Shetland Seepdog....

T

Tilda_m

någon som har erfarenhet av den rasen?
eller kanske har en Shetland Seepdog?
Har nämligen funderat på att köpa en sådan...
Undrar vad ni tycker om denna hund?

Vad ni har använt den till?
Hur ni upplever rasen?
Pris?

:bow://Matilda
 
Jag har haft en. :love:
Hon var mycket intelligent och tillgiven och hade vallinstinkten kvar i sig (vallade familjen under promenader, och stenar som man skulle sparka iväg). Hon var lite reserverad mot främlingar, de flesta som hon inte kännde fick helst inte klappa henne. Den enda gången som hon ville bada var när det var 35 varmt ute, gick annars runt alla vattenpölar. Våran hade inte så mycket päls, så den var mycket lättskött (borstade bara för att det var mysigt). Lite avundsjuk var hon när man gav pojkvännen en kram eller puss, några bekantar fick avliva sin shelti när de fick barn, hunden blev ruskigt avundsjuk.
 
Min mamma har en :love:, Jättego och snäll. Väldigt tillgiven, vill helst vara med hela tiden. Reserverad för främlingar är som lyckligast och mest tillfreds när hela familjen är samlad.
Var väldigt svartsjuk på mina barn till en början men inget allvarligt och det mesta har gått över med tiden.
Han har bott hos oss nu över helgen och då han har väldigt mycket päls så krävs en hel del borstning :crazy:

Jag är inte helt säker men jag tror att mamma betalade ca 6000kr för honom 1996

Han är mest sällskapshund men många använder ju rasen till agility och annat eftersom de är så otroligt lättlärda och ivriga att vara till lags. En nackdel är dock att det är vanligt att de är ganska skälliga
 
Mina föräldrar har haft en. Trevlig liten hund, men hatade verkligen brevbäraren.... :rofl:. Fick hon chans rymde hon så fort hon hörde brevbäraren och sprang efter den stackars brevbäraren som fick trampa för glatta livet. Men i övrigt är det är positiv liten hund.
 
Min mamma födde upp shelties under ett par år, så vi har haft en hel del i familjen och jag har haft två egna.
Jag tycker att det är väldigt trevliga små hundar, om man hittar individer med bra temperament. Man ska undvika de som är osäkra och alltför reserverade för främlingar, det är vanligt hos rasen. Se till att valpen är ögonlyst vid leverans, eftersom det finns ögonproblem hos rasen.
Det är pigga och lättlärda hundar, ibland lite skälliga och de har lagom lättskött päls.
Jag tränade lydnad och agility med mina och de var roliga att arbeta med, särskilt agility är de duktiga på!
Jag tror att valppriset idag ligger på 8000 hos de flesta uppfödare.
 
Sheltiesar är mycket trevliga hundar som är goa att ha och göra med! Har själv en underbar sheltie här hemma!Information om rasen finns på www.sssk.org där finns även uppfödarlista med hemsidor!

Knyttet, är lite nyfiken vad har ni för kennelnamn?
 
Twinbellow´s! Fast det var länge sen det föddes några sheltiesar här nu... :)
 
Vad fint kennelnamn ni har! jag känner ej iggen det, men har ju inte haft sheltie i mer än 1,5 år så..
Såg på SKK att ni föder upp amerikansk cocker spaniel och basenji nu. Ni hade haft endel sheltiekullar med, sheltie valpar är så ljuvliga :love:
 
Mmm, sheltievalpar är ljuvliga! :love:
Fast de vuxna är fina också!

Vi hade ett par tikar, från Gordon Bell och från Shelgate, men vår sista sheltie avlivades -00 om jag inte minns fel. Sen dess har det blivit ett par kullar på am cocker, en på basenji och en (tjuvparning) på cane corso, men nu har vi ingen avel alls längre. Bara hanar... :p
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 949
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Har varit väldigt intresserad av rasen länge nu. De jag pratat med om rasen är främst de som själva just nu har svensk lapphund...
2
Svar
26
· Visningar
1 974
Senast: Puffindog
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 530
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 760
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp