Blueberry

Trådstartare
Min syster har nyss köpt en häst som i princip är oriden.
Irländare på 9 år, är någolunda grundriden men saknar muskler.
Och som jag har förstått det så är selen bra för muskelbildning..?
Kan någon förklara lite för mig?
Nu ska vi ju inte inte bara pumpa i häststackarn en massa pulver, utan det handlar om att hon ska orka bära sig själv helt enkelt...
:bow:

(försökte att söka på det, men typ alla trådar spårades till trav/körning-forumen...)

Sv: Selen

En korrekt uträknad foderstat är det bästa - där även selen ingår att räkna in.

Har ni analyserat grovfoder?

Först och främst måste hästen få mat med tillräckligt med proteiner för att bygga muskler. Selen och E-vitamin är därefter viktigt att det ingår i tillräckliga mängder. Ofta ger en i övrigt välbalanserad foderstat också tillräckligt med selen o E-vitamin.

Det här är vad hästen får i dagsläget:
Hö (och lite hösliage) utan analys, 11 kg
Krossad havre, 1,5 kg
Korn, 1,5 kg
Betfor, 1 kg
Salt+mineraler och b-vit.

Går med min häst i hagen, ute ca 8-9 timmar om dagen, rids ganska lätt med normala mått mätt, fast det blir ju ganska tungt för hästen eftersom hon är såpass oriden.

edit: Vi står uppstallde på en privat del av en ridskola, och fodret får vi ridskolan. Det är alltså itne vårt eget foder, så det är inte så himlade lätt att få analys på det.

Tror du inte att ridskolan HAR analys på sitt hö då? :idea: Fråga iaf.

Dock inenhåler det ändå ingen SELEN. Men risken är att det är proteinfattigt så att ni behöver ge ett proteinfoder för att hästen inet ska gå med brist och därför inte kan sätta muskler.

Mig veterligen inenhåller inte havre , korn och betfor heller särskilt mycket SELEN men däremot så ger ni ju mineralfoder anger du? Hur mkt och vilken sort? Det finsn alltid selen och Evit i mineralfoder, nämligen så det kan vara onödigt att ge EXTRA tillskott ytterligare.

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit... 2
Svar
22
· Visningar
4 512
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka