• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Monkmonk
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 032
M

Monkmonk

Hej!
funderar lite på setter (mest irländsk)men jag vet inte, som vanligt börjar man ju tveka och tänka "klarar jag av" ?
Har läst lite trådar här på buke, med blandat resultat. vissa skrev att dom praktiskt taget var helt omöjliga, iallafall som jag uppfattade det, att de skrev allt med en negativ klang, medan vissa var helt positiva :) men så är det väl med alla raser antar jag..

Iallafall, min kille jagar och vi har redan en stövarhanne, så det är mest jakttypen vi är inne på. Har stor tomt och oerhört fina skogar att promenera i. Vi är ute på långpromenader minst 1,5-2 h per dag och är väldigt aktiva, tränar lite lydnad ibland på klubben, åker skidor på vintern, är ute o joggar med hunden & de .
Den kommer som att få följa med ÖVERALLT .
Jag tror att vi kan erbjuda en setter vad den behöver i "motionsväg".
har ni några tips ?
någon som vet ungefär hur stora irländs-tikarna brukar bli ?
eller vet ni någon annan ras som skulle passa b'ttre ?

Sv: setter

Jag tycker Setter är en underbar hund, men jag tror du måste väva in mer tankeverksamhet i motionen än vad du skriver.

Spår,lydnad,jakt

Jag har haft Gordonsetter och fixar man motionen (och lite hjärna) så är det ju trevliga hundar.

Mitt tips är att räkna med att det blir 10 resor värre än vad ni från början tänkt, om ni fortfarande vill ha setter så shot. Sen rekomenderar jag att från början träna passivitet, settrar blir lätt stressade och går upp i varv.

Hade jag bott på landet och ifall jag hade mer tid hade jag skaffat en röd-vit irländsk setter. De är så fina och härliga!

Jag har haft eng. setter hela livet och har nu precis skaffat min första egna.

Om det är jaktsetter vi pratar om så blir tikarna strax under 60cm och väger ca 20kg. Hanarna är ett par cm högre och någre kilo tyngre.

Det är svårare att hitta en riktigt bra jakthund bland irländarna jämfört med de engelska, eftersom de irländska avlats mer mot sällskap på sistone. Men var noga med val av kennel så ska det nog gå att hitta :)

Jag känner inte alls igen mig när folk beskriver settrarna som stressade och nerviga osv. De ska ha en av-och påknapp. Inne är de lugna stabila soffpotatisar och ute i skogen tänder de till.

Jaktträningen innebär mycket lydnadsdressyr och duger utmärkt som hjärngympa.

Tänk på att även passivitetsträning är viktigt, överstimulering är inte heller bra.

Du kommer inte ångra ditt rasval om du skaffar setter :love:

Min egen erfarenhet av Setter (Min egen GordonSetter) och andras Settrar, är att de är mjuka, fina, underbara hundar, inga Brukshundar precis, men ljuvliga hundar i skog och mark (förutom alla kvistar som fastnar i pälsen...), glada som de flesta jakthundar, och jättegoa mot sina utvalda nära och kära (kan vara lite ointresserade av främlingar men vad gör det?).
Jag vet en som tävlar elitlydnad med Irländsk Setter, hon har tydligen hittar rätt knappar att trycka på, men det är ju en utmaning det med! :laugh:
Jag älskar Settrar! :love:

Hej
Har själv 4 gordon settrar. De som genomsyrar setter är att vid rätt mängd motion/hjärngympa är att man har en möbel inne. Det är pigga glada hundar som alltid ställer upp för sin ledare, och de är INTE enmanshundar. Vad det gäller irl. är att det tyvärr är två uppdelningar showdog och jakt( börjar även bli vanlig bland gordon oxo). Den lugnare och mindre stressade är jaktvarianten. Den kan också vara lite mindre samt ha lite mindre hår. Har själv träffat många trevliga i jakt variant och tyvärr lika många mindre trevliga i showdogs varianten. Men som sagt det är vad man skall ha hunden till som avgör. Träning, lydnad är a&o, motion, möjlighet att få göra det den är avlad till.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt... 2 3
Svar
55
· Visningar
5 007
R
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
855
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 078
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 172
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka