Seeeeg dator - vad är problemet???

bettysmatte

Trådstartare
Min dator har blivit jätteseg. Kollade nyss om den behövde defragmenteras, men icke. Har haft Avira virusprogram och Zone-alarm, och provade att byta till AVG tillsammans med Zone-alarm, om det nu kunde ha någon betydelse. Det hade det inte. Har använt Google chrome och även Internet Explorer ett tag. Har fått många märkliga felmeddelanden, och Chrome har haft en förmåga att krascha en hel del (tyvärr, för jag gillar många av funktionerna). Avinstallerade Chrome idag för att se om det kanske var någon konflikt där. Hjälpte inte. VAD mer kan man göra - hjälp! Jag står inte ut med en så fruktansvärt seg dator. Att öppna buke tar ofta väldigt lång tid och jag får sitta och titta på när datorn "ansluter till..." alternativt "väntar på..."

Sv: Seeeeg dator - vad är problemet???

Testa köra Malwarebytes Anti-Malware och se om du får några träffar, åtgärda dessa isåfall. Kika också i kontrollpanelen och "lägg till/ta bort program", ibland kan man hitta en del program som man inte ens visste att man hade som bara hängt med när man installerat något annat program sk. sponsorprogram som oftast är ganska onödiga och kan göra datorn seg. Rensa bort sånt som bara är "skräp".
Som sista utväg kan man också testa installera om sitt operativsystem, min dator var otroligt seg, fick error i vissa program och det berodde mest troligt på att jag hade ett ganska känsligt antivirusprogram som hittade både det ena och det andra i viktiga filer/mappar och som jag sen valde att ta bort. Råkade bla. slänga en del av Windows ( :crazy: ), delar av diverse program osv. När jag installerade om Windows så blev datorn snabbare och jag slapp error hela tiden.

Malware har vi kört. Datorn mår bättre idag. Maken hittade bl.a. att den var inställd på att starta Office varje gång man satte på den. Ingen aning om varför, så det var väl delvis därför den har varit seg kanske? Det har tagit väldigt lång tid, och en massa "tänkande", varje morgon när jag tryckt på datorn. Ungefär som om den var tvungen att läsa in precis allt på nytt varje morgon. Vi har även tagit bort en del program, men det är ju alltid lite svårt att veta vad som behövs/inte behövs också. Får se om förbättringen håller i sig! Då vågar jag kanske testa att installera chrome på nytt. Det är min favoritwebläsare, men om den ska hålla på och krascha datorn hela tiden så fungerar det ju inte...

Okej, så bra att den inte är så seg i dag i allafall :)
Om den segar sig nåt mer så testa öppna aktivitetshanteraren (CTRL+alt+delete) och kolla under processer vad som tar mest i minnesanvändning. Nästan allt som heter som eran datoranvändare går att avsluta utan någon risk, dock bör man inte avsluta sånt som heter system (om man nu inte vet vad det är) eftersom det är lätt hänt att man då avslutar nåt som gör att datorn får lite problem.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka