Bukefalos 28 år!

Senkontraktur på föl - risk för upprepning?

athena

Trådstartare
Mitt ena sto har fått tre stycken föl hos mig. Det första föddes med lindriga/måttliga senkontrakturer på båda fram. Det är nu ett par år sen, jag vill minnas att han hade hela hovarna i marken men med väldigt lite belastning i trakten. Han fick på 9 dygn en allmän infektion (fölsjuka), åkte till Skara och fick tyvärr avlivas efter en vecka där trots att han svarade bra på behandlingen.

Nästa föl (2007) föddes helt utan komplikationer, har hela tiden haft ett bra benställ.

Så i år kom ytterligare ett föl med kontrakturer. Denna gång på ena fram och ena bak. Båda lindriga, tycker jag, hon har hela tiden stött på hela hoven och mest sett upprätad ut i kotan. Frambenet rättade till sig snabbt, bak tog det längre tid (10-14 dagar ungefär?). Nu har hon "rätt" vinklar men jag är fortfarande osäker på hur mycket det har påverkat henne/fortfarande gör.

Jag satt just och googlade lite och hittade detta på SLU:

"Man har rapporterat ökad incidens (sjukdomsförekomst) efter vissa hingstar samt efter nutritionella och infektiösa problem hos märrar. De senkontrakturer som uppstått på grund av att fölet har haft ett ofördelaktigt läge i livmodern har ansetts vara de som spontant rättar till sig inom någon vecka."

Eftersom jag tidigare funderat över hur mycket detta har med stoet att göra så blir jag naturligtvis ännu mer misstänksam nu. Hon är dräktig igen, får hon ytterligare ett sånt föl så kommer hon inte att betäckas igen trots att hon alltid varit lätt att få dräktig och haft bra dräktigheter och lätta fölningar (därtill en särdeles god stam och ett eget Elit).

Finns det fler här inne som har erfarenhet av detta, och just samma problematik från samma sto?
 
Sv: Senkontraktur på föl - risk för upprepning?

Vi har en märr (ej avelssto längre) som lämnat tre st föl med kontraktur, varav två varit riktigt sjuka i fölsjuka och också avlivats.
Gemensamt för dom tre är att alla fötts ca 3 v. för tidigt och inte varit fullt utvecklade. Den sista fick inte fölsjuka bara kontraktur, som numer är bra.
Är dina födda normal tid?
 
Sv: Senkontraktur på föl - risk för upprepning?

Hm, intressant. 2006:an minns jag inte på vilket datum den föddes, men inte mycket för tidigt iaf. 2007:an föddes på dygn 330 och 2008:an på dygn 334.
 
Sv: Senkontraktur på föl - risk för upprepning?

Det låter som normal dräktighetslängd. Våra är födda runt 310-315 dygn.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har en fundering. Jag skaffade en medryttare till vårt sto som stått med dräktig och haft föl innan. Så vi letade medryttare då jag...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 405
M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
5 090
Senast: Digbil
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
2 991
Senast: mackan
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
7 966
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp