malumbub

Trådstartare
Hur snabbt/långsamt visar sig en senskada, generellt? Finns det nån regel om detta - visar sig på en gång, visar sig inom 3 dygn, visar sig efter en vecka...o s v...? Eller är det olika beroende på skada/situation?

:crazy: :crazy: :crazy: :confused: :(

Sv: Senskador

Tycker att det brukar märkas ganska direkt när skadan skett. Det blir ju en blödning i senfästet. Oftast märker du det genom ökad värme och svullnad runt övre fästena. De kan visa hälta, men inte alltid.
Men jag har även sett hästar som inte är varken svullna eller direkt varma. Och de har visat sig ha en senskada.

Det bästa är att känna över benen varje dag, före och efter ridpasset. På så vis lär man sig när det är en onormal avvikelse.

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
931
Senast: Oknytt
·
Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla... 2 3
Svar
54
· Visningar
5 261
Senast: MayGrace
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 055
Senast: Roheryn
·
R
Kropp & Själ Visst finns här en del menskoppsanvändare? Har ni några värdefulla tips för en "nybörjare"? Jag undrar främst kring hur man väljer... 2 3
Svar
44
· Visningar
3 206
Senast: Bufera
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka