Men om det är arbetstagarens skyldighet måste det inte då framgå vilka dagar som är år från år? På vår lönespec står det bara antal dagar inte hur gamla. Iofs har jag alltid fått pengarna utan knussel.
På min lönespec står det hur många dagar jag har sparat från varje år de senaste fem åren
Fick en dag i pengar för nåt år sedan jag försökte ta ut den dagen men fick inte ledigt
Arbetsgivaren talar inte om när dagarna börjar närma sig fem år
 
På min lönespec står det hur många dagar jag har sparat från varje år de senaste fem åren
Fick en dag i pengar för nåt år sedan jag försökte ta ut den dagen men fick inte ledigt
Arbetsgivaren talar inte om när dagarna börjar närma sig fem år
Jo så står det på sambons lönespec. På min står årets dagar och totalt antal sparade dagar.

För övrigt väldigt fascinerad över svaren i tråden. Frågan är a men väldigt många svarar nånting helt annat.
 
Jo så står det på sambons lönespec. På min står årets dagar och totalt antal sparade dagar.

För övrigt väldigt fascinerad över svaren i tråden. Frågan är a men väldigt många svarar nånting helt annat.
Det beror på vilket lönesystem man använder vilken information som finns med på specen. Jag skulle säga att det är vanligast att det framgår.

Till grundfrågan - nej, arbetsgivaren får inte ta gamla semesterdagar utan att ersätta den anställde. I första hand ska det lösas genom ledighet men man kan komma överens om att betala ut dagarna i pengar.

Många arbetsgivare är bedrövligt dåliga på vilka regler som gäller, tyvärr.
 
För att krångla till det hela, obetalda semesterdagar, tex de du kan ha rätt till även som nyanställd innan du hunnit arbeta in betald semester, de försvinner om de inte tagits ut vid semesterårets slut.

Upplever många ggr när den här typen av frågor kommer upp här att folk svarar utefter hur det fungerar på deras arbetsplats, inte vad som egentligen är korrekt. Många arbetsgivare har inte full koll och än mindre arbetstagare. Och många arbetsgivare är snällare än de behöver.

Att ett företags anställda har massa innestående betalda semesterdagar kan bli en ekonomisk kris om flera säger upp sig samtidigt och ska få dessa utbetalda på ett bräde.
 
För att krångla till det hela, obetalda semesterdagar, tex de du kan ha rätt till även som nyanställd innan du hunnit arbeta in betald semester, de försvinner om de inte tagits ut vid semesterårets slut.

Upplever många ggr när den här typen av frågor kommer upp här att folk svarar utefter hur det fungerar på deras arbetsplats, inte vad som egentligen är korrekt. Många arbetsgivare har inte full koll och än mindre arbetstagare. Och många arbetsgivare är snällare än de behöver.

Att ett företags anställda har massa innestående betalda semesterdagar kan bli en ekonomisk kris om flera säger upp sig samtidigt och ska få dessa utbetalda på ett bräde.
Men vad har obetalda semesterdagar med 5 års sparad? Det handlar fortfarande om sparad semester.
 
Men vad har obetalda semesterdagar med 5 års sparad? Det handlar fortfarande om sparad semester.
Det stod inte fem år sparade förvisso. Jag tänkte scenariot att man har ett antal dagar kvar vid semesterårets slut att spara vidare. Jag har ju per definition då dagar sparade. Vissa kommer då redan vara "gamla" och försvinna och vissa får hänga kvar.

Men som jag nu tror att du menade så nej, antingen ska de tas ut eller betalas ut. I överenskommelse.
 
På min lönespecifikation står det hur många timmar semester jag har sparad för varje år samt hur mycket jag har kvar för innevarande år. På förra jobbet stod det antal dagar jag hade sparat för varje år. På nuvarande jobb kan vi dock tex ta halvdag semester så antagligen därför semestern anges i timmar (8 h=1 dag). Har 30 semesterdagar per år.

I övrigt gällande sparade semesterdagar så får vi på mitt jobb ha upp till 50 semesterdagar sparade och det finns ingen tidsgräns. Frågade om det i förra veckan faktiskt då jag är inne på mitt 5e år på bolaget och bla har 10 semesterdagar sparade från mitt första år. Mkt möjligt att detta är reglerat i vårt kollektivavtal.
Det är bara de lagstadgade 25 dagarna som omfattas av semesterlagens regler om sparande och när sparade dagar måste/kan tas ut. Har man avtal om fler dagar kan arbetsgivaren ha vilka regler de vill för de extra dagarna. (Alltså är det möjligt att spara 10 dagar ett år om man har 30 dagar)
 
Det stod inte fem år sparade förvisso. Jag tänkte scenariot att man har ett antal dagar kvar vid semesterårets slut att spara vidare. Jag har ju per definition då dagar sparade. Vissa kommer då redan vara "gamla" och försvinna och vissa får hänga kvar.

Men som jag nu tror att du menade så nej, antingen ska de tas ut eller betalas ut. I överenskommelse.
Det stod sparad semester som blir för gammal.

skall vi diskutera nyanställd så har vi i vårat avtal Möjlighet att låna dagar också men det har inte heller ett dugg med sparad semester att göra.
 
Det är bara de lagstadgade 25 dagarna som omfattas av semesterlagens regler om sparande och när sparade dagar måste/kan tas ut. Har man avtal om fler dagar kan arbetsgivaren ha vilka regler de vill för de extra dagarna. (Alltså är det möjligt att spara 10 dagar ett år om man har 30 dagar)

Det skulle kunna förklara varför jag fick behålla alla mina 16 sparade.
 
Det stod sparad semester som blir för gammal.

skall vi diskutera nyanställd så har vi i vårat avtal Möjlighet att låna dagar också men det har inte heller ett dugg med sparad semester att göra.
Nu tjafsar jag lite för tjafsandets skull för när i bukes historia var det exakt bara det som frågades om är det som besvaras? Det är liksom inget att bli upprörd över eller besvaras med lätt snorkenhet. Ofta finns det ju omständigheter som inte är svart eller vitt varav svaren tar in dessa olikheter. Och utvidgade svar kanske bringar upplysning hos någon annan.

Tekniskt sett är ju obetalda semesterdagar som är kvar den sista dagen på semesteråret både sparade (till sista dagen) och gamla (de äldsta en har). :up:

Ska inte lägga mig i mer. Tror svaret har framgått i en hel del andra svar.
 
Fast när 2/3 av svaren är goddag yxskaft vilket jag påpekade flera gånger.
Tycker du har fått rätt många vettiga svar. Vill man veta vad som gäller exakt på ens arbetsplats läser man sitt kollektivavtal, lokala överenskommelser och pratar med sitt fackombud alternativt chef. Man kan ju lyfta luren och ringa om man inte träffar hen dagligdags om det är så, men att kalla folk att de svarar med god dag yxskaftsvar för att det blir en diskussion på ett diskussionsforum är ju kanske än mer yxskafttänkande kan jag tycka.
 
Det är bara de lagstadgade 25 dagarna som omfattas av semesterlagens regler om sparande och när sparade dagar måste/kan tas ut. Har man avtal om fler dagar kan arbetsgivaren ha vilka regler de vill för de extra dagarna. (Alltså är det möjligt att spara 10 dagar ett år om man har 30 dagar)
Det stämmer väl inte riktigt. Det som semesterlagen säger är att man har rätt att spara de dagar man har som överstiger 20. Det betyder att den som har 25 dagars semesterrätt får spara fem dagar och den som ha 30 dagars semesterrätt får spara 30 så som lagen är skriven.
 
Fast när 2/3 av svaren är goddag yxskaft vilket jag påpekade flera gånger.
Jag tycker tex att mitt inlägg nedan med text från Unionens besvarar din fråga. Jag tolkar Unionens text som att nej dagarna brinner inte inne utan arbetsgivare är skyldig att se till att arbetstagaren tar ut dom senast under år fem. Alternativet till det anges i sista stycket; överenskommelse om att spara dagarna ytterligare ett år och ta ut dem år 6 eller betala ut dem.
Gällande sparadedagar så har arbetsgivaren en skyldighet att se till att semesterdagar som är 5 år gamla tas ut i ledighet senast det 5e året.

Så här skriver Unionen:
Visa bifogad fil 140042
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag kommer ev att byta arbetsgivare, kan nuvarande neka mig att ta ut min sparade semester och istället betala ut den som lön?
Svar
4
· Visningar
553
Senast: Mia_R
·
Skola & Jobb Haft 2,5 vecka av 4 veckors semester, och saknar verkligen jobbet nu. Mina kollegor, att ha något att faktiskt åstadkomma och att känna...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 341
Senast: Badger
·
Juridik & Ekonomi Jag sålde mitt hus i årsskiftet och fick då loss en del pengar. Jag har alltid gillat tanken med att vara helt skuldfri (dvs inte ens...
2
Svar
21
· Visningar
1 791
Övr. Barn Tänkte höra med er lite mer rutinerade föräldrar hur ni löser sommarsemestern med barnen? Fram till nu har jag kunnat lägga min semester...
2
Svar
31
· Visningar
1 865

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp