Shettis med klåda

jennyjenny

Trådstartare
Jag har ett bekymmer med min shettis. Han är snart 25 år men pigg och glad för sin ålder. Han har haft problem med klåda mellan frambenen fram på vårkanten och då har jag klippt hans långa päls för att det skall lufta lite bättre. Klådan har gått över varje sommar. Detta ha pågått i 3 år nu och i år har han fått klåda på ena bogspetsen också.
Han har en kraftig vinterpäls, men inget konstigt med det - han är ju shettis. Han står i ett kallstall och är ute om dagarna. I övrigt är han i bra hull och jag märker inget annat med honom.
Vad kan detta vara? Vill inte börja klippa honom sådär planlöst för jag tycker att han skall vara naturlig i sin päls. Han går här som pensionär efter att ha varit körhäst i många år.
Jag har ett halvblod som går ihop med honom och som inte har några som helst problem med pälsen.
Kan min gamle man ha någon brist på mineral eller liknande? Ger honom ett algtillskott, men kanske skall jag byta till något annat eller komplettera?
Känner mig lite uppgiven nu och tar gärna emot goda råd :confused:

Sv: Shettis med klåda

Hej! har han inte klåda någon annanstans som svinto vid manen ?ungefär vid nacken eller skorvar vid skapet (eller liknande).
Har det gått över när sommaren kommer eller när sommaren är slut?,
tänkte om det kunde vara någon form av eksem.
Har du smörjt in med något preparat?

Det börjar gå över när han blir av med sin vinterpäls på våren. Jag hjälper till och klipper honom. Det känns som om det hänger ihop med vinterpälsen.
Han får lite klåda i manen också, men det är inte alls lika mycket. Men inget på sommaren alltså.
Har inte smörjt in med något preparat. Är rädd för att jag skall "stänga" in det så att det bara blir fuktigare.

Hej kör du honom ?eller har någon som rider så han är igång satt,
så han blir svettig mycket med denna pälsen.? :smirk:

Kan inte vara typ mjäll eller nåt då? Eller att huden blir torr mellan frambenen (mycket hudveck, ju!) och kliar av det? Vet en fjording med liknande symptom, det hjälpte att klippa pälsen mellan frambenen så gick det över.

Förresten, har du kollat om det är pälsätarlöss? Min shettis har haft det två gånger, båda gångerna under vintern. De trivs i tjock och varm päls, de älskar svett och sitter gärna i hudveck och liknande. På en mörk häst kan det vara svårt att se, men om man håller tillbaka hårstråna lite så man ser huden kan man se dem små liven, de ser ut som små svartrandiga mygglarver ungefär. Min shettis har gått ihop med andra när han haft löss och det har inte spridit sig, konstigt nog. Jag badade honom med lusschampo för hund & katt och lössen försvann på en gång. (Men man måste ju efterbehandla ändå, efter ett par veckor.)

Senast ändrad av en moderator:

mmm eller om han blir mycket svettig så att det blir fuktigt o blir någon form av eksem, men det där i manen konstigt att det går över till sommaren.

Jag kör honom väldigt lite nu tyvärr och aldrig så att han blir svettig. Det där han har i manen verkar inte klia lika mycket som det andra. I manen har han alltid kliat honom så länge jag har haft honom - i 10 år och det tror jag mest är ett "Skönt kliställe" som kan gå överstyr när har kliar för mycket om du förstår vad jag menar.

Jag klipper honom med maskinsax. Mellan frambenen är det svårt att komma åt och där hjälper jag till med vanlig sax.

Jag har också funderat på detta med ohyra, men kan inte se något. Men det är väldigt svårt att se i pälsen.
Om han har eksem, vågar jag ändå bada honom med lusschampo?
Hur skall jag få honom torr? Det är nog det allra svåraste. Får ta fram min hårfön kanske...
Alltså det hjälper att klippa honom där det kliar, men eftersom han har kliat sig så mycket är huden väldigt irriterad och då fortsätter det att klia.

Det är svårt det där. Jag skulle nog försöka att klippa/raka honom riktigt korthårig och därefter tvätta honom grundligt. Många shettisar får massa skit i pälsen just för att den är så tjock och lång att den är svårt att hålla ren.

Torka är nog inga problem, täcken med många byten - fleece är bäst eftersom fukten lägger sig på utsidan, hårfön fungerar utmärkt (har jag själv en i stallet :) )

Kan inte veterinären rekommendera en salva att smörja där han är irriterad? Det är svårt att rekommendera när man inte vet hur huden ser ut.

Ohyra syns ju inte alltid och det skadar inte att behandla en extra gång för att verkligen kunna utesluta det. Hoppas det löser sig - det är inte kul att han ska behöva ha det så.

Om det är ohyra så skulle det väll inte bara försvinna tycker jag, så där fram till sommaren.
Men vetrinären kanske har några ideer ,lite svårt att säga vad det är :bump:

hanna_shetland : Klart det var tack till dig också :)

Jag gör nog helt enkelt en kombination av alltihop faktiskt. Han skall klippas, tvättas, behandlas mot ohyra och dessutom får veterinären ta en titt på honom.

Liknande trådar

Katthälsa Hej, skriver denna tråden i hopp om att få andras tankar kring min situation, kanske finns det någon som varit eller är i samma sits... 2
Svar
32
· Visningar
7 546
Senast: canine
·
Hästvård Jag har en shettis (21 år) som haft fång flera ganger i sitt liv. Första gången när hon var 9 år sen ytterligare gånger då jag inte...
Svar
2
· Visningar
1 001
Senast: katja
·
Hästvård Min shettis hade redan när jag köpte henne i augusti 2011 problem med klåda, då var de dock lindriga och försvann när jag behandlade med...
Svar
4
· Visningar
2 514
Senast: Boj
·
Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
16 618
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Somna in hemma
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈