Semester i Sverige

clusia

Trådstartare
Jag skulle väldigt gärna vilja resa någonstans i Sverige några nätter under kommande månad men har ingen aning om var. Vi är två vuxna och ett barn som utgår med bil från Stockholm. Kan åka kanske max 5 timmar ca.

Krav:
Barnvänligt
Så lite folk som möjligt, dvs alla typer av äventyrsparker mm går bort
Gärna lövskog 😅
Finnas någon typ av aktivitet. (Funderade på att cykla dressin, men är det kul för ett barn på 4år?)
Standard på boende spelar ingen roll så länge man inte riskerar att dra med sig vägglöss hem.

Har ni några tips?
 
Jag skulle väldigt gärna vilja resa någonstans i Sverige några nätter under kommande månad men har ingen aning om var. Vi är två vuxna och ett barn som utgår med bil från Stockholm. Kan åka kanske max 5 timmar ca.

Krav:
Barnvänligt
Så lite folk som möjligt, dvs alla typer av äventyrsparker mm går bort
Gärna lövskog 😅
Finnas någon typ av aktivitet. (Funderade på att cykla dressin, men är det kul för ett barn på 4år?)
Standard på boende spelar ingen roll så länge man inte riskerar att dra med sig vägglöss hem.

Har ni några tips?
När du säger cykla dressin så tänker jag spontant på nåt runt Göta kanal, vet att man kan starta i Töreboda och trampa en vända och sen kan man bo på Wassbacken, Camping/vandrarhem och café.
Men jag tror inte vår 4åring hade uppskattat det, känns som en aktivitet för lite äldre barn, men det finns å andra sidan mkt att titta på utmed kanalen och det finns ganska gott om aktiviteter för barn i området.
 
Jag skulle väldigt gärna vilja resa någonstans i Sverige några nätter under kommande månad men har ingen aning om var. Vi är två vuxna och ett barn som utgår med bil från Stockholm. Kan åka kanske max 5 timmar ca.

Krav:
Barnvänligt
Så lite folk som möjligt, dvs alla typer av äventyrsparker mm går bort
Gärna lövskog 😅
Finnas någon typ av aktivitet. (Funderade på att cykla dressin, men är det kul för ett barn på 4år?)
Standard på boende spelar ingen roll så länge man inte riskerar att dra med sig vägglöss hem.

Har ni några tips?

Vi körde dressin i Bengtsfors för några veckor sedan, tre vuxna och tre barn (3, 8, 11). Det passar definitivt en fyraåring, men det är en fördel om hen inte har alldeles för mycket myror i brallan för man behöver sitta ganska still. Ett paket kex eller liknande att fokusera på rekommenderas 😊

Rekommenderar er också att hyra flera enkelcyklar istället för dubbelcyklar. Dubbelcyklarna är svintunga och man måste lyfta av dem vid möte och där man passerar över vägar. Om man har enkelcyklar kan man dessutom rotera och flytta runt mellan de olika cyklarna beroende på vem som vill åka med vem.
Vi hade två enkelcyklar och var alltså tre på varje cykel. Både 8-åringen och 11-åringen trampade glatt en bit här och där.

ECD18172-620B-4142-BBAE-07C48D7EDF48.jpeg
 
Jag skulle väldigt gärna vilja resa någonstans i Sverige några nätter under kommande månad men har ingen aning om var. Vi är två vuxna och ett barn som utgår med bil från Stockholm. Kan åka kanske max 5 timmar ca.

Krav:
Barnvänligt
Så lite folk som möjligt, dvs alla typer av äventyrsparker mm går bort
Gärna lövskog 😅
Finnas någon typ av aktivitet. (Funderade på att cykla dressin, men är det kul för ett barn på 4år?)
Standard på boende spelar ingen roll så länge man inte riskerar att dra med sig vägglöss hem.

Har ni några tips?

Absolut passar en dressin en 4 åring. Vi var iväg förra året på två enkeldressiner i Gullspång, och hade med en stor fikakorg. Våran son som i vanliga fall har myror i brallan var helt stilla och bara kikade. Stannade vid några tillfällen så de fick leka på lekplats och plocka vildhallon. Hade åkt i år igen om det inte varit för att jag är gravid, och har ganska ont.
Bilden tagen strax efter start, på laxtrappan. Annars cyklar man i skogen, och ja dressinerna är tunga så de fick min man lyfta av samt vända :rofl: Barnen var då drygt 4, 6 och 15.
 

Bifogade filer

  • dressin.jpg
    dressin.jpg
    170,1 KB · Visningar: 21
- besök sommarkyrkor. Finns oftast leksaker och andra aktiviteter som tipsrundor och caféer. Passa på att gå guidad tur om det finns

- via statens fastighetsverks hemsida kan ni se om det finns slott, herrgårdar, kungsgårdar eller liknande i området ni besöker

- friluftsmuseum brukar vara öppna nu under sommaren, lagom med folk på stora ytor. I Uppsala rekommenderar jag gamla uppsala. Där finns disagården (friluftsmuseum), gamla uppsala museer, möjlighet att promenera kring kungshögarna, besöka sockenmuseet och äta lunch på Odingsborg.
 
Vandra i Tiveden? Cykla Göta Kanal? Man kan cykla delar. Vi hyrde cykel i Sjötorp och cyklade till en liten camping, precis bredvid kanalen, där man kunde hyra stugor. Sov över en natt och åkte hem! Det var trevligt :)
 
Tänker rent Katthult (Lönneberga - Småland) det är i stor del utomhus och man får se där Emil spelades in. Man kan även följa en karta i området där olika platser där filmerna spelats in. Vi var där 2019 och det var inte knökafullt på något sätt. Filmbyn i Mariannelund finns ett stenkast bort och har även ute äventyrsbana för barn. Boende brukar finnas både här och där på små och mysiga platser.
 

Liknande trådar

Fritid Vi ska ha Sverige-semester i år som börjar i Norrköping och sen har vi två nätter att ta oss till Torekov - vad har ni för guldkorn/tips...
Svar
8
· Visningar
586
Senast: Tajger
·
Fritid Jag ska ha en längre semester i jan/feb och är sugen på att göra något annat än det jag brukar (åka skidor). Tankarna på vad jag ska...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 928
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 248
Fritid Det ser ut som att vår husvagn har förolyckats i ett takras :( Vilket gör att vi oundvikligen behöver köpa en ny vagn om vi ska tro att...
Svar
3
· Visningar
908
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp