Semester som bemanningsanställd

alazzi

Trådstartare
Jag får inte spara semester mer än till sista mars. När jag väl har jobb vill jag jobba eftersom det kan ta slut när som helst med sysselsättning. Det beror på orderingången. Det är aldrig populärt att be om semester. Det brukar bli sura miner och kommentarer om att jag är där pga det finns ett behov. Nu måste jag ändå begära semester och är så nervös. Dagarna från förra året får inte sparas längre.

Min närmaste chef är riktigt vass så det är så himla ångestladdat att be om ledigt. Jag vill så gärna få fortsätta få jobba där jag är nu och ill inte riskera att bli utan jobb.

Här i Tyskland där jag bor är bemanningsjobb nära modernt slaveri. Bara skyldigheter och är man obekväm blir man arbetslös.
 
Jag får inte spara semester mer än till sista mars. När jag väl har jobb vill jag jobba eftersom det kan ta slut när som helst med sysselsättning. Det beror på orderingången. Det är aldrig populärt att be om semester. Det brukar bli sura miner och kommentarer om att jag är där pga det finns ett behov. Nu måste jag ändå begära semester och är så nervös. Dagarna från förra året får inte sparas längre.

Min närmaste chef är riktigt vass så det är så himla ångestladdat att be om ledigt. Jag vill så gärna få fortsätta få jobba där jag är nu och ill inte riskera att bli utan jobb.

Här i Tyskland där jag bor är bemanningsjobb nära modernt slaveri. Bara skyldigheter och är man obekväm blir man arbetslös.
Du borde flytta norrut. Jag har just bytt jobb till bemanningsjobb och trivs super. Vi säger till senast 26:e månaden innan vilka dagar vi vill ha ledigt i månaden därpå. Väldigt bra lön, vi väljer själv arbetstider dag/kväll/natt enda kravet är vi måste välja minst två alternativ. Vi är mycket uppskattade hos kunderna, jag har varit på 3 olika ställen hittills och trivts bra på alla.
 
Pratade med min närmaste chef och hon menade att jag ska få en blankett från bemanningsföretaget. Jag började liksom i den änden...och bemanningsföretaget så att jag måste prata med chefen. Som sagt. Inte populärt att vilja få ut semester.
 
Vågar inte be om all min innestående semester. Tar bara de 2 dagarna som jag behöver pga att jag måste till sömnlabbet..arbetstiderna funkar inte med sömnlabbet tider.
 
Du borde flytta norrut. Jag har just bytt jobb till bemanningsjobb och trivs super. Vi säger till senast 26:e månaden innan vilka dagar vi vill ha ledigt i månaden därpå. Väldigt bra lön, vi väljer själv arbetstider dag/kväll/natt enda kravet är vi måste välja minst två alternativ. Vi är mycket uppskattade hos kunderna, jag har varit på 3 olika ställen hittills och trivts bra på alla.
Jag har liknande erfarenhet från bemanningsbranschen i Norge. Inga som helst problem att ta semester och vi behöver inte ens säga till så långt i förväg. Vi hade nyligen en som sa till på en tisdag att han köpt en sistaminuten till Kanarieöarna från lördag samma vecka. Det är i mina ögon just friheten som är det bästa med bemanningsjobb.
 
Jag har liknande erfarenhet från bemanningsbranschen i Norge. Inga som helst problem att ta semester och vi behöver inte ens säga till så långt i förväg. Vi hade nyligen en som sa till på en tisdag att han köpt en sistaminuten till Kanarieöarna från lördag samma vecka. Det är i mina ögon just friheten som är det bästa med bemanningsjobb.
Ja som sagt, jag jobbar också i Tyskland hos ett bemanningsföretag och här är det inte alls som @alazzi har det i södra Tyskland. Vi är uppskattade både från företaget och kunderna vi jobbar hos. Vi räddar ju deras underbemanning så om dom inte behandlar oss bra, kommer vi inte mer helt enkelt. All ledighet osv tas med företaget där vi är anställda inte hos kunden där vi för tillfället jobbar.
 
När jag jobbade på bemanningsföretaget så var det semester när andra som jobbade på det företaget gick på semester eller ansöka som alla andra.
 
Ja som sagt, jag jobbar också i Tyskland hos ett bemanningsföretag och här är det inte alls som @alazzi har det i södra Tyskland. Vi är uppskattade både från företaget och kunderna vi jobbar hos. Vi räddar ju deras underbemanning så om dom inte behandlar oss bra, kommer vi inte mer helt enkelt. All ledighet osv tas med företaget där vi är anställda inte hos kunden där vi för tillfället jobbar.
Du jobbar inom samma bransch som min dotter. Där skriker arbetsgivarna efter personal så där är det annorlunda.

Där jag hamnar är det flyktingar som varken kan tyska eller engelska. Eller lågutbildade tyskar.

Det har varit väldigt många från Eritrea, Somalier, Syrien och nu från Ukraina.
 
Jag är bemanningsanställd och fick i fredags tid hos hästtandläkaren på måndagen efter. Då tog jag upp det med mina närmaste kollegor som sa ok, jag drog det med närmaste chef på plats som sa ok och skickade sedan ett infomail till min bemanningschef.

Det har tack och lov inte varit något problem att få ledigt. Lider med dig och dina villkor @alazzi
 
Skulle fått "equal pay" (14 € i timlön)nu efter att ha varit på samma ställe i 9 månader. Har givetvis inte fått det. Ringde min kontakt och hon menar att det kommer jag först få nästa lön. 12.43€ har jag idag så det gör skillnad. Man är i sånt underläge. Min dotter har bättre koll på regler och företaget bryter mot många regler. Men alternativet är sämre så man får liksom äta skit och jobba vidare.
 
Skulle fått "equal pay" (14 € i timlön)nu efter att ha varit på samma ställe i 9 månader. Har givetvis inte fått det. Ringde min kontakt och hon menar att det kommer jag först få nästa lön. 12.43€ har jag idag så det gör skillnad. Man är i sånt underläge. Min dotter har bättre koll på regler och företaget bryter mot många regler. Men alternativet är sämre så man får liksom äta skit och jobba vidare.

Finns det någon möjlighet för dig att flytta tillbaka till Sverige?
 
Fast man ska aldrig säga aldrig. Hos oss var det en man som bytte jobb nu som 61 åring!
Det finns alltid undantag. Att börja om i Sverige utan vettig utbildning och med kass kropp (måste få sitta på jobbet) gör tröskeln svår. Jag kan helt enkelt inte chansa och tycka att det löser sig. Redan att skaffa bostad är ett jättestort problem för mig. Min bästa vän i Stockholm säjer att jag kan bo hos henne först men sen måste jag ju hitta något eget. Typ jättesvårt. Hur många hyresvärdar ger dig ett kontrakt om du inte har en fast inkomst?
 
En man började också hos oss som 60 någonting, kommer inte exakt ihåg åldern. Jag känner flera som bytt jobb vid 55 +, i alla möjliga brancher.
Jag är trygghetsnarkoman. Hängslen och livrem. Jag vill veta och ha trygghet. Just nu har jag jobb. Visserligen med sjukt dåliga villkor men jag kan leva med det. Jag har en sunkig lägenhet men det är tak över huvudet.

Och min dotter bor här. Hon kommer inte byta land.
 
Jag vill bo i Sverige. Helst nära min mamma som verkligen behöver hjälp i vardagen. Tyvärr kan jag inte bo ihop med henne...Hon har plats men att bo ihop går inte. Just nu är jag jättestressad över detta. Hon behöver mycket mer hjälp än vad hemtjänsten kan ge henne. Jag har kollat lite efter lägenheter att hyra men jag kan inte få hyreskontrakt utan inkomst.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp