Selen i grovfoder.

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare hästig
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 1 995
H

hästig

När jag gör foderstatsberäkning får jag alltid för låga selen värden och rekommenderas att tillsätta extra selen. Grovfoderanalysen visar inte selen värdena men det måste ju innehålla något. Vet att vi har selenfattiga marker i Sverige men finns det någon som vet vad för värden det eventuellt kan finnas i svenskt grovfoder?

Sv: Selen i grovfoder.

I svenskt grovfoder kan det mycket väl saknas selen. Vi har mycket selenfattiga jordar här och det behövs nästan alltid kompletteras med selen till svenskt grovfoder. Även annat foder som är svenskproducerat har låg selenhalt om det inte har tillsatser.

När du säger att det saknas selen i svenskt grovfoder menar du då att det finns 0 mg/kg. Vill bara inte ge något extra som kanske inte behövs. Om en häst inte får tillräckligt med selen vilka symptom ser man då?

Seleninnehållet i jorden är i princip i hela landet = noll.
Dock finns det selen på vissa håll, t ex delar av västkusten och jämtland.

Lägsta halterna har marken öster om sydsvenska höglandet, i svealands inland och längs norrlandskusten.

Senast ändrad av en moderator:

Ja du kan räkna med att det är 0 - 0,01 mg/kg. Selenbrist ger samma symtom som E-vitaminbrist då dessa samverkar. Vanligaste symtom är dålig muskelansättning.

När du säger att det saknas selen i svenskt grovfoder menar du då att det finns 0 mg/kg. Vill bara inte ge något extra som kanske inte behövs. Om en häst inte får tillräckligt med selen vilka symptom ser man då?

På vuxna hästar kan det vara svårt att se om de har selenbrist. Men det kan synas mycket tydligare om man har ett dräktigt sto. Vanliga saker vid selebrist är då svaga föl som kanske inte ens överlever eller föds döda och medfödd senkontraktion. Som i det område där jag bor är det den vanligaste orsaken till dåliga föl och kalvar enligt veterinären.

Köpte Tokosel (stavas det så?) på Apoteket för att vara på den säkra sidan så nu får de det en gång i veckan.

Låter förståndigt. Var bara noga så att de inte få för mycket (följ bruksanvisningen). Det är värre med för mycket än för litet selen.

Köpte Tokosel (stavas det så?) på Apoteket för att vara på den säkra sidan så nu får de det en gång i veckan.

Jag har förr alltid fodrat med tokosel men nu funderar jag på om man vågar ge samma dos nu när mineralfodret innehåller selen också. Vad jag minns var det inte selen i mineralfoder förr. Är det någon här som vet några maxvärden?

Jag har förr alltid fodrat med tokosel men nu funderar jag på om man vågar ge samma dos nu när mineralfodret innehåller selen också. Vad jag minns var det inte selen i mineralfoder förr. Är det någon här som vet några maxvärden?
Selen ska man inte överfodra med, det är giftigt i stora mängder. Högst 5 mg per 100 kg kroppsvikt. Det normala är att man ger dem 0,2 mg/100 kg. (fakta. utfodringsrekommendationer för häst - slu)

Nuförtiden är selen tillsatt i alla svenska mineralfoder och kraftfoderblandningar.

Min pappa propagerar för selen tillskott. Han tar även ett preparat själv.

Precis som många ovan skriver är de svenska jordarna urlakade på selen. Så ett tillskott av selen ihop med e-vitamin är att föredra.

Selen är en grundämne som rensar ut tungmetaller, som vi förövrigt inte lider någon brist på här i landet...

Min pappa propagerar för selen tillskott. Han tar även ett preparat själv.

Precis som många ovan skriver är de svenska jordarna urlakade på selen. Så ett tillskott av selen ihop med e-vitamin är att föredra.

Selen är en grundämne som rensar ut tungmetaller, som vi förövrigt inte lider någon brist på här i landet...

Det är säkert bra att ge tillskott. Men om kraftfodret innehåller hästens selenbehov så behövs det ju inte.

I min hästs fall så får hon inte tillräckligt med selen genom kraft fodret så därför få hon Tokosel en gång i veckan. Har gjort foderstats beräkning.

Men om du ger en gång i veckan, hur mycket ger du då?
Jag ger min varje gång vi har gjort något, tillsammans med lusern mm, alltså i princip fyra ggr/vecka; den dos som rekommenderas på förpackningen.

På förpackningen står det att man ska ge det en gång per vecka. Tokosel som man köper på Apoteket.

OK, jag kör med varianten från granngården, Basic tror jag det heter, med E-vit o selen. Dagsgiva max 6 ml för min pålle.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vi har ett sto som precis blev 16 år gammal. Varmblodstravare. Hon har sedan 6 veckor nu haft besvär med flytningar från vulva...
Svar
8
· Visningar
674
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
576
Senast: Sryoqwe
·
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
892
Senast: Oknytt
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 344
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka