Sex minuter om dagen

Hur lyckas man? Här kommuniceras det ständigt, från det ögonen öppnas på morgonen tills de stängs på kvällen. Till och med när vi ser på TV pratas det för man måste ju diskutera det man ser. Det blir inte tyst förrän de blir tonåringar... och då bara periodvis, sen mer prat än en 5 åring.
 
Jag kan inte låta bli att bli jättenyfiken på hur undersökningen genomfördes och hur man definierar "pratar med". Försökte snabbgoogla men hittade inget matnyttigt om det.

Sex minuter om dagen låter spontant extremt lite, om man räknar allt prat. Men visst finns det dagar när jag känner att jag knappt träffat (och därmed heller inte pratat med) de större barnen - antingen för att vi varit iväg på olika håll, eller för att de haft andra projekt för sig hemma. Dock inte tillräckligt många dagar för att snittet skulle kunna bli så lågt. Sedan är jag också nördig nog att passa på att utmana deras språk när vi pratar, för att kommentera det spåret också :D
 
Sex minuter? Låter jättelite. Här hemma går det åt minst sex minuter bara för att få femåringen att klä på sig 😁

Jag funderade lite på det där! I vissa åldrar kan ju en påklädningssituation ta både 6 och 60 minuter, men om jag klockar samtalstiden för 6- och 9-åringens påklädning nu för tiden så är den oftast ingen (de klär på sig på eget initiativ) eller ca 1,86 sekunder (så lång tid tar det för mig att säga "Nu är det dags att klä på sig", klockade just ;)) så det blir ju inte så mycket samtalstid att tillgodoräkna sig från den typen av situationer. Inte ens om det uppstår oenighet tror jag att vi kommer upp till särskilt mycket mer än säg 3 * 1,86 sekunder och så den något längre tid som det tar för barnet att säga emot mitt eminenta förslag :p
 
Hur lyckas man? Här kommuniceras det ständigt, från det ögonen öppnas på morgonen tills de stängs på kvällen. Till och med när vi ser på TV pratas det för man måste ju diskutera det man ser. Det blir inte tyst förrän de blir tonåringar... och då bara periodvis, sen mer prat än en 5 åring.
Just det jag undrade också; hur lyckas en undvika att prata med dem? Här pratades det massor också. Det är ju så underbart att få se världen ur deras ögon i olika åldrar, få saker och ting ifrågasatta och ställda på sin spets, upptäcka världen. Vi läste massor tillsammans också, hittade på sagor osv. På långa bilresor brukade vi turas om att beställa sagor av varandra; en bestämde vad den skulle handla om, en annan hittade på storyn. Sjöng tillsammans gjorde vi också. Det är ju inte enbart fantastiskt viktigt och bra för barnens språkutveckling - det är ju roligt att umgås så med dem.
 
Sex minuter låter lite, tycker jag också. Saknar länk till artikeln som refereras. Och blir lätt förtvivlad över att nästa rekommenderade artikel lyder "Hjälp ditt barn med språket med Instagram" - det var ju precis det vi inte ville! :banghead:

Men om man ska spekulera kring vad artikeln kan mena så gissar jag att det beror på hur man definierar "pratar med". Jag gissar att de sollat bort "kommandon" såsom "gör det", "kom hit", "nej" och "gå ut". Det är en del av vardagskommunikationen men ger inte speciellt mycket språklig input. Det finns ganska många familjer där detta är den enda typen av samtal som sker mellan förälder och barn. Många föräldrar vet inte hur man leker med barn, istället hamnar barnet framför skärmar eller så läggs lekandet på äldre syskon/kusiner. Andra föräldrar leker men glömmer av att prata samtidigt eller blir för styrande och släpper inte fram barnet tillräckligt.

Jag är logoped och lägger ganska stor del av min tid på att lära ut till föräldrar hur man leker språkstimulerande. Mitt perspektiv blir skevt då de barn jag träffar är språksvaga. Det är viktigt att påpeka att de allra flesta barn klarar sig fint även när inputen brister. Den mänskliga hjärnan är så socialt och språkligt fokuserad att den kan kompensera även när miljön inte är optimal. Det finns exempel med hörande barn som bara har teckenspråk hemma (t.ex. hörselskadade föräldrar) som har helt fin språkutveckling på talad svenska enbart med den stimulans de får från förskola och kompisar. Men, för de barn som hamnar hos oss, uppåt 10% av alla barn, så är det helt avgörande att de får höra så mycket språk av så hög kvalitet som bara möjligt.

Tyvärr är det också så att man har sett i forskning att vi pratar mindre med just de barnen som behöver mest stöd. Det är väldigt enkelt att jobba språkstimulerande med en fyraåring som aldrig är tyst och som själv initierar samtal om allt från mjölkpaket till döden. Det är betydligt svårare att göra samma sak med en fyraåring som inte sätter ihop mer än tre-fyra ord i taget, som inte engagerar sig i samtal eller som är svårförståelig. Med den senare så ser vi hur även de mest engagerade föräldrar och förskolepedagoger hamnar i "kommando-läget", den vuxne styr och barnet följer. Det är mänskligt då även vi vuxna behöver respons för att fortsätta kommunicera. Tyvärr leder det till spiraler där språksvaghet leder till minskad stimulans vilket leder till större svårigheter osv.

Nu kom jag lite ur spår men nörden inom mig behöver få utlopp ibland ;)
 
Jag gissar att de sollat bort "kommandon" såsom "gör det", "kom hit", "nej" och "gå ut". Det är en del av vardagskommunikationen men ger inte speciellt mycket språklig input. Det finns ganska många familjer där detta är den enda typen av samtal som sker mellan förälder och barn. Många föräldrar vet inte hur man leker med barn, istället hamnar barnet framför skärmar eller så läggs lekandet på äldre syskon/kusiner. Andra föräldrar leker men glömmer av att prata samtidigt eller blir för styrande och släpper inte fram barnet tillräckligt.
Det är rent sorgligt; även om jag inser att det finns alla olika varianter av föräldraskap.
Den mänskliga hjärnan är så socialt och språkligt fokuserad att den kan kompensera även när miljön inte är optimal.
Tur är det.
Tyvärr är det också så att man har sett i forskning att vi pratar mindre med just de barnen som behöver mest stöd. Det är väldigt enkelt att jobba språkstimulerande med en fyraåring som aldrig är tyst och som själv initierar samtal om allt från mjölkpaket till döden. Det är betydligt svårare att göra samma sak med en fyraåring som inte sätter ihop mer än tre-fyra ord i taget, som inte engagerar sig i samtal eller som är svårförståelig.
Ah. Lättare att bara svara på frågor än att leda samtalet.

Påminner mig om någon som tyckte att det inte gick att prata med en bebis. Då har en ju missat hela barnperspektivet; samtalet måste ju hållas på barnets nivå.
Nu kom jag lite ur spår men nörden inom mig behöver få utlopp ibland ;)
Härligt. Älskar nörderi av alla slag. :D
 
Jag är inte alls förvånad. Vissa föräldrar säger bara enstaka ord och kommandon. Ät upp. Skorna. Tyst. Kom hit. Sluta.

Sen är barnet på förskola 7-17 och sen är det typ samma kommandon och "mamma orkar inte", "tyst, jag ser på Netflix/spelar PlayStation/spelar dator"

Jag ser detta så sjukt mycket att jag bara vill gråta ibland.
 
Jag är inte alls förvånad. Vissa föräldrar säger bara enstaka ord och kommandon. Ät upp. Skorna. Tyst. Kom hit. Sluta.

Sen är barnet på förskola 7-17 och sen är det typ samma kommandon och "mamma orkar inte", "tyst, jag ser på Netflix/spelar PlayStation/spelar dator"

Jag ser detta så sjukt mycket att jag bara vill gråta ibland.
Egentligen borde inte detta förvåna mig, men på något sätt gör det ändå. Varför skaffar man barn om man inte har tid för dom? Det är något jag aldrig kommer förstå.
 
Jag är inte alls förvånad. Vissa föräldrar säger bara enstaka ord och kommandon. Ät upp. Skorna. Tyst. Kom hit. Sluta.

Sen är barnet på förskola 7-17 och sen är det typ samma kommandon och "mamma orkar inte", "tyst, jag ser på Netflix/spelar PlayStation/spelar dator"

Jag ser detta så sjukt mycket att jag bara vill gråta ibland.
Visst, livet är hårt ibland, det kan vara tufft att vara förälder, alla kan vara trötta; men... Jag vet inte.
 
Visst, livet är hårt ibland, det kan vara tufft att vara förälder, alla kan vara trötta; men... Jag vet inte.
Ja jag vet inte. Nu kanske jag råkar ut för en lite annorlunda del av befolkningen än vad ni tänker på, men tyvärr syns det också bland "normalt folk" som tror sig vara delaktiga i sina barns liv. Många är så egocentriska.
 
Just det jag undrade också; hur lyckas en undvika att prata med dem? Här pratades det massor också. Det är ju så underbart att få se världen ur deras ögon i olika åldrar, få saker och ting ifrågasatta och ställda på sin spets, upptäcka världen. Vi läste massor tillsammans också, hittade på sagor osv. På långa bilresor brukade vi turas om att beställa sagor av varandra; en bestämde vad den skulle handla om, en annan hittade på storyn. Sjöng tillsammans gjorde vi också. Det är ju inte enbart fantastiskt viktigt och bra för barnens språkutveckling - det är ju roligt att umgås så med dem.

Ja, jag tänkte på att spåret i artikeln i TS är vad för lite samtal gör för språket, men det är ju minst lika viktigt vad det gör för relationen!

Med det sagt måste jag också tillägga att jag är nyfiken på hur gamla barnen i undersökningen är också. Som redan nämnt finns det dagar när jag inte pratar så mycket med barnen när de blivit större - men när de är/varit små så pratar jag nog snarare 6 minuter per vaken kvart vi tillbringar ihop :p
 
Sex minuter låter lite, tycker jag också. Saknar länk till artikeln som refereras. Och blir lätt förtvivlad över att nästa rekommenderade artikel lyder "Hjälp ditt barn med språket med Instagram" - det var ju precis det vi inte ville! :banghead:

Men om man ska spekulera kring vad artikeln kan mena så gissar jag att det beror på hur man definierar "pratar med". Jag gissar att de sollat bort "kommandon" såsom "gör det", "kom hit", "nej" och "gå ut". Det är en del av vardagskommunikationen men ger inte speciellt mycket språklig input. Det finns ganska många familjer där detta är den enda typen av samtal som sker mellan förälder och barn. Många föräldrar vet inte hur man leker med barn, istället hamnar barnet framför skärmar eller så läggs lekandet på äldre syskon/kusiner. Andra föräldrar leker men glömmer av att prata samtidigt eller blir för styrande och släpper inte fram barnet tillräckligt.

Jag är logoped och lägger ganska stor del av min tid på att lära ut till föräldrar hur man leker språkstimulerande. Mitt perspektiv blir skevt då de barn jag träffar är språksvaga. Det är viktigt att påpeka att de allra flesta barn klarar sig fint även när inputen brister. Den mänskliga hjärnan är så socialt och språkligt fokuserad att den kan kompensera även när miljön inte är optimal. Det finns exempel med hörande barn som bara har teckenspråk hemma (t.ex. hörselskadade föräldrar) som har helt fin språkutveckling på talad svenska enbart med den stimulans de får från förskola och kompisar. Men, för de barn som hamnar hos oss, uppåt 10% av alla barn, så är det helt avgörande att de får höra så mycket språk av så hög kvalitet som bara möjligt.

Tyvärr är det också så att man har sett i forskning att vi pratar mindre med just de barnen som behöver mest stöd. Det är väldigt enkelt att jobba språkstimulerande med en fyraåring som aldrig är tyst och som själv initierar samtal om allt från mjölkpaket till döden. Det är betydligt svårare att göra samma sak med en fyraåring som inte sätter ihop mer än tre-fyra ord i taget, som inte engagerar sig i samtal eller som är svårförståelig. Med den senare så ser vi hur även de mest engagerade föräldrar och förskolepedagoger hamnar i "kommando-läget", den vuxne styr och barnet följer. Det är mänskligt då även vi vuxna behöver respons för att fortsätta kommunicera. Tyvärr leder det till spiraler där språksvaghet leder till minskad stimulans vilket leder till större svårigheter osv.

Nu kom jag lite ur spår men nörden inom mig behöver få utlopp ibland ;)

Jätteintressant att läsa, jag uppskattar nördighet! :D

Det låter vettigt att tro att ”kommandokommunikation” är bortsållat, men å andra sidan är den ju så kortfattad att den knappast gör någon större skillnad tänker jag. Men sedan fattar jag inte ens utifrån länken om det är 6 minuter per förälder eller från föräldrarna gemensamt, och inte heller om det är förälders taltid man räknar eller den sammanlagda för barn+förälder. Och sedan kommer ju någon sorts kvalitetsaspekt på det hela tänker jag - är man närvarande i samtalet eller lyssnar man egentligen inte utan bara svarar mekaniskt?
 
Jättehäftigt när både språk- och idévärld växer! :)
Ja kommunikation är ju nyckeln, på något vis. Ju mer en pratar med varandra, desto mer utvecklat språk får de och desto mer avancerade saker kan en prata om och språket gör att en kan vara kreativ och skapa... Min dotter började skriva böcker innan hon kunde skriva själv. Hon kom med teckningar ihopsatta i en viss ordning och dikterade storyn och så skrev jag åt henne. :D Så underbart.

Det måste vara ett så "fattigt" föräldraskap, att inte prata med barnen.
 
Sex minuter låter lite, tycker jag också. Saknar länk till artikeln som refereras. Och blir lätt förtvivlad över att nästa rekommenderade artikel lyder "Hjälp ditt barn med språket med Instagram" - det var ju precis det vi inte ville! :banghead:

Men om man ska spekulera kring vad artikeln kan mena så gissar jag att det beror på hur man definierar "pratar med". Jag gissar att de sollat bort "kommandon" såsom "gör det", "kom hit", "nej" och "gå ut". Det är en del av vardagskommunikationen men ger inte speciellt mycket språklig input. Det finns ganska många familjer där detta är den enda typen av samtal som sker mellan förälder och barn. Många föräldrar vet inte hur man leker med barn, istället hamnar barnet framför skärmar eller så läggs lekandet på äldre syskon/kusiner. Andra föräldrar leker men glömmer av att prata samtidigt eller blir för styrande och släpper inte fram barnet tillräckligt.

Jag är logoped och lägger ganska stor del av min tid på att lära ut till föräldrar hur man leker språkstimulerande. Mitt perspektiv blir skevt då de barn jag träffar är språksvaga. Det är viktigt att påpeka att de allra flesta barn klarar sig fint även när inputen brister. Den mänskliga hjärnan är så socialt och språkligt fokuserad att den kan kompensera även när miljön inte är optimal. Det finns exempel med hörande barn som bara har teckenspråk hemma (t.ex. hörselskadade föräldrar) som har helt fin språkutveckling på talad svenska enbart med den stimulans de får från förskola och kompisar. Men, för de barn som hamnar hos oss, uppåt 10% av alla barn, så är det helt avgörande att de får höra så mycket språk av så hög kvalitet som bara möjligt.

Tyvärr är det också så att man har sett i forskning att vi pratar mindre med just de barnen som behöver mest stöd. Det är väldigt enkelt att jobba språkstimulerande med en fyraåring som aldrig är tyst och som själv initierar samtal om allt från mjölkpaket till döden. Det är betydligt svårare att göra samma sak med en fyraåring som inte sätter ihop mer än tre-fyra ord i taget, som inte engagerar sig i samtal eller som är svårförståelig. Med den senare så ser vi hur även de mest engagerade föräldrar och förskolepedagoger hamnar i "kommando-läget", den vuxne styr och barnet följer. Det är mänskligt då även vi vuxna behöver respons för att fortsätta kommunicera. Tyvärr leder det till spiraler där språksvaghet leder till minskad stimulans vilket leder till större svårigheter osv.

Nu kom jag lite ur spår men nörden inom mig behöver få utlopp ibland ;)
Tack för intressant! Väldigt tråkigt, men förståeligt på något sätt. Dvs om någon har tre barn och ett aldrig säger flasklock utan stor uppmuntran? Svårt.

Och så kommer ju jag med min tråkiga standardkommentar. Det visas ju gång på gång i undersökningar att föräldrarna då också pratar betydligt mindre med pojkar och pojkbebisar och sedan läser mindre för dem och sedan läser mindre skönlitterär text när de väl läser. Mindre än 6 minuter då eller :eek: (jag tänkte mer ned från 40 minuter eller ngt). + föräldrar läser allt mindre för barn alls.

Jag blev lite oroad när man kan få kommentarer från läraren som (i en klass där det anses gå merpart barn från uhm välutbildade? föräldrar?), ditt barn har så stort ordförråd, han använder ord som -riddare (eh va? är inte det det första ordet man lär sig från TVs utbud på barnkanalen?)

Har också ett som det är typ svårt att få tyst på.
 
Egentligen borde inte detta förvåna mig, men på något sätt gör det ändå. Varför skaffar man barn om man inte har tid för dom? Det är något jag aldrig kommer förstå.
Ännu mer obegripligt med flera? Om det är ett så kan man förstå att de insåg försent att det inte var deras grej.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Ponnytrav är en av alla aktiviteter som erbjuds under höstlovet. SVT Nyheter Halland följde med till Halmstadtravets stallbacke där barn...
Svar
0
· Visningar
531
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Övr. Barn Foljande ar ett utdrag fran en artikel i tidningen Canadian Family (okt/nov. -04), skriven av Scott Wooding, en barn- och...
2
Svar
34
· Visningar
4 367
Senast: Zeli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp