Medryttare som beter sig

Varför man ens bestämde att medryttaren skulle klippa hästen? Om TS är i stallet varje dag förstår jag inte varför inte TS klippte själv.
Eftersom TS var/varit sjuk så kanske det av någon orsak var ytterst olämpligt för henom att klippa hästen. Vad för fel det var på TS måste väl ändå vara helt och hållet egalt i den här tråden.

Inser när jag läser här att medryttare inte är något för mig att skaffa. Om man ska behöva påpeka sådana grundläggande saker som att man inte klipper man och svans på en häst (om nu inte kraken trampar på svansen då man tar lite lite i topparna) så blir ju kontraktskrivandet en lunta på hundratals sidor.
 
Här är det tydligt så olika "sunt förnuft" man har.
Så om du sköter och rider en häst varje dag så skulle du aldrig tro att du får klippa svansen?
Jag har klippt svansen på medryttarhästar flera gånger, ingen ägare har någonsin haft åsikter om det.
Det är skillnad på att klippa lite och mycket. I TS fall verkar medryttaren ha klippt svansen kort - det skulle aldrig falla mig in att göra utan att fråga ägaren. Ägaren kanske vill att hästen ska ha lång svans.
Jag har svårt att se hur det kan vara så stort. Svansar växer ju i regel ut igen och en sån liten sak är ju enkelt att prata om. ”Jag vill gärna ha svansen såhär”
Nä, inte mer än att putsa den lite, lite om den blivit väldigt lång. Jag har min medryttarhäst 2 dagar per vecka. Jag gör det dagliga som behöver göras (mockning, packning av hö, rykt, ridning osv). Det andra som behöver göras mer sällan (t.ex. klippning) sköter ägaren.
Här klipps inga svansar om de inte riskerar att trampa på dem. Det ser jag som sunt förnuft. Jag har haft medryttare som liksom @MiniLi tycker att svansar växer ju ut medans jag anser att sunt förnuft är att man rör inget sådant. Jag trodde väl inte (då jag ser det som sunt förnuft :p) att någon skulle ge sig på att klippa svansen men nu vet jag ju det, inga tydliga regler kan leda till att någon klipper svansen. I mitt fall fick hen det inte jämt och fortsatte klippa till hasen. Så vidrigt fult enligt mitt tycke och det tog drygt ett år år innan hästen hade fin svans igen och inte såg stympad ut.

En bekant fick sin arab snaggade i dressyrfrilla. Från man till bogen till 8-10 cm kortklippt man 😭 medryttaren såg inget fel i det utan tyckte att det var fint och ägaren hade gått på att det sunda förnuftet säger att man inte rör en sådan man. Så nä, sunt förnuft är inget att lita på. Vi är olika och har olika erfarenheter och därmed är det också olika vad vi ser som sunt förnuft.
 
Och jag tänker att situationen blir annorlunda om medryttaren har hand om hästen varje dag. Då måste man nog som ägare vara VÄLDIGT tydlig för att undvika missförstånd.
Jag har en medryttarhäst som jag har hand om varje dag likt fodervärd. Men jag skulle aldrig klippa svansen utan att fråga, eller raka hästen på annat vis än vad ägaren sagt. Jag har väldigt fria händer men jag kollar alltid saker med ägaren löpande.
 
En bekant fick sin arab snaggade i dressyrfrilla. Från man till bogen till 8-10 cm kortklippt man 😭 medryttaren såg inget fel i det utan tyckte att det var fint och ägaren hade gått på att det sunda förnuftet säger att man inte rör en sådan man. Så nä, sunt förnuft är inget att lita på. Vi är olika och har olika erfarenheter och därmed är det också olika vad vi ser som sunt förnuft.
Om någon fick för sig att klippa Sprätts lååånga tjocka man till dressyrfrilla så skulle det nog vara bäst att hålla sig ifrån mig. Risken för att jag skulle attackera hade nog varit extremt hög.
(Jag borstar inte ens manen mer än 2-3ggr/ år för att inte slita på den).
Som sagt inser att man sköter sina hästar bäst själv :nailbiting:
 
Om någon fick för sig att klippa Sprätts lååånga tjocka man till dressyrfrilla så skulle det nog vara bäst att hålla sig ifrån mig. Risken för att jag skulle attackera hade nog varit extremt hög.
(Jag borstar inte ens manen mer än 2-3ggr/ år för att inte slita på den).
Som sagt inser att man sköter sina hästar bäst själv :nailbiting:

Som arabhästnörd hade medryttaren varit väldigt nära döden om det hade varit min häst...
 
Gällande rakningen så kom hon och fråga om hon fick raka henne lite grann eftersom hon var såpass svettig. Så jag och sambon förklara att hon kunde ta liten del på bogen och isåfall likadant som ponnyn hade och vi sa tydligt att om du behöver hjälp så hjälper vi dig eller tar hjälp av hon som hade ponnyn för hon vet ju.

Gällande svansen. Tänk dig en vacker tjock lång ardennersvans. Som nån klipper rakt av jättekort, när hon menade lämna till månen och lugg så kom jag ut till en typisk ponnyman & luggen av klippt

Jag har varit tydlig anser jag, och jag fick igenom alla händelser och hon bytte typ attityd för ca några månader sen innan har hon verkligen frågat om hon får göra det men ändå tabbat sig då med.

Jag har funderat mkt. Ja jag har också varit liten och gjort bort mig och slarvat men aldrig gjort såna här grejer och absolut inte ifrågasatt ägaren yta snarare varit extra noga med att det är okej de man vill göra.
 
Fast att svara "ja" på frågan "får jag jämna till manen?" är ju ett exempel på när det är upplagt för missförstånd. "jämna till" betyder helt olika saker för olika personer.

Sen anser jag det som beskrivs innehåller helt oacceptabla saker från medryttaren och jag skulle säga upp denne. Men det är även kring tex frisering extremt viktigt vara övertydlig och inte bara anta vad jämna till betyder t ex.
 
Fast att svara "ja" på frågan "får jag jämna till manen?" är ju ett exempel på när det är upplagt för missförstånd. "jämna till" betyder helt olika saker för olika personer.

Sen anser jag det som beskrivs innehåller helt oacceptabla saker från medryttaren och jag skulle säga upp denne. Men det är även kring tex frisering extremt viktigt vara övertydlig och inte bara anta vad jämna till betyder t ex.
Men hon frågade enbart om manen INTE om svansen för då hade hon fått svaret rakt av NEJ
 
Som arabhästnörd hade medryttaren varit väldigt nära döden om det hade varit min häst...
Om någon fick för sig att klippa Sprätts lååånga tjocka man till dressyrfrilla så skulle det nog vara bäst att hålla sig ifrån mig. Risken för att jag skulle attackera hade nog varit extremt hög.
(Jag borstar inte ens manen mer än 2-3ggr/ år för att inte slita på den).
Som sagt inser att man sköter sina hästar bäst själv :nailbiting:
Min ena har man till bogen nu. Var superfult klippt i dressyrkort man när han kom hit för drygt tre år sedan och nu är manen helt fantastiskt fin. Min andra har till nederdelen av halsen. Skulle någon klippa dem hade det på allvar gjort ont i mig.
 
Jag fattar att man som hästägare har saker som är big nono, men det måste man ju kommunicera. Alla hästägare har olika regler eller tankar om vad dom är extra viktigt, det är inte självklart för alla.
Ska man ha samarbeten kring sin häst så får man göra allt sånt uttalat. Framförallt sånt som sticker ut från vad som är vanligt sas.
 
Jag fattar att man som hästägare har saker som är big nono, men det måste man ju kommunicera. Alla hästägare har olika regler eller tankar om vad dom är extra viktigt, det är inte självklart för alla.
Ska man ha samarbeten kring sin häst så får man göra allt sånt uttalat. Framförallt sånt som sticker ut från vad som är vanligt sas.
Exakt. Det existerar inget sådant sunt förnuft där alla tycker lika.
 
Jag fattar att man som hästägare har saker som är big nono, men det måste man ju kommunicera. Alla hästägare har olika regler eller tankar om vad dom är extra viktigt, det är inte självklart för alla.
Ska man ha samarbeten kring sin häst så får man göra allt sånt uttalat. Framförallt sånt som sticker ut från vad som är vanligt sas.
Fast om min häst har en man som är en halvmeter lång så bör alla normalbegåvade människor inse att "hon är 40 bast, hon vet nog hur man använder en sax. Manen ska nog vara såhär lång"
Alltså någonstans måste det väl ändå finnas en gräns för var reglerna ska börja annars blir ju listan oändlig med basgrejer som att man måste ha en grimma på hästen när man leder den till hagen och att man måste öppna eltråden innan man går in.
 
Fast om min häst har en man som är en halvmeter lång så bör alla normalbegåvade människor inse att "hon är 40 bast, hon vet nog hur man använder en sax. Manen ska nog vara såhär lång"
Alltså någonstans måste det väl ändå finnas en gräns för var reglerna ska börja annars blir ju listan oändlig med basgrejer som att man måste ha en grimma på hästen när man leder den till hagen och att man måste öppna eltråden innan man går in.
Ja det kan man ju tycka, men det är enkelt att bara säga att manen inte ska friseras. Eller lite mer allmänt tex ”jag sköter all frisering (etc lägg till valfritt) själv”
 
Ja det kan man ju tycka, men det är enkelt att bara säga att manen inte ska friseras. Eller lite mer allmänt tex ”jag sköter all frisering (etc lägg till valfritt) själv”
Problemet är ju att det blir på alla områden som man ska säga det. Jag beställer hovslagare, jag beställer veterinär, du får inte dra av skorna, du får inte ändra foderstaten, det strö h*n står på är det som används byt inte, du får inte lämna grepen i boxen, du får inte slänga sadeln i gödselstacken, du får inte hoppa på sadeln osv osv. Mitt inlägg handlar väldigt lite om frisyr och mer om att människor anses inneha en hjärna
 
Problemet är ju att det blir på alla områden som man ska säga det. Jag beställer hovslagare, jag beställer veterinär, du får inte dra av skorna, du får inte ändra foderstaten, det strö h*n står på är det som används byt inte, du får inte lämna grepen i boxen, du får inte slänga sadeln i gödselstacken, du får inte hoppa på sadeln osv osv. Mitt inlägg handlar väldigt lite om frisyr och mer om att människor anses inneha en hjärna
Jag tycker nog inte det är likvärdiga saker.
 
Seriöst?
Att ställa sig och klippa av manen på en häst som man inte äger är alltså en variant av sunt förnuft tycker du? Jag tycker det är självklart att man inte rör andras saker utan att fråga 🤗
JAG skulle inte klippa av en lång man, men jag kan förstå att situationen är lite luddig för någon som sköter hästen på heltid.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 380
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 344
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 372
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Jag har letat efter en lämplig medryttare en tid nu. Verkar helt omöjligt. Då har jag ändå två välridna, normalvakna och helt...
Svar
16
· Visningar
1 771
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp