Nya Zealand ar otroligt vackert. Man bor ha gott om tid for att se landet dock - med tanke pa hur lang flygresan ar sa bor man ha narmare uppemot 3 veckor om man vill see allt det mest sevarda :)
Jag tänkte ta 4-6 veckor men känns nästan kort ändå. Känns som det är en gång i livet-resmål. Har inte släppt det helt än dock.
 
Hawaii! Vet inte om man kan jobba dock iom USA men det är helt otroligt coolt. Har varit på Oahu, Kaui och Big Island (Hawaii)
Vi red på Big Island så där finns det hästar, och massor av vild grisar :p.
Det är ju dock såklart dyrt men finns ju något för de flesta plånböcker.
 
Glöm inte att kolla eventuella visum för de länder där det är aktuellt om du ska jobba @Kirre . Hade en kompis som åkte till Australien och hade fel visum. Hen sattes på ett plan tillbaka igen och kom inte ens in.
 
Det som kan vara väldigt spännande med att åka till Grönland på vintern är ifall man alls kan ta sig dit. Förhållandena för flyg är ofta rätt dåliga, så det är inget ovanligt alls att behöva vänta några dagar på rätt väder. Jättehejsan att sitta på flygplatsen i Reykjavik dag efter dag och invänta dagens rapport, flyger vi om en kvart, får vi ny rapport om tre timmar, eller flyger vi kanske i morgon :up:
Och minst lika spännande att ta sig hem igen. Kanske går flyget den dagen, kanske sitter man i en minimal by i tre veckor och väntar på att lågtrycket ska dra förbi. :D

Nej, jag har inte varit på Grönland, men har bekanta som åkt. Det hade nog varit ett sommarresmål i så fall. Men i fjol sommar flögs det inte på några veckor mitt under sommaren heller, då Grönland var insvept i en tjock dimma nästan hela juli...
äventyr ;) Jo, jag åkte hemåt vid vintern men hade sen vänner som åkte även till Grönland på vintern för arbete. Nu var det ju länge sen och man vet ju aldrig med vädret såklart.
 
Ska kolla lite vad som finns och hur man kan ta sig runt mm. Längd får ju bli som det passar men kombo med Island lät ju intressant!

Nya Zeeland har jag som ett starkt kort. Där vet jag att de har någon form av jobba mot mat och boende-system för resande dvs inte heltidsslavgöra utan anpassat för win-win. Skulle helst ha ännu längre tid där så det väger ner men finns på listan.
Egypten har jag varit lockar inte igen för annat än om jag skulle börja dyka.
Montenegro, vart? Göra? Se? Natur?
Montenegro kanske är halvdumt på vintern, men du ville inte ha värme ;) Landet har allt jag vill ha. Berg, dalar, stränder, floder, massor av naturreservat. Världens andra djupaste canyon tex.
 
Men ska jag lista mina drömiga resemål så är det Namibia och Sydafrika, för all natur, djur och dyka med vithajar. Jag drömmer om Skottlands natur, Islands vulkaner och blåvalar.
Jag drömmer om Borneos djunglar och Azorernas vandringsleder.
 
Hawaii! Vet inte om man kan jobba dock iom USA men det är helt otroligt coolt. Har varit på Oahu, Kaui och Big Island (Hawaii)
Vi red på Big Island så där finns det hästar, och massor av vild grisar :p.
Det är ju dock såklart dyrt men finns ju något för de flesta plånböcker.
Har faktiskt varit där. 😊 På Oahu och Big Island. Bilade runt på Oahu (i en Mustang cab 😁) och bilade även runt på Big Island och flög helikopter över de öppna magmaområdena. Riktigt coolt.
Kände inte att jag behöver åka tillbaka för mer dock även om jag antar att andra öar kan vara häftigt.
 
Jag drömmer om att göra en work-travel grej på en horse ranch i Montana eller liknande ställe under någon månad eller två. Vet inte hur jobbet ser ut där på vintrarna dock. Följer en hel del som gjort liknande och det verkar så himla härligt och häftigt.

Montana ar fantastiskt pa sommaren och det inte ar sa mycket sno och kallt ... Det borde ga att hitta motsvarande rancher i Arizona och ovriga sydligare stallen i January och February. I Arizona ar det "spring round up" nar man kan vara med och flytta boskap (kor) i Mars Aprill nagon gang.

Sedan vet jag att manga frivilliga ar med nar det ar "round up" av vild hastar och man valjer ut och separerar sma grupper for att det inte ska bli for manga hastar for att kunna overleva pa marken de anvander.
 
@Kirre Nä då behöver du ju inte åka tillbaks.
Argentina då? Där lär du kanske kunna jobba. Verkar magiskt. och sommar i januari :p
 
Montenegro kanske är halvdumt på vintern, men du ville inte ha värme ;) Landet har allt jag vill ha. Berg, dalar, stränder, floder, massor av naturreservat. Världens andra djupaste canyon tex.
Ska kolla. Mer precisa tips?

I övrigt har vi rätt lika smak. Jag uppskattar storslagen natur och att vara i den sas. Svårigheter med värme gör många resmål lite tjorvigare men kan man kombinera alt tillräckligt stark motivator, kan jag stå ut.
 
@Kirre Nä då behöver du ju inte åka tillbaks.
Argentina då? Där lär du kanske kunna jobba. Verkar magiskt. och sommar i januari :p
Hela Sydamerika känns spännande, på olika sätt. Där skulle jag nog behöva hjälp med lite utstakning av vart och hur för att smalna av.
Har varit i Uruguay, Buenos Aires och Igazufallen. Södra Chile verkar coolt, Costa Rica, Amazonas (varmt), inget av dom köper man sig en flygbiljett och tar det som det kommer dock. 😁 Fnular lite där men har du något mer precist så shoot.
 
Hela Sydamerika känns spännande, på olika sätt. Där skulle jag nog behöva hjälp med lite utstakning av vart och hur för att smalna av.
Har varit i Uruguay, Buenos Aires och Igazufallen. Södra Chile verkar coolt, Costa Rica, Amazonas (varmt), inget av dom köper man sig en flygbiljett och tar det som det kommer dock. 😁 Fnular lite där men har du något mer precist så shoot.
Jag har varit i Costa Rica. Det var hur coolt som helst. Kan verkligen rekommendera. Vi bodde i Santa Teresa, Monteverde och Arenal. Där fick man båda strand,surf, regnskog och vulkan :p
 
Hela Sydamerika känns spännande, på olika sätt. Där skulle jag nog behöva hjälp med lite utstakning av vart och hur för att smalna av.
Har varit i Uruguay, Buenos Aires och Igazufallen. Södra Chile verkar coolt, Costa Rica, Amazonas (varmt), inget av dom köper man sig en flygbiljett och tar det som det kommer dock. 😁 Fnular lite där men har du något mer precist så shoot.
Costa Rica är helt fantastiskt. Jag tillbringade en månad där i våras och det är utan tvekan det vackraste och trevligaste land jag någonsin besökt. Landet består i princip enbart av regnskog respektive stränder, drygt 50% av ytan utgörs av regnskog. De är extremt stolta över sin miljöprofil som gör att de bland annat har världens största biodiversitet. Nu var jag bara där på semester så jag tittade aldrig på volontärmöjligheter, men det finns massor att välja på och då framförallt när det kommer till miljö och ekologi. Det är även väldigt säkert för att vara i Sydamerika, ur flera aspekter. Vi kände oss aldrig otrygga på något vis och upptäckte att vi till och med kunde dricka kranvattnet utan att bli ett dugg sjuka. Håller man sig bara borta från San Jose och har lite allmänt turistvett så är det väldigt osannolikt att man ska råka ut för något.

Det negativa är väl då värmen, det är tropiskt klimat som gäller men januari lär vara en av de behagligare månaderna (vi var där i mars-april och då var det varmt). Detta innebär dock också att januari är en väldigt populär månad för alla andra att åka dit, dock mindre så än november-december som är den riktiga högsäsongen. Men en hel del turister (främst amerikanska) får man nog räkna med, lite beroende på var i landet man befinner sig. Skulle inte rekommendera t.ex. Tamarindo eller Santa Teresa som båda blivit extremt turistiga de senaste åren. Ska också säga att det mesta är dyrt, nästan i nivå med Sveriges priser emellanåt, så det är ingen klassisk sydamerika-destination där man kan leva för 100 kr per dag ;)
 
Ska kolla. Mer precisa tips?

I övrigt har vi rätt lika smak. Jag uppskattar storslagen natur och att vara i den sas. Svårigheter med värme gör många resmål lite tjorvigare men kan man kombinera alt tillräckligt stark motivator, kan jag stå ut.
Vet du vad jag tycker skulle vara häftigt? I Borneos djungler kan du åka till Maliau Basin, som också kallas Lost World. Där kan man resa i grupp. Danum Valley verkar också otroligt! Men fuktigt och varmt! Det vore så coolt, har aldrig varit där.

Jag gillade Kotor i Montenegro. En by med vacker utsikt. Sen finns det andra ställen såklart, bland det gulligaste var ju Perast.
Upp i landet vet jag inte hur det är att ”bo”, men nationalparkerna Lovcen, Biogradska och Durmitor är fantastiska.
 
Vet du vad jag tycker skulle vara häftigt? I Borneos djungler kan du åka till Maliau Basin, som också kallas Lost World. Där kan man resa i grupp. Danum Valley verkar också otroligt! Men fuktigt och varmt! Det vore så coolt, har aldrig varit där.

Jag gillade Kotor i Montenegro. En by med vacker utsikt. Sen finns det andra ställen såklart, bland det gulligaste var ju Perast.
Upp i landet vet jag inte hur det är att ”bo”, men nationalparkerna Lovcen, Biogradska och Durmitor är fantastiska.

Jag har varit på Borneo! På exkursion när jag pluggade biologi (för sisådär 15 år sedan). Var bla på Danum Valley Field Station. :D Det var sjukt coolt, magiskt och alldeles alldeles underbart. Vi såg orangutanger (och annat också - men liksom - vilda, riktiga ORANGUTANGER!) direkt från matplats-verandan. 😍 Vi var också uppe på Mt Kinabalu, i mangroveskog och en hel massa annat. Efteråt åkte vi och snorklade och dök vid Sipadan. Helt otrolig resa. Om jag kunnat göra om den exakt som vi gjorde hade jag lätt åkt dit igen imorgon. Vi gjorde ju ”tyvärr” lite andra saker än bara vanligt turistande eftersom det var en exkursion, så jag tror det blir svårt att få till lika bra som det var… Jag kommer nog med rätt stor säkerhet att åka dit igen någon gång. Man får kanske skynda sig innan hela ön är full av oljepalmer… :(
 
Röstar också på Namibia, Tanzania eller Sydafrika!

Är svårt biten av afrikaflugan och sprider gärna smittan vidare! :D
 
Jag har varit på Borneo! På exkursion när jag pluggade biologi (för sisådär 15 år sedan). Var bla på Danum Valley Field Station. :D Det var sjukt coolt, magiskt och alldeles alldeles underbart. Vi såg orangutanger (och annat också - men liksom - vilda, riktiga ORANGUTANGER!) direkt från matplats-verandan. 😍 Vi var också uppe på Mt Kinabalu, i mangroveskog och en hel massa annat. Efteråt åkte vi och snorklade och dök vid Sipadan. Helt otrolig resa. Om jag kunnat göra om den exakt som vi gjorde hade jag lätt åkt dit igen imorgon. Vi gjorde ju ”tyvärr” lite andra saker än bara vanligt turistande eftersom det var en exkursion, så jag tror det blir svårt att få till lika bra som det var… Jag kommer nog med rätt stor säkerhet att åka dit igen någon gång. Man får kanske skynda sig innan hela ön är full av oljepalmer… :(
Jag är inte avundsjuk! Inte! Inte!
Okej, jättemycket…
Jag läste nånstans att man kunde bo på en lodge eller liknande där det mer eller mindre bodde flest forskare och att man kunde ha utflykter. Låter superhäftigt!
Jag planerade för länge sen en resa dit som inte blev av, men då skulle jag bo utanför Kota Kinabalu några dagar, kolla berget, sen åka och vara några dagar på/vid Kinabatang river, åka till Danum Valley och/eller Basin. Och så Sipadan.
 
Jag är inte avundsjuk! Inte! Inte!
Okej, jättemycket…
Jag läste nånstans att man kunde bo på en lodge eller liknande där det mer eller mindre bodde flest forskare och att man kunde ha utflykter. Låter superhäftigt!
Jag planerade för länge sen en resa dit som inte blev av, men då skulle jag bo utanför Kota Kinabalu några dagar, kolla berget, sen åka och vara några dagar på/vid Kinabatang river, åka till Danum Valley och/eller Basin. Och så Sipadan.
Åk säger jag bara! 😍

Vi bodde på fältstationen, tror att de ”tar in” turister också om det finns plats. Är inte uppdaterad angående detta… Boendet var väääldigt, väääldigt enkelt. Maten var också enkel och enformig, men helt ok. Inget för ”standardturisten” kanske, men helt otroligt och helt klart en upplevelse om man inte bryr sig om lyx och bekvämligheter. :p Om man hellre vill ha ett mer sofistikerat boende så finns (åtminstone fanns) det också en lite lyxigare turistlodge i samma område en (rätt lång) bit bort. Vi åkte förbi där på en rundtur vi gjorde, vi såg elefanter på vägen dit.

Mt Kinabalu var fantastiskt. Har dock hört att det blivit superdyrt att gå upp där nu? Säkert bra för att minska påfrestningarna på naturen. Men det var närmast en religös upplevelse att stå på toppen ovanför molnen och se solen gå upp… Vandringen upp var också helt obeskrivlig. Molnregnskog osv. Och man kände verkligen av höjden... 😅

Sipadan var också helt sjukt fint. De tar (tog?) bara dit ett väldigt litet antal turister per dag, så inga turistmassakrerade koraller, skräp, trängsel mm. Vi var i stort sett ensamma där med våran grupp. Hoppas verkligen de inte gett efter på det där…
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp