Sex minuter om dagen

Samtidigt, gällande plattor och telefoner: mitt barn har lärt sig jättemycket engelska genom att titta på skärmar. Iofs skulle hon kanske inte göra det om hon inte hade en rik svenska i grunden..?

Det enda jag hittade gällande vad som räknats in i de där 6 minuterna var att det inte var tillsägelser utan samtal. Men som @pollex skriver: vad är då ett samtal?

Här har vi iaf mååånga samtal per dag med femåringen, trots att hon samtidigt får titta för mycket på både tv och andra skärmar. Hon har alltid pratat mycket och haft ett rikt ordförråd.

Jag har träffat en ~treåring som hade en imponerande engelska, enbart lärd från Youtube. Men, hen hade också en imponerande svenska så jag tror inte att man ska dra alltför stora växlar på det. Små barn har generellt sätt väldigt svårt att generalisera sådant som de ”lärt” sig på t ex iPad till verkligheten, jag lyckas inte hitta det tydligaste jag läst om det igen men se t ex https://www.forskning.se/2019/03/18/diggar-det-digitala-men-forskolebarnen-lar-sig-inte-det-vi-tror/ (delarna som rör Malin Nilsens forskning en bit ner).
 
Kommunikation med barn är mycket instruktion, men också väldigt mycket bekräftelse. ”Ja, den traktorn var stor.” ”Oj, så fort du sprang.” ”Nej, ekorrar kan inte flyga.”

Jag förstår att det finns barn som inte pratar så mycket, men i mitt fall är det svårt att få en syl i vädret.

Sen djupa samtal om livet, världen och allting, det har jag inte 6 minuter om dagen med min man heller. Men samtalen blir längre när de väl inträffar.

Ja, men det där beror ju så mycket på ålder också. I BVC-åldern (som jag gissar att studien avser, utifrån artikeln som länkades till i TS) så är det ju helt sant, men pratar man om högre åldrar så förändras ju samtalen mycket.
 
Ser inte det som konstigt alls, iallafall inte på vardagar då mångas vardag är typ
8h sömn för vuxna och barn längre
10h jobb och att ta sig till och från jobbet (många har längre tid för att ta sig till och från jobb)
Finns då kvar 6h där det ska lagas mat, handla, städa och tvätta och när vi börjar prata om barn som börjar skolan så är det ju aktiviteter så som sport som var och varannan unge har flera kvällar i veckan plus läxor.

Har full förståelse för att det inte blir så mycket till prat annat än på helger eller semester.

Kvantitetstid med barnen ger onekligen mycket i samtalsväg, men när genomsnittet på samtalstid landar så lågt som sex minuter tror jag inte att det är sömn, jobb/skola och aktiviteter som spelar in - prioriterar man samtal så hittar man väl tid till det till/från förskola/skola, vid läggning, medan man utför hushållsbestyr etc.
 
Man får hoppas att personalen på dagis (förlåt, förskolan) och fritids har intresse, kompetens och möjlighet att ersätta en del av de samtal med barnen som föräldrarna inte hinner med.
Dagens samhälle är ju uppbyggt efter att båda föräldrarna jobbar heltid, vilket i de flesta fall innebär betydligt mindre tid tillsammans med barnen.

Med tanke på personaltäthet och arbetsbelastning tror jag inte att man ska ställa alltför stort hopp till det - och speciellt inte att det ska nå de barn som skulle behöva det bäst.
 
Med tanke på personaltäthet och arbetsbelastning tror jag inte att man ska ställa alltför stort hopp till det - och speciellt inte att det ska nå de barn som skulle behöva det bäst.
(lite off topic kanske)
Men ändå så hävdas det att förskoletiden och dess pedagogiska verksamhet är sååå viktig för barnens utveckling...

Våra tre äldsta har inte gått alls på förskolan, det gick bra ändå. Men det kräver ju att föräldrarna tar sitt ansvar och både ger barnen möjlighet att umgås med andra barn och även just samtalar med dem. Och gärna har en inbyggd pedagogisk ådra, som gör att t.ex språk- och mattetänk vävs in i de dagliga samtalen.
 
(lite off topic kanske)
Men ändå så hävdas det att förskoletiden och dess pedagogiska verksamhet är sååå viktig för barnens utveckling...

Våra tre äldsta har inte gått alls på förskolan, det gick bra ändå. Men det kräver ju att föräldrarna tar sitt ansvar och både ger barnen möjlighet att umgås med andra barn och även just samtalar med dem. Och gärna har en inbyggd pedagogisk ådra, som gör att t.ex språk- och mattetänk vävs in i de dagliga samtalen.
På förskolan får många barn sin första kontakt med kultur som bibliotek, regelbundna boksamtal, teater osv. Förvånansvärt många barn har heller inte åkt buss, promenerat i närområdet etc. Förskolan har en otroligt viktigt roll i att jämna ut de möjligheter som barn har att få ta del av vad vårt samhälle kan erbjuda.

Det är jättebra att ett barn pratar mycket och har ett stort ordförråd men att kommunicera med andra innebär också att kunna lyssna på andra och sammarbeta. Här erbjuder förskolan andra möjligheter än vad ett hem gör. Det bästa för ett barn är ju givetvis ett hem med engagerade vårdnadshavare och en förskola med verksamhet av god kvalitet.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Ponnytrav är en av alla aktiviteter som erbjuds under höstlovet. SVT Nyheter Halland följde med till Halmstadtravets stallbacke där barn...
Svar
0
· Visningar
531
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Övr. Barn Foljande ar ett utdrag fran en artikel i tidningen Canadian Family (okt/nov. -04), skriven av Scott Wooding, en barn- och...
2
Svar
34
· Visningar
4 367
Senast: Zeli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra
  • HusdjursGPS

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp