gränser som en del av ett konstnärligt uttryck. Men det är klart att även artister får fundera över hur de uttrycker sig.

Nej, det är nog inte heller lämpligt. Jag kan tycka att man kan tillåta sig lite friare gränser som en del av ett konstnärligt uttryck. Men det är klart att även artister får fundera över hur de uttrycker sig.

Det kan ju slå åt båda hållen. Visst får de mer uppmärksamhet men samtidigt kan ett mycket bra budskap komma i skymundan för någon enstaka korkad rad.

Jag tycker också att det bör vara tillåtet med konstnärlig frihet. Det jag funderar på är om det är kontraproduktivt eller inte.

Och jo demokrati bygger på ett öppet samhälle där vem som helst skall kunna säga vad som helst utan att censureras, sedan är ju inte allt lämpligt att häva ur sig.

fast alla får fortfarande häva ur sig saker, vissa blir man dock straffade för.
men att göra det anonymt har det aldrig funnits en rätt eller lag att göra.

Jag tror absolut att det är kontraproduktivt. Nu kan Jimmie stå och säga att de elaka rapparna faktiskt vill misshandla och hänga honom för att han säger sanningen. Med en liten tår i ögat...

Det är väl självklart att du har en rätt att vara anonym.

Varför anser du det är självklart att kunna vara anonym med sina åsikter? Var kommer det ifrån, att man ska kunna spy galla över vad som helst och kunna vara granterat anonym?

Det är först i och med internetåldern det ens varit möjligt att vara anonym utan att någon annan tar på sig ansvaret och garanterar anonymiteten. Tidigare har det varit praktiskt omöjligt att rikta sig till en större publik och hålla identiteten hemlig utan hjälp av exempelvis en tidning som då tar över ansvaret och väljer ut vad de vill skriva. Numera går det, åtminstone så klänge folk inte av någon anledning vill kolla upp identiteten. Ofta är man spårbar på ett eller annat sätt.

Vart finns den rätten? Du har den rätten när du röstar ja men inte när du skriver saker på internet eller skriker de på ett torg. Det har väl rätt tydligt framkommit på de sista 37 sidorna?

Jag skrev heller inte att kartellens texter var rätt (antar att det är de du refererar till? känner inte igen raderna nämligen). utan att jag tycker att reaktionen på Timbuktu var helt överdriven och att jag förstår hans frustration.

fast det är inget nytt. offerkoftan kommer snart stavas SD. Är det hela denna tråden handlar om?

Vart finns den rätten? Du har den rätten när du röstar ja men inte när du skriver saker på internet eller skriker de på ett torg. Det har väl rätt tydligt framkommit på de sista 37 sidorna?

Jag skrev heller inte att kartellens texter var rätt (antar att det är de du refererar till? känner inte igen raderna nämligen). utan att jag tycker att reaktionen på Timbuktu var helt överdriven och att jag förstår hans frustration.

nätet har sitt eget moment, där har ingen någon kontroll. det är ej heller ngn här som kommenterat just det.
problematiken uppstår när en aktör med ansvarig utgivare tar del av och framför allt torgför denna information för pengar.
då finns någon man kan lagföra med dagens lagstiftning.

Förstår ärligt talat inte vad du snackar om.
Jag skrev till dig: Att tycka att barn ska svälta ihjäl är inte en politisk åsikt som förtjänar att försvaras. Att du tycker det äcklar mig rent ut sagt.

Du svarade då
Alla åsikter som håller sig inom lagen ramar ska försvaras i den mån att de ska kunna yttras på lika villkor. Om det äcklar dig så är du knappast demokratisk.

Du vill alltså förvara åsikten och att jag säger att åsikten (att barn borde svälta ihjäl) och ditt försvar av den äcklar mig tycker du är odemokratiskt.

Jag blir än mer äcklad när du dillar om "stigmatiserade grupper" och försöker framställa det som att enskilda rasistiska näthatare utgör en minoritetsgrupp som behöver få uttrycka sig anonymt och bli försvarade.

Du vet inte vad du snackar om mer än att du på någon slags ryggmärgsreflex kommer krälande så fort det finns något rasistiskt eller antifeministiskt att försvara.

Förutsatt att den manövern inte kräver dataintrång eller andra olagliga handlingar, så är det där inte olagligt i sig att ta reda på.
Då så. När det gäller Anonyma Anna som skriver under nicket Freedomfighter_93 så kan ju det hon skriver vara intressant att publicera (så som tidningar gör nuförtiden) men eftersom Anonyma Anna inte är en offentlig person så är hennes riktiga namn inte mer intressant än hennes nick. Därför finns det inte direkt något intresse i att ta reda på hennes namn. Så har ju media gjort när de har granskat näthatare etc.

Om du vore förtroendevald i Kyrkans Förening För Det Monogama Ätenskapets Heliga Bevarande,
:rofl:

Ja men Rubytoo skriver att man har rätt att vara anonym.
Enligt vem då undrar jag?

Ja så vitt jag vet är det inte förenligt med lagen att knacka någon annans system för att komma åt resurser i form av information därifrån.
Till det så får väl inte en tidning köpa information som tämligen klart framkommit genom att någon "hackat" ett system
Sedan har ju tidningen i sig ett pressetiskt ansvar.

Att försvara under vilka villkor en åsikt kan yttras och att försvara åsikten är två olika saker. Finns ju ingen mening att diskutera så länge du inte skiljer på dessa.

Ja men Rubytoo skriver att man har rätt att vara anonym.
Enligt vem då undrar jag?

Enligt väldigt många. Sverige ligger helt klart på efterkälke i många yttrandefrihetsfrågor. Jämfört t.ex med:

Supreme Court of the United States skrev:
Anonymity is a shield from the tyranny of the majority...It thus exemplifies the purpose behind the Bill of Rights, and of the First Amendment in particular: to protect unpopular individuals from retaliation—and their ideas from suppression—at the hand of an intolerant society.

[...]

The interest in having anonymous works enter the marketplace of ideas unquestionably outweighs any public interest in requiring disclosure as a condition of entry.

[...]

Anonymity thereby provides a way for a writer who may be personally unpopular to ensure that readers will not prejudge her message simply because they do not like its proponent.

De har inte hackat, information var rätt lättillgänglig om man bara visste hur man gjorde.
finns en sidådär 24 sidor bakåt i tråden.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
27 591
Senast: alazzi
·
Äldre http://www.expressen.se/nyheter/gavleimam-var-med-i-hemlig-jihadist-grupp/ Det jag länge antagit och gissat mig till har nu även... 15 16 17
Svar
326
· Visningar
18 987
Senast: julgrisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka