Sv: Seg ponny...
jag kan ju lägga till att tömkörning kan vara riktigt bra för just det här problemet, om vi antar att ponny fysiskt sett är kapabel till att länga(vilket den med all säkerhet är). då menar jag inte att du ska göra det själv. utan att, om du har möjlighet, anlita någon som verkligen kan det här med tömkörning.
det är ju kanske inte alltid så lätt om man inte har resurser, men det kan ju hända att du känner någon som har expertis inom detta område, eller att du helt enkelt har resurser

anna hassö (ett av många exempel) har en oerhört duktig "gubbe" som kommer ut för att tömköra ibland. då gör han bl.a det med Snacke som har lite samma problem. han är kanske inte "seg", men han blir spänd och kort i steget i traven och den här gubben får han till att länga på rätt sätt och i rätt form. du kanske inte har möjlighet till detta men det är ju ett hett tips i alla fall.(jag tror att hans namn finns på annas hemsida)
nu håller jag också med de andra, de övningarna de föreslår verkar jättebra. och det är också mkt mkt viktigt att hästen har styrkan innan den jobbas på det sättet jag har föreslagit.
för att hästen ska få bättre styrka bör du träna mkt rygg och bakparti(som hästen måste använda för att kunna länga)det gör du mkt bra genom att klättra, gärna långa sträckor i svag/medel lutning.
detta är bra i alla avseenden.
lycka till!