Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Eftersom det är stallägare som fodrar och burken är inlåst i foderkammaren så kan jag inte läsa på den. Men brukar det vanligtvis ingå eller köper man det separat?
För i tiden hade vi mer selen i våra marker å då fick hästen i sig selen via grovfodret. numera har vi i sverige selen fattiga jordar å därför behöver man ibland lägga till det i foderstaten.
Var du verkligen med förr i tiden? SÅÅÅ gammal är du väl inte?
Men annars håller jag med. Jag tror att det har med jordmånen att göra. Sveriges marker är nog helt enkelt selenfattiga och har säkerligen varit så. Likaväl som att det i andra länder finns marker som är selenrika (tom så selenrika att det kan utgöra problem).
Jordarna var ju lite bättre för, kanske inte massivt men en del. Nu har vi ju använt slut på ganska mycket utav jordarnas innehöll där det har varit åkrar vädligt länge. Det är därför vi har börjat göda dom med konstgödningsmedel. För använde man annat när man göde jordarna.
Tokosel använder jag, ges en gång i veckan precis som du säger å så får man räkna på hur mycket man bör ge utifrån vad man redan ger sin häst för foder å vad det innehåller.
Håller med om att stallägaren nog kallar dig pedantisk, men det kallar nog folk mig för oxå. Det gör inte så mycket. jag dubbelkollar hellre en gång extra än att veta att något kanske blir fel.
Visst sker det ett uttag av näringsämnen iom att man tar en skörd på en mark. Så det sker en minskning. Men det är samma näringsämnen man gödslar med idag som det var "förr i tiden". I princip är det N, P och K i dagens konstgödsel och det är det i gammal hederlig stallgödsel med.
Vad gäller mikromineraler som selen så gödslar man inte med såna och jag tror också att det är mer vilken sorts jord och stensorter det finns i jorden från början som avgör vad som finns även idag. Tror inte det minskar så förtvivlat mycket.
Nä inte så mycket som sagt, men lte gran minskade det. Sedan försvan ju inte allt annat som hästarna sket ut utan det tillfördes tillbaka in i jorden, när man gödslade med häst å koskit. Å från det jag läste på förut så hade åkrarna även vila, vilket jag inte har sett att man har idag.
Jodå, åkrarna vilar idag med. Om inte annat så pga EU-stöden har det varit så (för att få bidragen har man förut varit tvungen att ha 10 % av sin mark i träda). Hur det blir framöver vet väl ingen riktigt...
Man gödslar ju även idag med den stallgödsel som finns, även på konventionella jordbruk. Men den räcker i regel inte till och dessutom vill man inte sprida den i växande gröda.
Hm skumt, jag har inte sett en enda åker häromkring som vilar, å då bode jag fram tills ett år sedan å är där en del (hos mina föräldrar) å jag har inte sett en endaste åker i vila där å där omkring är det stort bondesamhälle. Skumt att folk isåfall inte lyder lagarna.
Inte lika mycket som förut, många bönder struntar i den helt häromkring där jag bor. Att man inte vill sprida den i växande det kan jag förstå.
Selenhalten i jorden beror av vilka berg som har veckat sig när på den kontinentalplatta där man bor.
Så på Krita eller Jura kanske det fanns selen i våra jordar, men då så fanns å andra sidan inga hästar.
Orsaken till att våra marker är selenfattiga beror på att våra bergskejor veckade sig för så länge sedan.
I yngre berggrunder finns mera selen, ibland alldeles för mycket vilket leder till selenförgiftning hos betesdjuren.
F.ö. så sprider alla bönder runt ikring där jag bor ut sitt stallgödsel på åkrarna.
Och låter åkrarna vila ett år av fem.
Det som saknas i åkrarna nu för tiden är i stället människo-bajset och människo-kisset.
Men det rötslam från städernas avloppsreningsverk som skulle vara ett utmärkt gödsel, det är förstört av att människor spolar ner en massa dumheter i sina avlopp som gör det giftigt.
Åkrar som vilar är i regel bevuxna, kan se ut som t ex vall. Det var ju inte några lagar som bestämde utan om man ville ha kvar sina bidrag var det så.
Hästmänniskan Han påminner mycket om min Sakura (inte min längre dock) som jag importerade från Litauen för typ 4 år sedan. Ångrar fortfarande starkt...