Seger för Kittel i Grand Prix Special vid ”Lilla Aachen”

Som sagt, och som jag skrivit många gånger, jag tycker inte ritten är bra men färgen på tungan har jag inget att säga om. Det är som sagt svårt att avgöra färger på det sättet. Det var dock inte Kittel jag såg rida, det var nån annan. Och det var som jag skrev Kittel som jag inte hade sett.
Nu hänger jag inte riktigt med på vad du menar? Videon är på Kittel;
 
Nu hänger jag inte riktigt med på vad du menar? Videon är på Kittel;
Vad exakt är det jag ska se? Vilken del är djurplågeriet och blåa tungor osv? Ser jag en ryttare som rider extremt perfekt utan något fel övht, nej, det finns förbättringar att göra absolut, men värre än någon annan? Inte direkt. Borde ekipaget fått mindre poäng, kanske.

Vad är liksom det fruktansvärda i den ritten? Vad i den ritten gör att det är okej att såga Kittel så enormt som många gör?
 
Senast ändrad:
Nu har han ju blivit fotograferad i år situationer som inte var särskilt smickrande för hans ridning. Jag tänker främst på den blå tungan. Har han förbättrat sig nu de senaste veckorna, då?

(Jag läser sällan sådana intervjuer, de är så ointressanta. Vill jag lära mig något om hästar, finns det bättre saker att läsa.))

Jag så ritten som länkades till och det är bland det trevligaste jag sett från PK, fler än mig verkade ha den åsikten men du kanske tyckte den var hemsk.

Jag upplever en del comformation bias https://en.wikipedia.org/wiki/Confirmation_bias, dvs att en del tycker PK är hemsk och letar efter saker som bekräftar det. Det är enormt svårt att ändra på det. Du skriver ju själv om det och deklarerar att du inte är intresserad av dena typ av information, alltså går på gammal skåpmat och andras åsikter.

Sen fotona med den blå tungan där har jag ingen åsikt om just tungan, utan att ha sett orginalet har jag ingen åsikt om färgen. Hästen ser dock spänd ut och jag gillar inte ridningen, dock är det svårt att veta 100 på ögonblicksbilder men med eller utan blå tunga är det inget vackert på de bilderna.
 
Just nu känns det som att ingenting som dessa ryttare gör någonsin kommer accepteras oavsett hur dom rider eller vilka åtgärder dom gör. Rider dom korrekt och bra så är det för att dom är rädda och "passar sig" för att rida så dåligt som dom "egentligen vill" göra eller så rider dom bara dåligt oavsett.

Hade varit kul att veta vad folk tycker krävs för att dessa ryttare ska kunna få fortsätta rida övht? Eller krävs det att dom lägger ner helt? Är det det som folk vill? För oavsett vad dom säger så låter det bara för folk att "dom bara säger det som krävs" osv. Ja, jag tycker också många ryttare säger saker och ting bara för att det låter rätt, det är svårt att veta vart dom står ibland.

Och nej, jag stöttar ingen misshandel eller dålig ridning men om man nu utgår ifrån en faktiskt okej ritt och bra träningsmetoder så verkar dessa ryttare vara körda oavsett nu.
En bra början är väl att efter skandalen med den blå tungan på Scandic inte fortsätta att rida och lägga hela sin tyngd i tygeln så att det typ 10 år senare blir nya skandalbilder på blå tunga. En annan bra idé är kanske att ta till sig av kritiken och inte vara så extremt ryggradslös så man inte ens vågar fördöma den misshandel som uppdagades hos Helgstrand. Jag menar killen kan ju helt uppenbart rida så varför ta till fulknepen istället för att göra det på rätt sätt?
 
Senast ändrad:
Vad jag läste så tog även en annan fotograf foton från tävlingen och på dom fotona så fanns det inga blåa tungor. Så vilken fotograf ska man tro på? Och varför ska man tro på vissa men inte på andra? Sen som sagt, jag har dock inte sett hans ridning där fotona på dom blåa tungorna fanns så jag kan inte uttala mig om det.

Om det inte är den blåa tungan för många årsedan som du pratar om när han faktiskt höll på med rollkur också. Då red och tränade han dåligt och nej, jag stöttade ingenting av det han gjorde på den tiden.

Och den intervjun var ingen tidning det var bara en intervju på en tävlingsplats nånstans. Och knappast i "jag ska lära alla att rida" syfte utan det var bara en fråga till honom hur han tränar sina hästar och hur och varför det går bättre än det hade gjort.
Kan du visa dess fotografier. Om det nu vore fallet så borde de varit stort uppslagna, om inte annat på sociala medier.
Här är den skärmdump som @SiZo tog från FEIs film av PKs ritt.
1711980344449.png
 
Vad exakt är det jag ska se? Vilken del är djurplågeriet och blåa tungor osv? Ser jag en ryttare som rider extremt perfekt utan något fel övht, nej, det finns förbättringar att göra absolut, men värre än någon annan? Inte direkt. Borde ekipaget fått mindre poäng, kanske.

Vad är liksom det fruktansvärda i den ritten? Vad i den ritten gör att det är okej att såga Kittel så enormt som många gör?
Jag blir så förvånad av sånthär. Hur kan man inte se att hästen går med munnen öppen konstant? Hur kan man missa painfacet som är närvarande större delen av tiden? Hur kan man ens överhuvudtaget ifrågasätta att detta skulle vara något annat än en extremt missnöjd häst? Visst om man sitter live, då är det mycket att titta på. Men på ett youtubeklipp så kan man välja vilka delar man vill titta på, och spela upp samma sekvens flera gånger om man behöver det, man kan också dra ner hastigheten på videon, vilket gör det ännu lättare.

@Lobelia Anledningen till att jag inte har tagit upp andra ryttare kan likväl vara att jag helt enkelt inte tittar på dressyr eftersom det finns noll och inget njutbart över de flesta ekipagen. Jag vet alltså inte hur alla andra ekipage ser ut. Men spelar det någon roll? Jag tycket inte det.

Poängen är alltså inte egentligen PK. Utan i stort sett hela dressyreliten som det verkar just nu. Undantag finns säkerligen, men jag har ingen lust att kolla igenom alla dressyrklasser på denna nivå för att hitta dem. Och bara för att PK är en i mängden så gör det inte saken bättre, tvärtom! Det gör det hela betydligt värre.
 
Det var så jag uppfattade detta, jag trodde du menade att han red hästen bättre när han enligt dig rider mindre oschysst. Jag ber om ursäkt för att jag missuppfattat det. Hur menar du med mindre oschysst då? Inte kan du mena att han inte förändrat ridningen eller är hårdare mot hästen?
Min personliga åsikt är att en person som PK inte ändrar sin ridning på ett par veckor bara för att han uppvisar en bättre ritt på en tävling. Inte när han fått rubriker från tidigare år där han varit allt annat än schysst mot hästarna och där han försvarar dålig hantering från andra ryttare.

Vi vet inget om framridningen eller träningen inför tävling, så de här ögonblicksbilderna som det så populärt heter med de blå tungorna och andra skandaler som varit på kort tid, säger ingenting alls.

Har man som vana att dra ihop och spöa hästar sedan flera år så tror jag inte det försvinner i en handvändning på en tävling, bara att man döljer det bättre.

Min kommentar gäller dressyrtoppen generellt, att de är medvetna om att de har ögon på sig på tävlingarna. Varför skulle det annars gnällas att framridningarna övervakas?
 
Men nu diskuterar ni väl en annan ritt och en annan häst än vad nyhetstråden ens handlar om??
 
Men nu diskuterar ni väl en annan ritt och en annan häst än vad nyhetstråden ens handlar om??
Ja men @Grazing verkar anse att det inte finns några blå tungor och att eventuell blå tunga ska vara förlåten för att killen i en tävling lyckats rida utan att märkbart skada sin häst. Det är det jag diskuterar. Jag anser nog att det krävs mycket om förändrad attityd gentemot hästarna för att en förlåtelse ska var rimlig.
 
Ja men @Grazing verkar anse att det inte finns några blå tungor och att eventuell blå tunga ska vara förlåten för att killen i en tävling lyckats rida utan att märkbart skada sin häst. Det är det jag diskuterar. Jag anser nog att det krävs mycket om förändrad attityd gentemot hästarna för att en förlåtelse ska var rimlig.
Det blir mest väldigt konstigt att diskutera en annan ritt än den tråden handlar om. Och att lägga in länkar på andra ritter.
 
Ja men @Grazing verkar anse att det inte finns några blå tungor och att eventuell blå tunga ska vara förlåten för att killen i en tävling lyckats rida utan att märkbart skada sin häst. Det är det jag diskuterar. Jag anser nog att det krävs mycket om förändrad attityd gentemot hästarna för att en förlåtelse ska var rimlig.

Mnja vad du egentligen säger är att du är förvånad över att du inte får hans ritt med Jovian att gå ihop med din bild av hur han rider andra hästar. För det är ju inte alls olika individer han rider.
Men som sagt du låter "besviken" och kommer då med andra bevis på att han ÄNDÅ rider dåligt ?

Lite som att prata om en mobbare som blir påkommen med att va snäll mot en vän och då komma dragandes med att "då och då va han jätteelak mot Pelle"... Får de mobbaren att bli en bättre vän eller förstärks hans känsla av att "ovsett vad jag gör kommer jag alltid vara elak mobbare" ?
 
Mnja vad du egentligen säger är att du är förvånad över att du inte får hans ritt med Jovian att gå ihop med din bild av hur han rider andra hästar. För det är ju inte alls olika individer han rider.
Men som sagt du låter "besviken" och kommer då med andra bevis på att han ÄNDÅ rider dåligt ?

Lite som att prata om en mobbare som blir påkommen med att va snäll mot en vän och då komma dragandes med att "då och då va han jätteelak mot Pelle"... Får de mobbaren att bli en bättre vän eller förstärks hans känsla av att "ovsett vad jag gör kommer jag alltid vara elak mobbare" ?
Jag förstår inte alls din analogi. För mig är det inte konstigt om en mobbare är snäll mot sin vän men menar du med det att PK avskyr den häst han rider så tungan blir blå eller hur menar du? Vari består problemet i att säga att PK har mycket åtgärda och det över tid för att det kraftiga djurplågeri han utsatt sin häst för ska kunna ursäktas? Ingen skulle var gladare än jag om PK varaktigt förändrar sin ridstil för som jag skrev tidigare så kan ju killen rida så jag önskar verkligen att kunna titta på hans ritter utan att få en sur smak i munnen.
 
Jag förstår inte alls din analogi. För mig är det inte konstigt om en mobbare är snäll mot sin vän men menar du med det att PK avskyr den häst han rider så tungan blir blå eller hur menar du? Vari består problemet i att säga att PK har mycket åtgärda och det över tid för att det kraftiga djurplågeri han utsatt sin häst för ska kunna ursäktas? Ingen skulle var gladare än jag om PK varaktigt förändrar sin ridstil för som jag skrev tidigare så kan ju killen rida så jag önskar verkligen att kunna titta på hans ritter utan att få en sur smak i munnen.
Men om folk, vilket det verkar, hela tiden letar fel och misstror hans försök att göra det bättre så kommer han i deras ögon fortsätta att rida hårt. Varenda liten miss kommer att nagelfaras och kritiseras finns det en sekund i en film på 5 minuter som visar hård ridningen så kommer den att tas som exempel. Som jag skrev i någon tråd (eller dennna) Confirmation bias. Man vill ha rätt och letar efter det som bekräftar det.


Jag tycker personligen det är fel att gå på enskilda ryttare när det är systemet som är fel. Jag har aldrig gillat PKs ridning, men om den inte belönats så hade han antingen ändrat sig eller fått sluta på elitnivå.
 
Men om folk, vilket det verkar, hela tiden letar fel och misstror hans försök att göra det bättre så kommer han i deras ögon fortsätta att rida hårt. Varenda liten miss kommer att nagelfaras och kritiseras finns det en sekund i en film på 5 minuter som visar hård ridningen så kommer den att tas som exempel. Som jag skrev i någon tråd (eller dennna) Confirmation bias. Man vill ha rätt och letar efter det som bekräftar det.


Jag tycker personligen det är fel att gå på enskilda ryttare när det är systemet som är fel. Jag har aldrig gillat PKs ridning, men om den inte belönats så hade han antingen ändrat sig eller fått sluta på elitnivå.
Men ge dig han har nu ridit EN ritt som han inte plågar sin häst. Förlåt att jag inte anser att avsaknad av extremt tydligt djurplågeri en gång ursäktar all skit han utfört genom åren. För MIG krävs det betydligt mer bevis för en sådan ursäkt. Du får gärna ha en annan åsikt det är helt upp till dig men anklaga inte mig för att jag tycker att det normala är att aldrig plåga sin häst och därmed har lite högre krav på någon som medvetet gjort det under lång tid.
Ha en bra kväll, jag lägger ner diskussionen här som för mig i bästa fall stinker av hyckleri och i värsta fall något betydligt hemskare.
 
Men ge dig han har nu ridit EN ritt som han inte plågar sin häst. Förlåt att jag inte anser att avsaknad av extremt tydligt djurplågeri en gång ursäktar all skit han utfört genom åren. För MIG krävs det betydligt mer bevis för en sådan ursäkt. Du får gärna ha en annan åsikt det är helt upp till dig men anklaga inte mig för att jag tycker att det normala är att aldrig plåga sin häst och därmed har lite högre krav på någon som medvetet gjort det under lång tid.
Ha en bra kväll, jag lägger ner diskussionen här som för mig i bästa fall stinker av hyckleri och i värsta fall något betydligt hemskare.
Ja du kunde inte hitta något fel utan fick ta till en annan tävling och andra ritter för att bekräfta uselheten.

Jag menar inte att glömma och förlåta och tro att allt är perfekt utan att se objektivt på nuläget och inte svartmåla ritter som faktiskt ser bra ut för att någon varit (och kanske fortfarande är) en skitstövel.
 
Ja du kunde inte hitta något fel utan fick ta till en annan tävling och andra ritter för att bekräfta uselheten.

Jag menar inte att glömma och förlåta och tro att allt är perfekt utan att se objektivt på nuläget och inte svartmåla ritter som faktiskt ser bra ut för att någon varit (och kanske fortfarande är) en skitstövel.
Suck, du har inte ens orkat läsa min inlägg ser jag. Grattis
 
Suck, du har inte ens orkat läsa min inlägg ser jag. Grattis
Jag har läst, tråkig stil att inte förklara vad jag missuppfattat eller kanske du inte gillade min poäng? Och väljer att försöka misskreditera mig istället för att ta diskussionen.
 
Suck, du har inte ens orkat läsa min inlägg ser jag. Grattis

Jag kan inte se att @Lobelia inte skulle ha läst, utan däremot ifrågasätter det du skrev (har själv samma frågeställning).
Men du kanske har samma känsla nu då som jag fick i den tråd där du inte läste, alternativt inte förstod, vad jag skrev utan istället anklagade mig för att hylla djurplågeri...
 
Jag har läst, tråkig stil att inte förklara vad jag missuppfattat eller kanske du inte gillade min poäng? Och väljer att försöka misskreditera mig istället för att ta diskussionen.
Jag tänker att det beror på att man liksom tröttnar på att förklara varför djurplågeri är djurplågeri för folk som helt enkelt vägrar lyssna. Nu har jag inte sett den specifika ritten, för jag är helt enkelt inte intresserad. Och alla här vet att man inte ändrar hela sitt träningssystem på några veckor, så även om det skulle se bättre ut just denna ritt så ligger samma träning bakom resultatet av denna ritt. Det är liksom fakta. Det enda denna ritt visar är i så fall hur väl man kan gömma den dåliga träningen bakom - vilket i så fall är fruktansvärt ur hästvälfärdssynpunkt.
 
Som sagt, och som jag skrivit många gånger, jag tycker inte ritten är bra men färgen på tungan har jag inget att säga om. Det är som sagt svårt att avgöra färger på det sättet. Det var dock inte Kittel jag såg rida, det var nån annan. Och det var som jag skrev Kittel som jag inte hade sett.

Och igen eftersom vi är i denna tråden nu, vad finns det för något som ryttarna övht kan göra för att kunna fortsätta tävla alls? Vad krävs det att dom säger? Vad krävs det att dom gör? Det räcker uppenbart inte med filmer osv på bra ridning eller träning osv. Folk hittar skit i precis allting dom lägger ut och i allting dom gör.

Ingenting i dressyren kommer att bli bättre för att vi attackerar dessa enskilda ryttare i allt dom gör till och med när faktiskt ridningen är helt okej.

Det är ju domare och systemet som inte fungerar, att inte direkt när dom ser en sådan som på den framridningen med öppen mun konstant bara blåsa av den ryttaren. Överdomaren borde meddelats att hästen inte var bekväm på framridningen direkt och inte låtit ekipaget starta alls.
Jo exakt, det krävs nog snarare att man känner sig trygg i hur domarna dömer och hur överdomarna agerar på framridningen tänker jag än att enskilda ryttare kan reparera skadan själva, på sig själv och sporten? Speciellt om ryttaren två gånger har gått en runda i pressen?

Om det hände, att överdomarna började reagera på framridningen och domarna var mer öppna för TR o form tänker jag att Patrik Kittel absolut har en andra chans för mig. Tänker många hästmänniskor lärt sig av sina misstag? Haken är ju mest att nu får ryttarna ju dubbla budskap? Belöningen är hög i guld och pengar och ren överlevnad inom sporten (vinner man inte får man ju slå ihop och ägna sig åt att föda upp får istället eller ngt) och smolket i bägaren från rundan i pressen ganska liten? Tills det totalt exploderar, som för Helgstrand som kanske ev förlorar guld och pengar också.

Och helst ganska strax innan folk finner alltför mycket glädje vid att vara hatiska på alla hästfilmer på nätet.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Svenska stjärnor som Patrik Kittel och Therese Nilshagen saknades. Då klev Maria von Essen och Invoice fram och säkrade svensk seger i...
Svar
0
· Visningar
363
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Det blev en tredjeplats när Patrik Kittel för första gången tävlade Bohemian. Ekipaget fick 71,652 procent i den trestjärniga Grand...
Svar
0
· Visningar
215
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Therese Nilshagen blev bästa svensk när det reds Grand Prix i Aachen. Vann gjorde Jessica von Bredow-Werndl som var oslagbar med sin TSF...
Svar
0
· Visningar
399
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Sex ekipage tog sig till omhoppning i Jönköpings lilla Grand Prix över 1,45-hinder. Det blev en uppgörelse mellan de tre sista ekipagen...
Svar
0
· Visningar
248
Senast: Gunnar
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 17
  • Vad är rätt

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp