Selmått för liten B-ponny

Seabaz

Trådstartare
Jag undrar om någon skulle kunna bemöda sig att bara kika på dessa mått och fundera över om det verkar riktigt för en B-ponny.

Jag tycker det är svårt att mäta på hästen men har gjort det i alla fall och fick fram dessa mått som jag skrivit nedan.

Någon kanske kan mäta sin sele eller sin ponny och se om måtten verkar rimliga? Eller om ni kanske har det i huvudet :)

measurehorse.jpg


A, B och C är träns, det behövs inga mått för jag ska inte ha nåt träns ;)

D. Längd på hästen, 130-135cm
E. Mankhöjd, 115cm
F. Omkrets runt sadelgjordsläget/däckel, 156-158cm
G. Från däckel till svansrot 85-87cm
H. "shoulder to shoulder", 81-83cm
I. flank till flank, 103-105cm
J. Denna kanske bara behövs om det är en loksele man ska köpa men jag mätte i alla fall till 45-47cm (ska mätas som ett rakt sträck, ej enligt hästens konturer)


Så vad tror ni, kan jag ha mätt rätt? :D
 
Sv: Selmått för liten B-ponny

Ponnyn är 115cm hög (punkt E ovan ;) )

Jag har inte bestämt mig än om jag ska köpa men vi får se, det är handgjorda selar från USA


tips: följ bildadressen.... ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Selmått för liten B-ponny

Ok, tyvärr kan jag inte hjälpa dig då mina hästar inte är i den storleken (5 cm kortare i rocken). Hade varit lättare om det varit en massproducerad sele tex Ideal. Då borde storlek ponny passat.
 
Sv: Selmått för liten B-ponny

Jag har googlat nu och den selen jag funderat på inser jag nu är "massproducerad". Eller i alla fall säljs den på flera ställen men jag får inte fram mått och storlekar, det verkar som att alla vill att man mäter sin ponny och skickar måtten så plockar dom ut en sele som passar.

Möjligtvis att dom har alla delar i olika storlekar och plockar därifrån ut en komplett sele?

Comfyfit harness heter den.

Såg nu också att selen är nylonförstärkt och bara paddingen är i läder eller nåt sådant. Vet inte riktigt.
Jag har inte bestämt mig för om jag ska köpa den men det är samma pris som Zilco-selen men denna är snyggare ;)
 
Sv: Selmått för liten B-ponny

Euro Tech selen från Ideal hade jag köpt om jag ville ha en nylonsele.

Tänk på att det är alltid en god idé att gynna svenska återförsäljare. Du har rättigheter som konsument som du inte har när du beställer från USA.
 
Sv: Selmått för liten B-ponny

Nja. Euro Tech selen är 2000kr dyrare än Comfyfit-selen inkl frakt till sverige.
Dessutom har Comfyfit-selen den ergonomiska bröstan som jag vill komma åt + att den är snyggare då med paddingen.

Jag vill egentligen ha en lädersele men jag kan inte lägga ut 10000 för en sele. Men jag vill inte ha en skitsele heller så det står mellan Comfy och Zilco nu och då tycker jag Comfyn är snyggare.
 
Sv: Selmått för liten B-ponny

En ideal med ergonomisk brösta kostar 5900:- :) Tror storlek shetland kan passa din ponny, har för mig att storlek ponny är för ponnys vid 120 cm och över.
 
Sv: Selmått för liten B-ponny

Den verkar ju faktiskt väldigt fin :) Ska skicka ett mail om måtten och höra, om shetlandsstorleken passar så är den ett alternativ :)

Du har strax PM också ;)
 
Sv: Selmått för liten B-ponny

Hej!

Jag har en ngt grov shettiskille som är 98cm hög o vältränad i storlek.

Jag köpte en drive out start till honom storlek shettis, den kan garanterat passa till en Bponny! fick göra minst 4 nya hål överallt, i däckelgjorden 7 hål :O Så dom är stora i storlekarna =)
 
Sv: Selmått för liten B-ponny

Bra att veta, och så är det väl så också som Shetlandskusken skrev ovan att man har ju bättre "förmåner" om man köper i sverige om man nu behöver skicka tillbaka/byta storlek

Det är fortfarande mer pengar men det kanske är värt det, jag funderar på det
 
Sv: Selmått för liten B-ponny

Ja, skulle nog inte våga köpa en sele från något annat land än sverige pga om man måste byta, eller något liknande blir det lite lättare i sverige :)

Startselen gav ja ca 2000 för, ingick huvudlag utan skygglappar, tömmar, brösta, däckel, baksele, draglinor... har säkert glömt ngn del, men den är komplett :laugh: extra plus för huvudlaget som är väldigt snyggt :) alla har berömt de :banana:
 
Sv: Selmått för liten B-ponny

Jag är mer intresserad i så fall av Diplomat-selen och enligt måtten för shetland som står där så verkar det passa min B-ponny också :)
 
Sv: Selmått för liten B-ponny

Jag har Drive Out Start storlek ponny och min häst är 127 cm i mank. Den är i största laget för henne.
 
Sv: Selmått för liten B-ponny

Drive Out start är för ful för min smak så den är redan borta ur leken av den anledningen ;) :angel:


KallblodSthlm: Det är ju det jag tjatat om i början av tråden, att jag vill ha en ergonomisk brösta till ponnyn då han är rätt trång i fram.
Men svårt att hitta i läder öht tycker jag. Finns bara en i Svergie då eller? (den du länkade till).

Sedan finns ju Zilco syntet eller den Comfyfit som är läder/syntet från USA...



Enligt mig är ponnyn mer lik en miniatyr-islandshäst snarare än en för stor shetland, men jag vet inte? :)

DSC_0407klipp.jpg
 
Sv: Selmått för liten B-ponny

Jo men tänkte att Diplomatselen är ju ungefär samma :) Du borde kunna köpa shettland i den.

Jo han liknar mer en isis än en shettis.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp