orkide

Trådstartare
Vi sitter här hemma och planerar resten av föräldraledigheten, och inser… vi har inte skyddat min mans SGI. Har varit alldeles för oinsatt i detta, och fick en klump i magen när jag häromdagen insåg detta.

Vi har missat att ansöka om föräldraledighet eller semester under en eller kanske två veckor i somras. När man gör ansökan får man ju fylla i om man varit föräldraledig eller tjänstledig senaste året, vilket han varit. Varför ska jag svara på den frågan, är de för att de ska veta om de ska göra en ny löneutredning eller inte?

1) Går det att rädda upp och skydda SGIn? Hur isf?
2) Om SGIn inte är skyddad, vad innebär det? Att hans nya SGI nivå är som inkomsten förra året? Eller kan de räkna framåtblickande - vad hans lön är nu?

Finns inget som jag hatar så mkt som försäkringskassans regler, när jag väl tror jag fattat det så inser jag att jag inte gjort det 😅
 
Vi sitter här hemma och planerar resten av föräldraledigheten, och inser… vi har inte skyddat min mans SGI. Har varit alldeles för oinsatt i detta, och fick en klump i magen när jag häromdagen insåg detta.

Vi har missat att ansöka om föräldraledighet eller semester under en eller kanske två veckor i somras. När man gör ansökan får man ju fylla i om man varit föräldraledig eller tjänstledig senaste året, vilket han varit. Varför ska jag svara på den frågan, är de för att de ska veta om de ska göra en ny löneutredning eller inte?

1) Går det att rädda upp och skydda SGIn? Hur isf?
2) Om SGIn inte är skyddad, vad innebär det? Att hans nya SGI nivå är som inkomsten förra året? Eller kan de räkna framåtblickande - vad hans lön är nu?

Finns inget som jag hatar så mkt som försäkringskassans regler, när jag väl tror jag fattat det så inser jag att jag inte gjort det 😅
Har han bara varit ledig dessa två veckor och i övrigt jobbar heltid?

1. För lågt uttag av fp så långt bak som sommaren 2022 kan inte "räddas". Det är max 90 dagar bakåt.

2. Har han en fast tjänst och är åter i arbete betyder det ingenting. Du kan ha nollad sgi och första dagen tillbaka på jobbet har du kvalificerat dig för en ny sgi om jobbet kan antas pågå i minst 6 månader. Villkoren för föräldrapenning är dock mer komplext än vad sjukpenning och vab är, så där kan det hända att en tjänstledighet kan påverka t ex 240-dagars villkoret.

Har han fått ersättning från fk sen han var tjänstledig dessa veckor kan det såklart vara så att han fått ut för mycket om han angett fel sgi.
 
Har han bara varit ledig dessa två veckor och i övrigt jobbar heltid?

1. För lågt uttag av fp så långt bak som sommaren 2022 kan inte "räddas". Det är max 90 dagar bakåt.

2. Har han en fast tjänst och är åter i arbete betyder det ingenting. Du kan ha nollad sgi och första dagen tillbaka på jobbet har du kvalificerat dig för en ny sgi om jobbet kan antas pågå i minst 6 månader. Villkoren för föräldrapenning är dock mer komplext än vad sjukpenning och vab är, så där kan det hända att en tjänstledighet kan påverka t ex 240-dagars villkoret.

Har han fått ersättning från fk sen han var tjänstledig dessa veckor kan det såklart vara så att han fått ut för mycket om han angett fel sgi.
Han var föräldraledig 1/4 - 19/8.
Mellan 8/8-12/8 har vi inte ansökt om varken föräldraledighet eller semester från jobbet.
Sista veckan 15/8-19/8 så hade han semester från jobbet.

Så problemet är att det är ett glapp på en vecka där vi angett till jobbet att han är föräldraledig men inte ansökt om föräldrapenning från försäkringskassan.

Han har fast tjänst, och ska nu gå på föräldraledighet igen. Han ska vara hemma från 17/4-15/1 så rätt långt denna gång, så blir ju inte bra om vi får ut mkt mindre för att vi missat en vecka.


@Squie
Jag vet inte om jag är cynisk men tror snarare att de försöker sätta dit en än att hjälpa en?
 
Han var föräldraledig 1/4 - 19/8.
Mellan 8/8-12/8 har vi inte ansökt om varken föräldraledighet eller semester från jobbet.
Sista veckan 15/8-19/8 så hade han semester från jobbet.

Så problemet är att det är ett glapp på en vecka där vi angett till jobbet att han är föräldraledig men inte ansökt om föräldrapenning från försäkringskassan.

Han har fast tjänst, och ska nu gå på föräldraledighet igen. Han ska vara hemma från 17/4-15/1 så rätt långt denna gång, så blir ju inte bra om vi får ut mkt mindre för att vi missat en vecka.


@Squie
Jag vet inte om jag är cynisk men tror snarare att de försöker sätta dit en än att hjälpa en?

Hur gammalt är barnet? Under första året är sgi skyddat oavsett fp-uttag. Under de två första åren är föräldrapenningen skyddad även om sgi sänks.

240-dagarsvillkoret innebär typ 8 mån bakåt, så det är ju på dagarna det hänger där. Kan han ta fp från 20/4 så har ni ju både hängseln och livrem? Sen vet jag inte om det ens är tillämpligt när man redan har tagit ut fp?

Försäkringskassan är verkligen inte ut efter att sätta dit folk. De utför myndighetsarbete. Jag skull definitivt ha ringt dom, gjort det många gånger när jag varit osäker.
 
Tack för dina svar @Manji, det är inte helt klart än men jag ska ringa FK och fråga.

Stora barnet fyller 2 år i dagarna, hon var 1 år 7 mån när lillebror föddes. Vi kan definitivt lägga in semester en vecka innan vi ansöker om föräldrapenning.
 
Tack för dina svar @Manji, det är inte helt klart än men jag ska ringa FK och fråga.

Stora barnet fyller 2 år i dagarna, hon var 1 år 7 mån när lillebror föddes. Vi kan definitivt lägga in semester en vecka innan vi ansöker om föräldrapenning.

Räknade om och det verkar ju som att han från 15 aug - 11 apr har jobbat 240 dagar och kvalificerat sig för en ny föräldrapenning på sgi-nivå. Så det borde vara lungt för er, men dubbelkolla med fk, fråga när han kan ta ut fp igen på sgi-nivå med anledning av avbrottet.

Det är verkligen grötigt det här...
 
Det är absolut inte min erfarenhet. Har exempelvis två gånger blivit uppringd av FK som undrar om jag förstått att jag hade rätt till mer ersättning.
Samma här, jag har alltid fått bra hjälp av fk i f-penning- och vabfrågor.

När jag började jobba deltid efter f-ledighet på heltid när minsta var ett halvår tänkte jag galet angående sgi men blev uppringd av en mycket tålmodig handläggare som pedagogiskt förklarade att jag fortfarande hade skyddad sgi och alltså fick mer pengar om jag bara gick på de gamla uppgifterna istället för den nya lönen som jag fyllt i 🙈😁
 
Tack för alla svar! Ska ringa FK någon dag snart, typ den när inte båda barnen är sjuka och jag häller i mig kaffe för att överleva!
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag orkar verkligen inte sitta i Försäkringskassans telefonkö igen, så jag hoppas att någon här vet. :) Jag är sedan i juli 2015...
Svar
11
· Visningar
963
Senast: Jozze
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp