lisa112

Trådstartare
Jag rider en häst som är väldigt seg i starten. Tex vid uteritt, när vi ska rida från stallet till skogen (på en asfalterad, ganska lång väg innan man kommer till skogen) går hon så sakta att hon nästan somnar. Detta försvinner sedan när man kommer in i skogen och på hemvägen. Då är hon jättego och bra fart i henne. Men frågan är hur jag ska få henne att gå fram mer när vi rider ifrån stallet? Någon som har något tips?? Mvh
 
Sv: Seg häst

Renodla hjälperna. Framåtdrivande skänkel - händer det ingenting så peta med spöt.

Jag har själv tidigare inte lagt så stor vikt vid framskrittningen, men numera förstår jag vikten av att hästen sträcker på sig även i första skrittsträckan. För att inte tala om att man varje gång sitter på en sömngångare de första 10 minuterna tänker "åh nej, hästen är sjuk/halt! jag måste vända hem". Det har hänt ett par gånger när jag inte kände hästen jag red då... ;)

Jag var då orolig för att omedvetet sitta och driva och nöta och göra hästen skänkeldöv, så jag satt helt sonika av hästen och skrittade fram den för hand :) Då fick den gott följa mitt friska tempo :p

Tänk på att hästen kan känna sig osäker första sträckan ut också. Lämnar flocken etc. Vissa hästar studsar och vänder hem, och en del maskar för att inte ge sig ut helt frivilligt ^^
 
Sv: Seg häst

Min ena häst är långsam i starten för att hon är stel och behöver tid på sig att komma igång i kroppen. När hon gjort det så är hon väldigt pigg och glad och framåt. Jag låter henne såsa på i sin takt och brukar även göra lite gymnastik för att hjälpa henne komma igång.
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 440
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 807
Senast: Habina
·
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
3 027
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Jag ser det om och om igen. Narrativet att dressyrryttare är rädda för sina hästar - och att det går ut över hästarnas välfärd. Vad...
10 11 12
Svar
228
· Visningar
13 188
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Lådcykel istället för bil?
Tillbaka
Upp