B

boblin

Jag har en 8 årig shettis som jag har aft 1 år.Det är väldigt tufft när hovslagaren kommer, han bara reser sig när man ska verka hovarna.
Hur ska man gjöra för att han ska sluta med det.
När jag köpte han så sa dom att han var jobbig med det men detta är hemskt.
Han väger ju en del.
Jag håller på med markövningar och en massa annat, och det funkar men lyfta benen är en annan sak. Inget hjälper.

Tacksam för svar.
 
Sv: Shettis

han kanske tycker det är jobbigt när ni lyfter hans ben, hade en hingst med samma problem och han slutade när vi ställde han på gödselplattan i lutningen så han kom högre upp vid verkning och då behövde inte hovis lyfta hans hovar så högt då det tydligen var det han reagerade på.
prova att inte lyfta hans ben så högt utan bara en bit över golvet och se vad som händer då det är ju lite jobbigt att verka dessa små liven då dom e så små och det kan ju göra ont om man böjer benen så man kan se och abeta med dom på samma gång.
oj vad rörigt detta blev men hoppas du förstår vad jag menar.:D
 
Sv: Shettis

Hovis sitter på huk så han slipper lyfta så mycket ju. Det är bara en liten bit.
Han är väldigt tjock, håller på att banta ner han. Tänkte att han kanske har ont i benen,
 
Sv: Shettis

Inte alls omöjkigt om han nu dessutom är lite tjock, min hovis satt också på huk men det blev ändå för bra för min och han hade normal hull.
prova att gnida på lite arnika och se om det hjälper om det nu skulle vara så att han har ont.

cina
 
Sv: Shettis

Prova med att be hovis hålla ändå lägre. Bara vinkla hoven så tåspetsen nästan når marken.
Det kan du träna själv. Bara lyft lite.... vänta till h*n är avslappnad i benet - kratsa och knacka lite - släpp ner och beröm mycket.
 
Sv: Shettis

Tack för tipset ska testa igen. För det är det enda han är jobbig med.
Man är ju helt slut efter verkningen.
 
Sv: Shettis

Min shettis är också jobbig vid verkning, hon gillar inte alls att stå still!
Men hon har nu blivit van med att få stå och äta lite bröd under tiden hovis verkar och då går det finfint! Kanske inte det bästa att muta hästen men det funkar iaf! ;)
 
Sv: Shettis

Ja det kanske med hade funkat.
Jag gjör vad som helst bara jag slipper detta bök.
Det blir ju lite farligt med när han reser sig.
Fast dom är små så väger dom en del.
 
Sv: Shettis

Har du höga boxväggar kan du hissa upp hästen i taket går det lättare..
Rep eller dyligt runt magen på hästen (vadderat så det inte skavar) Bind upp det i boxgallret eller dyl (hästen ska asså inte lyfta från marken), bara så den känner att den kan "hänga" i repet, brukar slappna av då och har inte så mkt kraft i benen för att resa sig eller sparka.
 
Sv: Shettis

Du kan ge "good as gold" om du vill, ett naturligt fodertillskott, finns kanske på nån ridsportbutik i närheten av dej? Har hört att det funkar och hästen blir lugnare.
 
Sv: Shettis

Hissa up den i taket vet jag inte om det hade funkat.
Den väger ju lite över 200 kj. Han är inte renrasig.
Men något lugnande kan jag tänka mig och lyfta bara lite på hoven.
Ja det är svårt det där men tack för alla tips.
 

Liknande trådar

Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 617
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 724
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 137
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Vi har för ett tag sedan fått hem en ponny. Tidigare ägare sa att hästen behöver skos var 8 vecka, men nu har det gått sju veckor...
Svar
9
· Visningar
1 447
Senast: Dessie2010
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp