Bukefalos 28 år!

SGI under studietid - sommarjobb?

Skogstrollet

Trådstartare
Trollet planerar att yngla av sig inom kort, trollefar och jag jobbar på saken. Men jag funderar över det här mystiska SGI...

Jag är student på högskola nu, treårigt program, och har precis börjat. Innan detta hade jag ett heltidsjobb med riktigt bra lön som jag blev varslad och uppsagd ifrån. Gick arbetslös två månader på a-kassa innan studierna började och vad jag har förstått är då min SGI grundad på jobbet jag hade och ligger vilande (skyddad?) under arbetslösheten och även under studietiden?

Det vore ju trevligt att ha den SGIn när trollungen väl ploppar ut så vad måste jag tänka på för att skydda den?
Jag har under studietiden nu jobbat extra kanske bör tilläggas. Går på CSN.

Vad gör jag i sommar? Hade tänkt jobba men är också sugen på att ta "sommarlov".

Jag hoppas att jag kan få en bra grundläggande förklaring till hur systemet fungerar så att jag har något på fötterna om jag känner att jag måste ringa FK för förklaring. :)
 
Sv: SGI under studietid - sommarjobb?

Ja din Sgi bör vara skyddad om du skrev i dig på ams direkt efter du slutat arbeta. Sgi:n är skyddad när du studerar.

Jag har min Sgi baserad på mitt jobb innan jag började studera 2004 ;)
 
Sv: SGI under studietid - sommarjobb?

Som Cala skriver är din sgi skyddad medan du studerar. Du kan ha sommarlov om du vill så länge du går ett program är sgi:n ändå skyddad. Om du dock planerar att avsluta studierna vid sommarlovets början (eller slut) så måste du skydda sgi:n från dag ett som du inte längre studerar, t ex genom a-kassa.

Härligt med en blivande trollunge!

//Julia
 
Sv: SGI under studietid - sommarjobb?

ja använd inte sgi n så länge du pluggar bara, om du sk vara föräldraledig kan du ju använda den men inte för att vara sjuk själv el så:)
 
Sv: SGI under studietid - sommarjobb?