Fast det där stämmer inte. Jag har haft flera hästar med traumatiska senskador. I samtliga fall har svullnaden helt lagt sig på en vecka. Senskadan har enbart synts på ultraljud. Inte ens veterinären har kunnat palpera något konstigt.

En Senskadan pga uttröttning däremot som ger klassisk banansena osv kommer senan vara tjock även när vävnadssvullnaden lagt sig.

Men det går INTE att säga att om svullnaden går ner fort och senan känns normal även för någon kunnig finns ingen senskada.
Jag har sett svullnader går ner betydligt fortare än en vecka! Ett par dagar typ. På hund dock, men ändå. Och absolut noll hämta ellet ömhet trots att senskadan var på över 35%. Det tog kanske tolv veckor innan senan blev så frisk att man inte såg nåt på ul mera, och betydligt fler veckor innan vi kunde sätta igång på riktigt.

Vill förtydliga att jag alltså håller med dig!
 
Fast det där stämmer inte. Jag har haft flera hästar med traumatiska senskador. I samtliga fall har svullnaden helt lagt sig på en vecka. Senskadan har enbart synts på ultraljud. Inte ens veterinären har kunnat palpera något konstigt.

En Senskadan pga uttröttning däremot som ger klassisk banansena osv kommer senan vara tjock även när vävnadssvullnaden lagt sig.

Men det går INTE att säga att om svullnaden går ner fort och senan känns normal även för någon kunnig finns ingen senskada.
Nu är det ju dock så att svullnaden på senan inte alltid går ner, min häst hade sin lilla minimala svullnad ett bra tag pga trauma. Och nej, ingen bananformad svullnad där. Senskador är galet luriga, därför jag alltid alltid alltid åker in och gör UL oavsett om senana ser frisk ut eller inte när svullnaden försvunnit. Det finns liksom inget "såhär är det med senskador" för det är uppenbart olika.

Det vad ingen som såg någon svullnad med blotta ögat på min häst heller men visst märktes det om man kollade noga. Jag har aldrig haft hästar med förslitningsskador dock så en sena som är skadad pga det kan jag inte uttala mig om.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej, har en häst som har rehabiliterats ett antal månader (7) efter senskada i ytliga böjsenan. Trodde vi skulle få börja återgå till...
Svar
14
· Visningar
1 322
Senast: CarroT
·
Hästvård Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är...
Svar
16
· Visningar
749
Senast: Fibusen
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
12 908
Senast: Blyger
·
Hästvård Hur smärtstillande är metacam? Kan man utesluta att ett beteende beror på smärta om man inte märker någon skillnad när hästen behandlas...
Svar
12
· Visningar
1 003

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp