SD-politiker skriver anonymt på hatsajter

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare annan1
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 910
  • Visningar Visningar 42 358
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: SD-politiker skriver anonymt på hatsajter

Jo fast.. vi måste väl ändå utgå från sveriges lagar i sverige?
Att börja följa USAs lagar är iaf inte jag intresserad av.

Ja så vitt jag vet är det inte förenligt med lagen att knacka någon annans system för att komma åt resurser i form av information därifrån.
Till det så får väl inte en tidning köpa information som tämligen klart framkommit genom att någon "hackat" ett system
Sedan har ju tidningen i sig ett pressetiskt ansvar.

Jag håller med om att det är olagligt att hacka sig in i någons system, det är jämförbart med inbrott, men bara för att man inte får lov att hacka sig in ni någons system så innebär det inte att man har rätt att anonym.

Nej det har inte framkommit att det är något system som hackats, det man gjort är att läsa av datatrafiken som går på internet som vem som helst kan läsa av.

Om det är lagligt eller etiskt/lagligt riktigt att läsa av datan som finns på internet kan diskuteras, men det blir klar problematiskt med gränsdragningen om viss data är okej men annan inte. Det lär behövas prejudikat när det gäller den rättliga biten och den etiska, ja där anser jag att ändamålet helgar medlen.

Knäckandet av koderna har inget över huvudtaget med någon rätt att vara anonym på internet, rätt att vara anonym lär behövas lagstadgas och set internationellt i så fall, vad jag vet finns det lika lite rättighet att vara anonym på ett torgmöte som på internet.

Enligt väldigt många. Sverige ligger helt klart på efterkälke i många yttrandefrihetsfrågor. Jämfört t.ex med:
Då tror jag inte du har koll på hur mycket övervakning av vad folk håller på med ökat i USA de senaste 10 åren.
PL

Då tror jag inte du har koll på hur mycket övervakning av vad folk håller på med ökat i USA de senaste 10 åren.
PL

Problemet som både CIA och FBI lider av är för mycket information...

Så även om de vet vilka som tycker vad och säger vad så får de göra det...

och vad vi hört på senare tid så har det ju framkommit att vi svenskar varit duktiga på att hjälpa dem...

Ja men Rubytoo skriver att man har rätt att vara anonym.
Enligt vem då undrar jag?

Du har alltid rätt att vara anonym överallt. Du behöver aldrig uppge ditt namn vid tips eller om du vill anmäla någon.

Det är väl upp till var och en om man vill vara anonym, jag anser det vara en rättighet.

De har inte hackat, information var rätt lättillgänglig om man bara visste hur man gjorde.
finns en sidådär 24 sidor bakåt i tråden.

det är väl inte klarlagt om det var ett intrång eller inte. Tror absolut inte att sista ordet är sagt i den affären.

Men om du vill tipsa eller anmäla någon så är det du själv som måste se till att ringa från ett dolt nummer och inte uppge ditt namn, själv se till att tipset inte kan kopplas till dig. Inte som i exemplet basunera ut det på internetsidor, eller på ett torg.

Att du anser det vara en rättighet att vara anonym, betyder ju inte att det är det.

Jag håller med om att det är olagligt att hacka sig in i någons system, det är jämförbart med inbrott, men bara för att man inte får lov att hacka sig in ni någons system så innebär det inte att man har rätt att anonym.

Nej det har inte framkommit att det är något system som hackats, det man gjort är att läsa av datatrafiken som går på internet som vem som helst kan läsa av.

Om det är lagligt eller etiskt/lagligt riktigt att läsa av datan som finns på internet kan diskuteras, men det blir klar problematiskt med gränsdragningen om viss data är okej men annan inte. Det lär behövas prejudikat när det gäller den rättliga biten och den etiska, ja där anser jag att ändamålet helgar medlen.

Knäckandet av koderna har inget över huvudtaget med någon rätt att vara anonym på internet, rätt att vara anonym lär behövas lagstadgas och set internationellt i så fall, vad jag vet finns det lika lite rättighet att vara anonym på ett torgmöte som på internet.

Förstår faktiskt inte hur ni tänker. det är väl klart att man får vara anonym om man vill. Det är väl helt klart upp till var och en eller ni menar att det är olagligt?

Men om du vill tipsa eller anmäla någon så är det du själv som måste se till att ringa från ett dolt nummer och inte uppge ditt namn, själv se till att tipset inte kan kopplas till dig. Inte som i exemplet basunera ut det på internetsidor, eller på ett torg.

Att du anser det vara en rättighet att vara anonym, betyder ju inte att det är det.

Nej! Du behöver bara säga att du vill lämna tipset anonymt. Du behöver vare sig skydda ditt nummer eller säga att du heter något annat.

Nu gjorde dessa människor detta i tron att de var anonyma. Personligen tycker jag att det har med integritet att göra. Ser ingen orsak att söka upp vem folk jag diskuterar med är. Hemskt om ni andra tycker att det är helt ok, känns riktigt läbbigt!

Senast ändrad:

Inte om du gör det till den kommunen där jag bor, i alla fall. Jag har gjort en orosanmälan angående ett barn, och fick då tydlig info om vad som gällde av vårt socialkontor. Kan kanske vara annars om man anmäler till polisen, jag vet inte.

Inte om du gör det till den kommunen där jag bor, i alla fall. Jag har gjort en orosanmälan angående ett barn, och fick då tydlig info om vad som gällde av vårt socialkontor. Kan kanske vara annars om man anmäler till polisen, jag vet inte.

Men du ville anmäla anonymt?

Du har alltid rätt att vara anonym överallt. Du behöver aldrig uppge ditt namn vid tips eller om du vill anmäla någon.

Det är väl upp till var och en om man vill vara anonym, jag anser det vara en rättighet.

Nej, man har inte rätt att vara anonym överallt, försök komma in på ett flygplan, på ett hotell, hem till någon prvatperson, in på en konferens mm utan att identifiera dig, och försök hindra någon från att känna igen dig.

Nej det finns ingen lag som garanterar dig anonymitet någonstans. Vist på de flesta ställen behöver du inte uppge namn men igenkänd kan du bli ändå. I enstaka sammanhang är du granterad anonymitet, men det är inte genom någon lag.

På internet befinner du dig inte i rent fysisk bemärkelse, du sitter på tåget, hemma i soffan eller på flygplatsen. Någon anonymitet garanteras inte över huvudatget på internet, tvärt om, ofta varnas man att allt man gör är spårbart. Vill du vara anonym får du själv fixa en förklädnad eller lita på att någon annan gör det.

Om du ska övertyga mig om din rättighet att vara anonym på internet (eller på stan) så visa på den/de lagparagrafer som du grundar din åsikt på. Jag är övertygad om att någon sådan inte finns.

Förstår faktiskt inte hur ni tänker. det är väl klart att man får vara anonym om man vill. Det är väl helt klart upp till var och en eller ni menar att det är olagligt?

Jag har inte sagt att du inte kan vara anonym, bara att det inte är en rättighet som du påstår. Det är dock svårt att vara helt anonym, man får teckna internet abonemanget i annas namn, surfa på biblioteket eller liknade. När man väl är ute på nätet behöver man se till att aldrig uppge sin identitet och helst använda någon tjänst som gör en anonym och krypterar komunikationen.

Nej! Du behöver bara säga att du vill lämna tipset anonymt. Du behöver vare sig skydda ditt nummer eller säga att du heter något annat.

Här har du fel. Du måste skydda ditt nummer och inte uppge ditt namn om du vill vara anonym, åtminstone om du har med kommuner och länsstyrelser att göra.

Men du ville anmäla anonymt?

Ja, den gången var det tryggast så för mig och min familj. Hade jag inte känt mig hotad så hade jag valt att inte vara anonym eftersom det anses trovärdigare, det blir mer tyngd bakom anmälan om man vågar uppge sitt namn. Om man uppger namnet så går det sedan inte ta tillbaka utan socialen är skyldig att uppge vem anmälaren är, om de får frågan.

Har kollat upp, och det samma gäller för polisanmälningar. Polisen kan inte utlova anonymitet, utan du kan bli kallad som vittne vid ev rättegång.

Är liksom Lobelia nyfiken på vad du grundar din argumentation på?

Jag lyckas inte riktigt bestämma mig för vad jag tycker. Möjlighet att diskutera anonymt tror jag har många fördelar. Jag skulle förmodligen vara mer negativ om de som outats inte var så kroniskt svåra att sympatisera med.

För att inte vara en hycklare får jag nog säga att det var fel. Fel, men framförallt bra.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
27 591
Senast: alazzi
·
Äldre http://www.expressen.se/nyheter/gavleimam-var-med-i-hemlig-jihadist-grupp/ Det jag länge antagit och gissat mig till har nu även... 15 16 17
Svar
326
· Visningar
18 987
Senast: julgrisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka