Semester på Gotland 2016

Coop

Trådstartare
Hej!
Funderar på att hyra en stuga en vecka på Gotland till sommaren. Lite frågor :)

* När ska man inte åka dit? Almedalsveckan har jag koll på men annars?
* Tips på trevliga ställen att bo på. Har med 2 barn (13 och 10) samt en liten hund.
* Tips så saker man "måste" göra/besöka.

Och en sista fråga till er som bor på Gotland, är lite nyfiken på hur är det att bo på Gotland? Väder, samhällsklimat, sjukvård, aktiviteter, affärer m.m. (Nån gång kommer vi nog att flytta och funderar lite på vart :D)

Coop
 
* När ska man inte åka dit? Almedalsveckan har jag koll på men annars?
Har bott här i Visby i lite mer än ett år nu och har upplevt Almedalsveckan (som arbetare), Medeltidsveckan (som besökare) och "Stockholmsveckan". Jag skulle nog inte avråda att besöka ön någon av dessa veckor då det finns så mycket annat att göra än att bara besöka Visby. Det jag rekommenderar är att kanske ha lite koll på vilka veckor som är i gång om det är så att ni hyr boende i/i närheten av Visby då priser kan variera beroende på pågående event. Andra veckor som finns är exempelvis "Crime time" och "Visby Art-week". Kanske finns det något som passar just er familj? Medeltidsveckan är trevlig att besöka bara över dagen om man inte är inne i medeltidssvängen medan man kanske gör något annat de andra dagarna.

* Tips på trevliga ställen att bo på. Har med 2 barn (13 och 10) samt en liten hund.
Se efter om ni hittar någon privat uthyrare. Ofta finns det fina stugor/hus att hyra utan att behöva bo på ett stugområde.

* Tips så saker man "måste" göra/besöka.
- Dreja på Ethelhems krukmakeri. Här rekommenderar jag att man besöker krukmakeriet innan/efter turistsäsongen då det tydligen kan bli långa köer.
- Besök en museigård. (Ex Bunge, Petes eller Kapitelhusgården). Den sistnämnda är en medeltida krog.
- Besök Fårö-kusten och kolla på Raukar.

Är det något speciellt som intresserar er? Lite enklare att kanske komma med lite tips :)

Och en sista fråga till er som bor på Gotland, är lite nyfiken på hur är det att bo på Gotland?
Jag trivs bra här. Vet inte om jag kommer att stanna kvar efter studierna, men kommer antagligen att komma tillbaka senare i livet och bosätta mig på en gård utanför Visby. Ibland kan man känna sig lite isolerad men samtidigt så är man inte mer än en timme bort från exempelvis Stockholm eller Göteborg, på somrarna Oslo/Helsingfors, tack vare flygplatsen.
Vädret är milt men blåsigt. Tyvärr knappt någon snö förra vintern. Sjukvården vet jag inte riktigt om den är varken sämre eller bättre än någon annan stans. På ön finns någonting som passar alla. Det finns fotbollslag, bågskytteklubbar, flygklubb, fäktning, gym, osv osv. Den enda affären jag saknar är IKEA och DEA Axelssons men det är något jag får besöka när jag åker till fastlandet istället ;)
 
Missa inte Fårö. Lummelundagrottorna är faktiskt kul att besöka någon gång (jag har varit där fler gånger och då är det lite gäspvarning). Om man tycker det är ok med vandrarhem så är Lummelunda vandrarhem bra - ligger bra till. Solnedgångarna där var fantastiska och ungar i många åldrar att spela fotboll med. Krusmyntagården är mysig, käk o fika, salvor o kryddor.
 
Är gift med en Gute men som bott på fastlandet sedan 8 veckors ålder och sommarstugan på Gotland såldes förra året
Lummelunda grottorna är väl en klassiker att se och Krusmyntagården att titta på växter
Blå lagunen var ett häftigt ställe på norr och där finns Bläse gamla kalkbruk med museijärnväg och Gotland Ring, när man ändå är på Norr kan man ta båten över till Fårö och studera raukar i en evighet
Konsert med Smaklösa kan vara en upplevelse
Vi har alltid utgått från Ire 3 mil norr om Visby så den södra delen har vi knappt varit på
Skulle undvika Almedalsveckan då det kan vara svårt med boende och resa över
Har bekanta som flyttade över till Gotland i höstas men inte träffat dem så vi har inte fått höra så mycket om hur det är tyvärr mer än mörkt på vintern då de bor på landet
 
V 29, 30, 31 är det störst tryck på stugor, enl min erfarenhet. Var ute i god tid med båtbiljetterna oavsett tidpunkt under sommaren, annars kan det bli onödigt dyrt, de borde släppa biljetterna för nästa år typ snart. En del keramiker och restauranger har sin verksamhet i Stockholm normalt och bara sommarverksamhet på Gotland vilket gör att de bara har öppet ca v 25-32.

Det här är en bra sajt: http://gotlandstips.se/
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 575
Senast: kma
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 891
Senast: jemeni
·
Relationer Jag hade lagt killar på hyllan efter jag träffade en psykopat/narcissist som jag bröt med i somras. Har jobbat väldigt mycket och grävt...
Svar
12
· Visningar
5 123
Senast: Milosari
·
Övr. Barn Hej! Jag påbörjar nu till hösten äntligen min utbildning. Jag och min dotter bor bra, i ett område jag känner till väl, nära till...
2
Svar
28
· Visningar
3 439
Senast: Ms_Antrop
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp