Sele och skavsår.

cherie

Trådstartare
För ett tag sen, ca 1 månad kan jag tänka mig, köpte vi en sele till Troja. Det har fungerat jättefint, det kändes som om hon trivdes mycket bättre i selen än i sina vanliga halsband. Vi kollade mycket i början för att se till att hon inte fick några skavsår, men nu märkte vi att det har dykt upp några ändå. De sitter här ungefär. Det har dels bildats en liten skorpa men vid området har det även skavts bort väldigt mycket päls.

Selen är mjuk och skön, så jag antar att det är passformen som ger skavsåren. Även om vi frågade personalen i butiken om hjälp när vi köpte den, så verkar det inte som att den här sitter så bra trots allt. Hur SKA en sele egentligen sitta? Jag har alltid tyckt att det känt och sett okej ut tidigare.

Jag har tyvärr ingen bra bild som visar hur selen sitter, men jag antar att en bild ändå inte visar speciellt mycket.
 
Senast ändrad:
Sv: Sele och skavsår.

Vad är selen i för material? Jag tycker det verkar som att nylon och liknande nöter mer på pälsen än läder.
 
Sv: Sele och skavsår.

Vad fin och stor hon har blivit förresten. :)
 
Sv: Sele och skavsår.

är den i nylon och inte ligger still utan "dras" fram och tillbaka på henne när hon rör sej så förstår jag att det blir skav (det bränner).
Nu kunde inte jag se din bild, men jag skulle skaffat en i läder istället alt. försöka ställa om den om det går så att den sitter bra.
Vi hade en sele till Benjii men det var en riktig skitsele av just nylon så den åkte i sopkorgen.
 
Sv: Sele och skavsår.

Ja, det är nylon, inte hela selen men en del av den. Det som ligger mot pälsen är av annat material, men vilket vet jag inte riktigt. Något gummi-liknande, känns det som. Menmen, vi får enkelt pallra oss iväg och köpa en i läder och se ifall det fungerar bättre.

Hon har blivit lite större nu ja, men jag kommer alltid se henne som en liten bebis! Fast åh, hon äter så sjukligt dåligt att hon har magrat av jättemycket. Det är obehagligt hur benig hon har blivit, och man märker det ännu mer nu när all vinterpäls faller av. Uh.. :crazy: Hon ratar foder efter foder och veterinären hittar ingenting i övrigt.

Men det ordnar sig nog, det med. Hur är det med Selma? (charmig bild, tss!)
 
Senast ändrad:
Sv: Sele och skavsår.

Den sitter ganska bra (det har jag åtminstone tyckt fram tills nu) och verkar inte hoppa omkring speciellt mycket i övrigt, men som sagt, vi får testa med en i läder och se om det blir bättre med den.
 
Sv: Sele och skavsår.

Oj, vad tråkigt. Hoppas det ordnar sig! Har ni provat färskfoder?

Det är jättebra med Selma. :) Hon har blivit mycket lugnare och lydigare, en riktig liten ängel. För det mesta. :D
 
Sv: Sele och skavsår.

jag hade satsat på en "v-ringad" istället. de kasar inte så mycket. så här ser de ut uppifrån
3020BCB.jpg
 
Sv: Sele och skavsår.

Jag hade också valt en sådan som går mellan frambenen och under magen. Vad jag har hört iaf så är de lättare att få dom att passa efter hunden. Ungefär som när vi går in skor, så formar man dem efter ens egna fötter när man använder dem. Men jag vet inte, det är bara vad jag hört.
 
Sv: Sele och skavsår.

Vilken tillverkare kommer den där selen ifrån, om du vet?
 
Sv: Sele och skavsår.

Ja, det är säkert märket, har en bilsele därifrån.
Bra.. då vet jag var jag kan leta :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu får jag leta långt bortom allmänt vetande, så vart bättre än på Buke? :) Jag tror att det har diskuterats tidigare här av mig men i...
2
Svar
27
· Visningar
2 617
Senast: Aliche
·
Äldre Säkert en gammal text iom att 50-öringar finns omnämnt- men ack så aktuell.... "En dag i staden. Jag är sugen på kaffe kände jag en...
Svar
3
· Visningar
1 340
Senast: Mia_R
·
Hästvård Kan först skriva att hästen är under utredning med veterinär men vill höra andras erfarenheter och försöker få någon idé om varför hon...
2
Svar
20
· Visningar
3 194
Utrustning Har precis införskaffat en ny väst, en Racesafe :love: Innan dess hade jag en Outlyne, som jag bokstavligen H A T A D E... Den satt...
Svar
17
· Visningar
2 243
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp