Bukefalos 28 år!

Skydda SGI, hur?

MM

Trådstartare
Tänker att det finns väl någon här som vet hur jag ska göra :)

Har jobbat i sommar (3 månader) och hade sista dagen igår. Därmed räknas jag som arbetslös från idag. Läst på nätet att man ska anmäla sig hos arbetsförmedlingen på första arbetslösa dagen så jag ringde innan och "anmälde" mig hos min kontakt igen. Jag var dock aldrig utskriven eftersom det var en tillfällig anställning över sommaren bara.
Men ja, jag antar jag numera räknas som inskriven från och med idag eftersom jag ju jobbat?

Nåja. Nu är jag gravid och väntar smått om 9 veckor och komma ut på nytt arbete innan dess lär ju knappast ske. Någon a-kassa är jag inte med i.
Frågan är hur jag skyddar min SGI jag jobbade ihop i sommar?
Den är redan uträknad och klar av FK och godkänd.

Var det bara att jag anmälde mig nu så är allt jag behöver göra klart?

Min kontakt på arbetsförmedlingen sa att han skulle skicka ut en kallelse så vi ska träffas om några veckor.

Jag hade lite lägstadagar kvar av FP av ena barnet jag hade kunnat plocka på deltid, då barnet nu började första klass så går det inte att ta på heltid. Men jag antar att jag sabbar SGIn om jag gör så :confused:

Jag har googlat och försökt hitta svar men som vanligt så fattar jag noll och inget.
 
Som jag har förstått så räcker det att du är anmäld på af och aktiv arbetssökande. Du MÅSTE inte få pengar någonstans. Men har du ingen a-kassa så är det Alfakassan eller soc.bidrag som gäller tror jag. Fast allra bäst svar får du nog om du kontaktar FK.
 
@Matmissbrukaren är du helt säker på att du inte var utskriven? De som jag känner och haft kortare anställningar på 3-4 månader har varit utskrivna och behövt besöka Af första dagen utan undantag.
 
@Matmissbrukaren är du helt säker på att du inte var utskriven? De som jag känner och haft kortare anställningar på 3-4 månader har varit utskrivna och behövt besöka Af första dagen utan undantag.


Helt säker. Jag går SIUS-program och af har betalat ut lönestöd av en del av min lön under anställningen då jag går under funktionshinderkod och även har aktivitetsersättning på 50%. Jag har alltså jobbat halvtid i sommar.
Min aktivitetsersättning övergår dock till sjukersättning denna månaden på 50% till år 2050 då jag fyller 30 år nästa vecka.
 
Som jag har förstått så räcker det att du är anmäld på af och aktiv arbetssökande. Du MÅSTE inte få pengar någonstans. Men har du ingen a-kassa så är det Alfakassan eller soc.bidrag som gäller tror jag. Fast allra bäst svar får du nog om du kontaktar FK.

Någon ersättning fram till jag blir föräldraledig räknar jag inte med, för min del vill jag skydda SGIn för att få ut min nya ersättning på föräldrarpenningen sen.
(Jag har ju dock min aktivitetsersättning/sjukersättning på 50%)
 
Någon ersättning fram till jag blir föräldraledig räknar jag inte med, för min del vill jag skydda SGIn för att få ut min nya ersättning på föräldrarpenningen sen.
(Jag har ju dock min aktivitetsersättning/sjukersättning på 50%)
Då tror jag att det räcker med att vara inskriven, men dubbelkolla med fk!
 
Helt säker. Jag går SIUS-program och af har betalat ut lönestöd av en del av min lön under anställningen då jag går under funktionshinderkod och även har aktivitetsersättning på 50%. Jag har alltså jobbat halvtid i sommar.
Min aktivitetsersättning övergår dock till sjukersättning denna månaden på 50% till år 2050 då jag fyller 30 år nästa vecka.

Jaha okej då är säkert det så att det inte funkar på samma sätt.
 
Jaha okej då är säkert det så att det inte funkar på samma sätt.

Det kanske är olika överallt beroende på vem man har som handläggare. Skulle inte förvåna mig alls :cautious:

Men jag var iaf fortfarande inskriven. Min handläggare har redan skickat ut en kallelse till en träff om några veckor så det verkar vara löst för min del :)

Däremot babblade han om något arbetsgivarintyg till a-kassan. Men behövs det verkligen när jag inte är med i någon a-kassa :confused:
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej! Nu har jag varit sjuk från mitt jobb i två veckor. Jag anmälde inte inte till försäkringskassan då jag dels trodde att jag skulle...
Svar
14
· Visningar
1 252
SGI
Övr. Barn Vi sitter här hemma och planerar resten av föräldraledigheten, och inser… vi har inte skyddat min mans SGI. Har varit alldeles för...
Svar
10
· Visningar
1 423
Senast: orkide
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 643
Senast: Nixehen
·
Skola & Jobb Jag har googlat en del och läst på försäkringskassans hemsida men tycker det är lite snårigt med SGI. Jag har haft heltidsanställning...
2
Svar
39
· Visningar
8 999
Senast: Wysiwyg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp