Bukefalos 28 år!

SGI under studietid - sommarjobb?

Skogstrollet

Trådstartare
Trollet planerar att yngla av sig inom kort, trollefar och jag jobbar på saken. Men jag funderar över det här mystiska SGI...

Jag är student på högskola nu, treårigt program, och har precis börjat. Innan detta hade jag ett heltidsjobb med riktigt bra lön som jag blev varslad och uppsagd ifrån. Gick arbetslös två månader på a-kassa innan studierna började och vad jag har förstått är då min SGI grundad på jobbet jag hade och ligger vilande (skyddad?) under arbetslösheten och även under studietiden?

Det vore ju trevligt att ha den SGIn när trollungen väl ploppar ut så vad måste jag tänka på för att skydda den?
Jag har under studietiden nu jobbat extra kanske bör tilläggas. Går på CSN.

Vad gör jag i sommar? Hade tänkt jobba men är också sugen på att ta "sommarlov".

Jag hoppas att jag kan få en bra grundläggande förklaring till hur systemet fungerar så att jag har något på fötterna om jag känner att jag måste ringa FK för förklaring. :)
 
Sv: SGI under studietid - sommarjobb?

Ja din Sgi bör vara skyddad om du skrev i dig på ams direkt efter du slutat arbeta. Sgi:n är skyddad när du studerar.

Jag har min Sgi baserad på mitt jobb innan jag började studera 2004 ;)
 
Sv: SGI under studietid - sommarjobb?

Som Cala skriver är din sgi skyddad medan du studerar. Du kan ha sommarlov om du vill så länge du går ett program är sgi:n ändå skyddad. Om du dock planerar att avsluta studierna vid sommarlovets början (eller slut) så måste du skydda sgi:n från dag ett som du inte längre studerar, t ex genom a-kassa.

Härligt med en blivande trollunge!

//Julia
 
Sv: SGI under studietid - sommarjobb?

ja använd inte sgi n så länge du pluggar bara, om du sk vara föräldraledig kan du ju använda den men inte för att vara sjuk själv el så:)
 
Sv: SGI under studietid - sommarjobb?

Hur hårda är de på "direkt"? Jag blev arbetslös på måndagen och anmälde mig på tisdagen till AMS (väntade in ett intyg från arbetet som jag trodde att jag behövde för att anmäla mig).

Du kan ha sommarlov om du vill så länge du går ett program är sgi:n ändå skyddad.
Ah perfekt!

Sputnik - jag planerar att hålla mig frisk. ;)

Så mitt extrajobb jag har bredvid studierna påverkar inte min SGI?
Skulle ett sommarjobb göra det?
 
Sv: SGI under studietid - sommarjobb?

Extra jobb/ sommarjobb påverkar inte sålänge det inte höjer din sgi.

Ang hur hårda de är så beror det nog på handläggaren. Min frågade bara om jag jobbat hela tiden fram tills jag började plugga, behövde inga datum eller så.

//julia
 
Sv: SGI under studietid - sommarjobb?

Tack för svar! Då känns det som att det är något jag kan sluta fundera över. :)
 
Sv: SGI under studietid - sommarjobb?

Vad roligt!:) Rekommenderar att du går in på fk och kollar efetr deras infoträffar om fp, jag var tyvärr för sent ute då de inte hade kurser sommartid, samt att de snabbt blir fulla.
 
Sv: SGI under studietid - sommarjobb?

Lite trådkapning om det är okej!

Jag pluggar också, ett femårigt program och har i sommar 2,5 år kvar. Innan jag började hade jag inte jobbat mer än somrar och lite extra så jag har ju lägsta sgi:n.

Min fundering är om jag kan höja den genom att jobba t.ex. halvtid under tiden som jag pluggar? Om så är möjligt, hur många månader då?

Jag läste också på försäkringskassans hemsida om föräldrapenning och om tillfällig sådan, vad nu det är för något? Då står det "Tillfällig föräldrapenning

Normalt sett har man inte rätt till tillfällig föräldrapenning när man studerar. Men du kan ha rätt att behålla studiemedel under ledigheten - CSN kan informera om det. " Men på CSNs hemsida hittar jag inte någon info. Är det någon som vet hur det fungerar?
 
Sv: SGI under studietid - sommarjobb?

Man maste jobba heltid i minst 6 manader för att höja sin sgi, eller iaf ha avsikt att jobba minst 6 manader (att man har kontrakt pa det, sen kan man ju bli sjuk och sant). Jag hade en liknande tanke som du men det gick inte fick jag reda pa när jag pratade med fk.

Tillfällig föräldrapenning är väl den ersättning man kan fa om man är hemma med sjukt barn?
 
Sv: SGI under studietid - sommarjobb?

Tillfällig föräldrapenning är väl den ersättning man kan fa om man är hemma med sjukt barn?

Ja.

Från försäkringskassans sida
Du kan få tillfällig föräldrapenning när du avstår från att arbeta för vård av barn när:
Barnet är sjukt eller smittat.
Ordinarie vårdare är sjuk eller smittad. Ordinarie vårdare är den som brukar ha hand om barnet när du arbetar, till exempel en annan förälder, dagbarnvårdare eller släkting.
Den andre föräldern måste följa med ett annat av familjens barn till läkare.
Du ska besöka barnavårdscentralen eller en annan mottagning för barnhälsovård, till exempel tandläkare eller barn- och ungdomspsykiatrin (BUP).

Du kan inte få tillfällig föräldrapenning för vård av barn om du är hemma med barnet därför att förskolan eller skolan är stängd.
 
Sv: SGI under studietid - sommarjobb?

Skulle jag då i princip kunna jobba heltid; juni, juli, augusti (sommarlovsmånaderna), september, oktober och november fast jag pluggar och då få högre sgi? Och sedan återgå till normala studier utan jobb och ha sgi:n låst?

Det känns ju som att detta ligger på en teoretisk nivå och inte är så lätt att utföra praktiskt om man inte jobbar natt vill säga:D
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Tänker att det finns väl någon här som vet hur jag ska göra :) Har jobbat i sommar (3 månader) och hade sista dagen igår. Därmed räknas...
Svar
7
· Visningar
1 027
Senast: MM
·
Kropp & Själ Och man egentligen mest känner sig fånig? Egentligen har det här väl hållt på av och till sedan några år tillbaka men mest de senaste...
Svar
3
· Visningar
3 083
Senast: Meggan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp