Sec Master Drive APATI incompatible

Asa_S

Trådstartare
Detta felmeddelande dyker upp varje gång man loggar in och man får trycka på F1 för att fortsätta (utan secondary Master Driva antar jag).

Vad är det som är fel och hur åtgärdas det? Min sambo har köpt datorn av en släkting som byggt ihop den av begagnade delar, och det har nu gått flera månader utan att sambon tycks tycka att det är något problem. Datorn fungerar bra att surfa med och använda till ordbehandling men inga av barnens PC-spel går att använda, har för mig att felmeddelandena där handlar om någon ljudfil som inte finns tillgänglig. Har det något samband med det första problemet? Jag är less på att ha barn som väntar på att problemet ska åtgärdas så nu frågar jag här, hoppas att det går att svara utifrån denna knapphändiga information.

Sv: Sec Master Drive APATI incompatible

Gamla PATA? Öppna lådan och kolla så att cd-spelaren är byglad rätt. Hårddisken master och cd-spelaren slave om de sitter på samma kabel, men hellre båda master på varsin kabel.

Hmm.

Om jag förstår det hela rätt ska hårddiskarna ligga som primary master och slave. Kan man ha mer än en slave till mastern? Och sedan ska man ha dvd, cd etc som secondary master och slave.

Vi har en genomskinlig låda och jag kan se en skiv-enhet som är kombinerad CD, DVD och brännare. Den bör då ligga som secondary master och är isåfall den som är ej APATI-kompatibel? Å andra sidan vet jag inte om den gör det förrän jag tittat om kablarna är dragna så?

Förutom den enheten finns tre andra enheter, som ser ungefär likadana ut fast tjockleken varierar. På den tjockaste står det Maxtor, men jag antar att det bara talar om vem som är tillverkare.

Du kan se hur det är kopplat, men inte hur det är byglat, genom fönstret. Felbygling är en möjlig orsak till felet, dock inte den enda. (Så detta kan vara ett villospår.) Sitter optiska på sin egen kabel, med inget annat på den? Då ska den vara byglad som single/master. Och ja, det är optiska som bråkar; enda av dem som kör ATAPI. (Inte apati, det är något helt annat ;))

Tack för svar!

Nej, apati behövs inte mer på den här fronten, det har vi haft alldeles för länge redan...

Jag hade tänkt få sambon att gå in och titta på kablarna, han var med och hjälpte till att dra dem så förhoppningsvis kommer han ihåg lite av vad som var vad.

Under tiden testar jag att fråga saker om problemen med just spelen. Spelarens brännfunktion fungerar, det vet vi, och den läser även spelen och kör hela installationsprogrammet, men sedan vill den installera Direct X ver 9 och då sk*ter det sig, den kan inte installera och om man slutför och testar köra spelet ändå får man felmeddelande att den inte kan hitta filen dllsounds. I DirectXloggen räknas upp massor av cab som inte existerar och massor av folders som inte heller existerar och dessa felmeddelanden är daterade tillbaka till augusti förra året, så det verkar vara en logg av alla gånger vi misslyckats med att installera DirectX. Är DirectX en förutsättning för att köra dllsounds? På något ställe i felmeddelandet nämns API men jag minns inte vad det står om det.

Är detta fel kopplat till det andra eller har de inte något med varandra att göra? När jag tittar på spelen står det att vi måste ha både ljud- och grafikkort som är DirectX kompatibla, men vi har installerat ett spel som fungerar trots att samma sak står på baksidan av det fodralet. Dock står det inte där att det kräver ver 9.0.

dllsounds är nog bara vad specifika spelet kallar det, men använder antagligen DirectSound, vilket är en del av DirectX. Vilken version av Windows är det, och varifrån försöker ni installera DirectX? Om det är modernt spel, och ni försöker installera den versionen som följer med spelet, så slutade det paket som skickas med spel att ha stöd för Windows 95/98 i och med releasen februari 2007. Försök med den här.

Tack så mycket för all hjälp :bow:.

Det slutade med att vi satte ihop en annan dator, installerade windows där och fick exakt samma felmeddelande från spelen där. Tyvärr fanns felet i windows - fattar inte hur det har uppstått. Alla går inte att spela med det andra windows heller så jag ska kolla på din länk, men åtminstone är barnen upptagna ett tag med de som går att använda.

ATAPI-meddelandet i den första datorn försvann efter att sambon varit och rotat i tornet, tyvärr vet han inte alls vad han gjorde som fixade det så där är inlärningen noll.

Återigen, tack!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka