Se proteinbrist?

cristobal

Trådstartare
Har läst trådar om foderstater, sett bilder asv, men om det nu är praktiskt omöjligt att få analys på grovfodret, vilka tecken ska man titta efter för att se ifall hästen lider av proteinbrist?

Sv: Se proteinbrist?

cristobal skrev:
Har läst trådar om foderstater, sett bilder asv, men om det nu är praktiskt omöjligt att få analys på grovfodret, vilka tecken ska man titta efter för att se ifall hästen lider av proteinbrist?

Tunn i överlinjen men har ändå en stor buk. "Päronformad"
Något som många missuppfattar som "höbuk" och ger ännu mindre mat till hästen :crazy:

Senighet.

Vill du ha hjälp att titta på någon speciell häst så lägg in bilder (flear stycken) så kanske vi kan hjälpa dig...

Ok,ska försöka få fram lite bilder. Hur gör man för att lägga ut bilder här?

Här kommer en bild på min häst som har proteinbrist om du vill se. Hon är väldigt tunn i överlinjen, har inte muskler nånstans.

DSCF3589.jpg

cristobal skrev:
Ok,ska försöka få fram lite bilder. Hur gör man för att lägga ut bilder här?

Du måste först skaffa dig ett konto på t ex www.photobucket.com
(det är gratis) och sen lägger du in dina bilder där. Därefter kan du visa upp dom genom länkar här i forumet! :idea:

cristobal skrev:

Proteinbrist visar sig lite olika beroende på ras. En del får en stor buk, men blir tunna i överlinjen och ner över kruppan. Andra sväller upp i hela kroppen och blir runda och dallrigt goa, med breda ryggar.

Måste bara fråga. Om en häst får för mycket energi så blir dom väl också bukiga? Eller?

Ska se om jag kan hitta nån bra bild på min häst för att be er kolla vad ni tror om honom.

linafina skrev:
Måste bara fråga. Om en häst får för mycket energi så blir dom väl också bukiga? Eller?

Nej då får dom hull över hela kroppen, även på revbenen/ryggen och rumpan.
Vid proteinbrist är det typiskt att dom tappar muskler över rygg och rumpa men att magen behåller sin normala storlek eller t o m hänger lite mera pga bristande muskler även där (orkar ej hålla upp magen). Hästen har då inte en stor mage utan en tunn rygg, kors,rumpa och därför ser den "bukig" ut. Många missupfattar det som en TJOCK häst, tyvärr. :crazy:

milly skrev:
Ja om de samtidigt får en massa energi (överskott), ja.

Då kan jag upplysa dig om att så behöver det inte vara alls.. En häst som får både för lite mj och för lite smrp av vissa raser och individer sväller upp och får "dallerfettma" över kroppen ibland i kombination med stor mage och ibland runt om hela kroppen. Den lider av näringsbrist och får en slags U-landseffekt, och där deras kroppar fungerar som våra, äter man för lite så kan man gå upp i vikt istället för att gå ner. Höjer man upp både mj, smrp så ändrar de om i kroppen åt positivt håll.

Har sett flertalet hästar genom de sista tio åren som reagerar så här, senaste fallen har jag sett de sista två veckorna.

Har du inte sett det? Trodde alla som håller på mycket med foder och som ger råd till andra visste om alla varianter hur en häst kan reagera.

Tyvärr är det allt för få icke så foderintresserade människor som vet om detta.

En häst kan gå upp i vikt av för lite mat ell. galen kvot nedåt, lika väl som den kan gå ner i vikt av för mycket mat ell. galen kvot uppåt.

Senast ändrad:

milly skrev:
Okej. Det har jag aldrig sett men så fick man lära sig något nytt! ;)

Man lär så länge man lever om man är intresserad. Jag är inte så mycket för att ta reda på vad exakt ett foder ex. innehåller i varje beståndsdel vad det gör eller inte m.m.

Utan jag är mer intresserad av och har istället ägnat åren åt att titta på hur hästarna istället reagerar utifrån vad de stoppar i sig eller inte eller hur de reagerar på olika kvoter utifrån raser m.m.

Det är mycker roligare och intresantare och man lär sig mer där än att bara läsa böcker.

Absolut är det väldigt bra med egen erfarenhet också men jag har inte många hästar att hålla på att jämföra och titta på. Brukar bara ha EN häst (just nu är jag hästlös) så det blir ju inte så stor erfarenhet från en massa olika hästar, tyvärr.
Jag har lärt mig GRUNDEN via Buke och via böcker/informationshäfte från SLU. Sen lär mig sig hela tiden nya grejer av folk här på Buke (som jag gjorde alldeles nyss då du upplyste mig om dina erfarenheter) ! :idea:

Jag kan inte gå in i ett stall utan att kolla eller luska foderstater och kolla över hästarna.
Tror jag är foderskadad ;)

sissu skrev:
Jag kan inte gå in i ett stall utan att kolla eller luska foderstater och kolla över hästarna.

Jo, lite sådär är jag också... Hjälper kompisar och bekanta med deras hästar och foderstater och är nyfiekn alltid om vad andras hästar får. Men just nu håller jag inte alls till i något stall... så det är lite svårt.

Jag har som jag skrivit på en annan tråd en extremt tjockis till häst.

Vårt hö är 7,2 mj och 23 i smrp.

Pållen får 8,5 kg hö, 3 dl betfor, 6 dl sojaflingor och 4 dl havre, en näve kli plus bvitamin och mineraler.

Hans polare får 12 kg hö , 1,5 liter havre plus 7 dl torr betfor.
Kompisen är smal, min är tjock.

Jag var i går i kontakt med SLU som gav mig rådet att ta bort allt kraftfoder och tilläggsfodra med lucern i stället för sojan.
Samt om det inte hjälper minska på hö och ge mer lus.

Nu blir jag lite orolig. Kan det vara så att han behöver MER mat
i stället för mindre.:eek:

Han är tjock men inte omusklad. Jag blir så förvirrad.:confused:

/Franz

I den andra tråden står de 27 smrp och här 23 vilket stämmer? Är inte så så stor skillnad, men eftersom du ändå har så ska väl rätt vara rätt.

Har du kort på de två gnäggen?

Jag trodde att det var 27 men det visade sig att jag minndes fel.
Det skall vara 23:eek:

Jag får väl ta med mig kameran i kväll...

/F

Frasseoo skrev:
Jag trodde att det var 27 men det visade sig att jag minndes fel.
Det skall vara 23:eek:

Jag får väl ta med mig kameran i kväll...
/F

Gör det.. Är det samma raser på hästarna? Har dragit lite slutsatser så här långt men vill ha mer "kött" innan jag yppar mig.

Det går att göra vettigheter av 23 smrp också.

sissu skrev:

Du får gärna komma till vårat stall och kolla på foderstaten och hullen:angel:

Undrar om inte mitt sto kan ha proteinbrist... Jag blir som sagt va inte klok på den magen som hänger där nere:o

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag har några frågor angående foder. Min häst har varit på träning och skall börja utfodras med hel havre och betfor samt protein...
Svar
13
· Visningar
884
Foder & Strö Hej! Jag har en foder ponny just nu som jag är lite orolig för .. hon är ett 15 årigt sto som i grunden har lite svårt för att behålla...
Svar
14
· Visningar
2 016
Senast: tanten
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
728
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
600
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka