Semestra i västra Skottland

Iglatjarn

Trådstartare
I maj åker vi fyra dagar till Skottland. Min sambo är passionerad whisky-freak så det blir det två första dagarna (1½) på Islay där de flesta destillerierna ligger. Men vad gör vi sen? Sista natten måste tillbringas i Edinburgh då vi flyger hem därifrån på torsdag morgon. Men vad gör man hela tisdag och onsdag någonstans mellan färjeläget Islay och Edinburgh?
Tips på aktiviterer (sevärdheter) och B&B mottages tacksamt!

Sv: Semestra i västra Skottland

Inveraray är en gullig by med ett berömt slott där utsidan varit med i Downton Abbey. Googla på Inveraray Castle. Sen har du Oban, mer whisky....

Jag kikade på Inveraray Castle, det såg ju helt fantastiskt ut! Och stämmer väl in med resrutten så det skriver vi upp på listan!

Väldigt viktigt. Du får inte missa Jura när ni är på Islay!! Fast 1½ dag är lite snålt för Islay kan jag tycka. Men jag tyckte också det var fantastiskt.
Jag ångrade att jag inte besökte Kilchoman. Enda destilleriet som producerar från ax till flaska.

Det känns som att ön är så liten så man hinner avverka den på en dag drygt. Vi hade absolut inte tänkt gå igenom samtliga destillerier utan bara ett par stycken. Vi är fyra vuxna och en 3,5 åring och bara en av oss är whiskynörd.Så vi försöker snickra ihop en resplan som passar alla.
Vad gör man mer på Islay än destillerier? Har sett att de verkar ha fina stränder.
*antecknar Jura*

Man undviker i alla fall Bowmore hotell. Skulle du ändå gå in där så se till att inte beställa Mexican Chicken. Då blir du serverad det här:
P1000307.jpg

Förlåt men... det där ser verkligen förfärligt ut!

*Kyckling simmande i eget blod* :yuck:

Man kan alltid vandra en del i Skottland och så även på Islay. Jag älskar naturen på Islay som är underbart karg och vindpinad. Kildalton Cross är en trevlig sevärdhet och ett trevligt mål att vandra till. Korset står i en kyrkoruin och är från 800-talet. Annars är ju Islay sina destillerier.

Och sina människor. Ta gott med tid och stanna till på puben i Port Ellen eller Port Charlotte. Ta en öl och prata med folk.

Seriöst, bartendern hade ett baseballträ bakom disken. Så man klagade inte på maten.

Åka ut till Iona.

Jag var där 1981 när jag var yngre och jag surar än idag att jag glömde att ta med mig kameran.
Vattnet runt ön var minst lika blått som Medelhavet runt Capri.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka