Bukefalos 28 år!

Separationsångest från matte

Ishtar

Trådstartare
Jag flyttade in till min kille & hans son på halvtid i januari. Mellan mina två hundar och hans barn har allt gått jättebra, han älskar hundarna och är otroligt fin med dem. Det var mest det här med barnet jag har gått och funderat på hur det skulle gå, men där är det alltså inga som helst proble

Min sedan tidigare redan matte/mammasjuka ena hund har blivit ännu mer mammig, han verkar inte se min sambo som sin husse - till skillnad från den andra hunden som fullkomligt älskar honom. Han har börjat markera inne igen (har gjort förut), helt klart i protest när vi lämnar dem ensamma eller framförr allt - när JAG lämnar dem hemma med min sambo. Så uppenbarligen har min hund ingen som helst känsla av att husse är en del av vår flock. En gång för ett par veckor sedan pissade hunden på soffan mitt framför ögonen på sambon 5 sekunder efter att jag gått ut genom dörren. Han såg då ut såhär :eek: ungefär. Nu imorse, när jag gick till jobbet & sambon med son var kvar hemma, började hunden YLA i sovrummet fastän alltså både den andra hunden, sambon och sonen var hemma i vår lägenhet. Satte igång kanske 1 minut efter att jag hade gått. Då hade jag alltså precis rastad dem & gett frukost för att sedan som vanligt gått till jobbet.

Mina hundar har en lyxtillvaro i form av en hemmaarbetande husse, de är nästan aldrig ensamma hemma nuförtiden. När husse går till dagis för att hämta/lämna (15 min), om han ska in till stan på nåt ärende (kanske en gång varannan vecka) eller om vi ska på nån stormarknad eller väldigt sällan - ut på krogen.

Jag har föreslagit att han ska bli den som ställer ned matskålarna varje gång, samt att vi varje kväll ska promenera tillsammans med hundarna. Då får sambon ta "problemhunden" istället för den andre som han oftast tar. Som det är nu går han ut med dem mitt på dagen och jag övrig tid (morgon & kväll) men ganska sällan tillsammans. De veckorna vi har sonen hemma kan vi inte gå tillsammans tyvärr. Han är bara 4 år och går och lägger sig tidigt alltså.

Någon som har några bra bonding-tips mellan hund & ny husse & allmänna botemedel mot separationsångest och protestkiss?
Mera aktivering ska jag börja tillämpa, de kanske är lite uttråkade. De är whippets och har fått för lite lösspring nu sedan flytten, jag tror att lösspringande whippar är rätt så lyckliga whippar... :)
 
Senast ändrad:
Sv: Separationsångest från matte

Kan ju tillägga att i samband med flytten fick den mattesjuka hunden inte längre sova i sängen längre. För trångt men framförallt för att vi inte vill att den kattallergiske sonen ska sova med hundarna i sovrummet. De sover i hundbäddar precis utanför sovrumsdörren däremot.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 636
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 665
Övr. Hund Lite bakgrund: Jag och min sambo har beslutat oss efter 2års funderande och diskuterande, att nu är perfekt tid för oss att adoptera en...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 966
Senast: Elektron
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 321

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp