Bukefalos 28 år!

Sheltie...som familjhund?

S

Spenna

Hej...Har lite funderingar just nu..:confused:...Om man skall skaffa hund...Finns det någon ras som passar perfekt för en trebarnsfamilj med ungar på 8-12 års ålder?...Jag är tyvärr bara 12...så det hänger väl på att få med mamma...(hon har haft hund med sina föräldrar....så vanan har hon :angel: ) Jag fastnat för Sheltie...Men då undrar jag ...om jag kopierar lite från Lejonelles tråd "Korthårig collie"

Hur är då den perfekta Sheltien i temperamentet? Vilka problem finns i rasen? Bra och mindre bra egenskaper? Vilken typ av husse/matte är perfekt som ägare av just denna ras jämfört med t ex en pudel eller Schnauzer? (Stora hundar såsom Labrador,Golden osv är nämligen FÖR stora för oss att ha!) Vad krävs speciellt som ägare?

Ingenting är sagt om vi verkligen ska köpa hund osv..Utan jag vill bara veta vad ni kan/tycker om Sheltie...ifall det är en lämplig hundras? ...

Tacksam för svar...Förlåt om detta blev otydligt..:o
 
Sv: Sheltie...som familjhund?

Tack :) Men jag hittade ingenting om Vem Sheltien passar...Men jag hittade annan information som var bra
 
Sv: Sheltie...som familjhund?

Beror väl på vad man vill med hunden, det är ju ingen soffliggare precis utan en aktiv hund.
Sedan beror det ju också på vad din mamma tycker, VILL hon ha hund eller är det du som tycker att ni skall skaffa en?
 
Sv: Sheltie...som familjhund?

Sheltien passar väl en aktiv sportig familj - det är glada, energiska hundar som gärna vill göra något vettigt av sin energi. Vissa har lätt för skall, och det finns även osäkra shelties - så var nogrann med att föräldrarna till valpen ska vara frimodiga hundar som är framåt och vill hälsa.

En annan ras som kan passa en sportig familj är en Engelsk Cockerspaniel eller en Cavalier King Charles Spaniel.
 
Sv: Sheltie...som familjhund?

Okej...Tack så mycket...hur länge behöver man då vara ute och motionera...är det lixsom..en timma utöver varje promenad som den skall "jobbas"...Min lillasyster och jag funderar ju på Agillity (stavning?) om det är någonting att hålla på med ?
 
Sv: Sheltie...som familjhund?

Okej...Tack så mycket...hur länge behöver man då vara ute och motionera...är det lixsom..en timma utöver varje promenad som den skall "jobbas"...Min lillasyster och jag funderar ju på Agillity (stavning?) om det är någonting att hålla på med ?

Samtliga raser som jag nämnde är trevliga hundar som passar till Agility :) Den motion jag tänker är kanske iaf en längre promenad på en timme per dag, och åtminstone få träna lite trix inne (sitt fint, vacker tass, hämta strumpor och sånt) och kanske gå något spår då och då.
 
Sv: Sheltie...som familjhund?

Okej...Då förstår jag..Kan du bara förklara vad Spår är (jag måste nog ligga i topp 10 bland hundboksläsarna om jag skall komma ihåg allt :angel: ) Tack för dina bra svar =) Nu vet jag lite mer att Sheltien faktiskt skulle kunna passa oss

pippilotta: Alltså...Både jag och min syster vill ha hund..Mamma tycker det är helt ok..(Bara liite bättre betyg för min del i 6:an...(måste ju visa att jag först klarar av skolan) hon har ju haft Rottweiler,Collie och Cockerspaniel tillsammans med sina föräldrar...så hon vet ju vad som krävs..och ställer upp..)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Sheltie...som familjhund?

Okej...Då förstår jag..Kan du bara förklara vad Spår är (jag måste nog ligga i topp 10 bland hundboksläsarna om jag skall komma ihåg allt :angel: ) Tack för dina bra svar =) Nu vet jag lite mer att Sheltien faktiskt skulle kunna passa oss
Ett spår är när hunden följer en utlagd vittring i skogen. Det finns olika sorters spår; personspår och viltspår. Personspår är när du själv går en slinga i skogen och sedan låter hunden följa samma slinga - fast hunden följer din lukt som du avger när du går.

Viltspår är när man droppar blod och drar en klöv (från tex rådjur) efter sig för att skapa ett spår i marken som hunden sen följer med hjälp av sitt luktsinne.
 
Sv: Sheltie...som familjhund?

Är du intresserad av den typen av hund kanske mitt förslag är helt galet, men staffordshire bullterrier är en jättebra familjehund. Det har de varit ända sen rasen började utformas, och de kallas för "nanny dogs" eftersom de är så bra med barn. De är stabila, robusta, älskar alla och är samtidigt i lagom storlek.

http://ssbtk.net
 
Sv: Sheltie...som familjhund?

Det enda negativa jag ser med Sheltien är pälsen. Kräver pälsvård och sen att många kan dras med reservationer mot folk. Men gilar u pälsvård och inte bryr dig om att hunden är reserverad så tror jag att du gör det bästa valet :D Eftersom att Sheltien är en mindre hund så tycker jag inte att reservationen är lika besvärande som när det är en större hund.
 
Sv: Sheltie...som familjhund?

Okej....då förstår jag..tack för alla svar...staffordshire bullterrier Har jag faktiskt inte tänkt på...och som ni säger..inte bryr dig om att hunden är reserverad och den stora pälsen..sedan är det väl ngt om öronen..som inte får stå upp ??

Mina kusiner har en lite sheltie..skall se om man kan få bekanta sig med honom då...Lite skällig är han men underbar och söt..;-)
Tack för alla råd och tips och jag vet inte vad :love:

Börjar bli mer säker på att Sheltie faktiskt är en hund för oss =)
 
Sv: Sheltie...som familjhund?

Ska du ha en sheltie som sällskapshund spelar det inte så stor roll om öronen står upp eller är tippade - det är bara på utställning som man kollar på det (även om det såklart är roligt att ha en rastypisk hund). Vad jag har förstått på andra sheltieägare så är inte pälsvården så tung, det fastnar inte så mycket i pälsen och den är smutsavvisande. Men visst behöver väl hunden borstas igenom varje vecka iallafall.

Ett tips är att ni ser till att anmäla er till en valpkurs så fort ni vet när ni får hem er valp - så ni får hjälp med fostran och så. Valpkurser finns hos närmaste brukshundklubb eller om det finns andra hundklubbar i kommunen.
 
Sv: Sheltie...som familjhund?

Ska du ha en sheltie som sällskapshund spelar det inte så stor roll om öronen står upp eller är tippade - det är bara på utställning som man kollar på det (även om det såklart är roligt att ha en rastypisk hund). Vad jag har förstått på andra sheltieägare så är inte pälsvården så tung, det fastnar inte så mycket i pälsen och den är smutsavvisande. Men visst behöver väl hunden borstas igenom varje vecka iallafall.

Ett tips är att ni ser till att anmäla er till en valpkurs så fort ni vet när ni får hem er valp - så ni får hjälp med fostran och så. Valpkurser finns hos närmaste brukshundklubb eller om det finns andra hundklubbar i kommunen.


Okej trodde det lixsom var "nödvändigt":eek: ...Måste säga att du har varit en stor hjälp =) Presis som alla andra som kommit med inlägg...Pälsvården klarar vi nog av...värre är väl att hitta rätt...får väl bli att skaffa hund i början av sommarlovet ;)



TACK FÖR ALLA SVAR =)
 
Sv: Sheltie...som familjhund? (Ny fråga)

Kom på en sak till att fråga om!!!


Skotträdsla...Är det vanligt..Jag menar..Collies är ju lite skotträdda (inte alla..men många (mormor som sade de) )

Sheltie är väl inte direkt en "Liten Collie" men dem har ju Collie i sig..och är vallhundar

Är dem skotträdda ???
 
Sv: Sheltie...som familjhund?

Vi har en sheltie och ska förhoppningsvis skaffa en till. Helt underbara hundar! :love: Väldigt lätt att sköta pälsen, man borstar igenom en gång varannan vecka, samt 1 gång/vecka vid öronen där det lätt blir knutar. Fäller väldigt lite. Vi tränar agility, spår, lydnad, uppletande och så följer hon med till stallet. Förutom promenader. Så visst är det en aktiv hundras, men hon är samtidigt väldigt lugn.

De har varit ganska reserverade och lite fega, men det har ändrat sig på senare år, till det bättre. Men som redan sagt, se till att den verkar framåt och glad. Enda nackdelen är väl att eftersom de är så lättlärda och känsliga är de även lätta att "förstöra".
 
Sv: Sheltie...som familjhund? (Ny fråga)

Kom på en sak till att fråga om!!!
Skotträdsla...Är det vanligt..Jag menar..Collies är ju lite skotträdda (inte alla..men många (mormor som sade de) )
Sheltie är väl inte direkt en "Liten Collie" men dem har ju Collie i sig..och är vallhundar
Är dem skotträdda ???
Man kan nog inte säga rent generellt att en viss ras är skotträdd, men däremot är vissa rastyper mer ljudkänsliga än andra, precis som du nämner bl a vallhundar. Sedan blir ju förstås inte alla skotträdda men det gäller att vara noga med val av föräldradjur och träna skott med sin hund på ett vettigt sätt.
 
Sv: Sheltie...som familjhund? (Ny fråga)

Noga val av föräldrar... De har lite mer disposition för det än andra utpräglade jakthundar/brukshundar eftersom att man där haft mer hänsyn till att föräldrarna är skottfasta i flera generationer. Generellt alltså.
 
Sv: Sheltie...som familjhund? (Ny fråga)

Okej...Så man får alltså titta på Föräldrarna..och deras föräldrar osv!
Nu är det ju inte helt bestämt..blir troligen när jag går i 7an-8:an!
eftersom vi nu inte verkar ha så mkt tid och ork över...

Men som sagt..det verkar vara en UNDERBAR ras..
=)

Tack ännu en gång för alla svar =)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 259
Senast: Ajda
·
Hundavel & Ras Jag har börjat fundera på att skaffa en till hund. Bor i generationsboende på vår hästgård med skog och hagar där vi har en nättare...
2
Svar
25
· Visningar
2 125
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 249
Senast: tuaphua
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 608
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp