• Avel
  • Trådstartare Trådstartare mian1
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 983

mian1

Trådstartare
En fråga till er som vet...

OM jag skulle skaffa ett shettissto eller två och betäcka iallafall det ena. Hur svåra är shettisföl att sälja? Till ett bra hem?
Självklart skulle stoet/stona vara lämpliga för avel och ha en bra stamtavla och de skulle betäckas med en bra och godkänd hingst, men det är ju inte alltid en garanti för att man hittar en köpare???
Finns det en marknad för shettisar? Då tänker jag främst på shettisar som barnponnys och inte till trav.

(notera att det står OM! Detta är bara en fundering )

Sv: Shettisar

Det har en lång tid funnits överproduktion av shettlandsponnys. Så svaret blir att det inte är det lättaste sälja dem.

Man vill ju inte bli stående med en "massa" ponnys och inte heller tvingas sälja till tveksamma köpare.

Är det lika illa med korsningar? Eller finns det någon annan liten ras som är mer attraktiv?
Skulle vilja ha föl för att det varit roligt för familjen (både barn + vuxna) och inte för ekonomisk vinning.

Det är inte lätt o sälja shettisföl. Har själv betäckt 2 ston som ska föla om ett par månader. Räknar inte med att få dom sålda i brådrasket, men o andra sidan så väntar jag gärna tills rätt köpare dyker upp.

Russ föl är nog lättare o sälja än shettis faktist.

Welsh Mountain kanske? Liten, söt ponnyras som barnen kan handskas med men som ändå har ett hyfsat marknadsvärde som bra barnponnyer. En tanke bara. Annars säger jag som de flesta, fler shettisar behövs inte. Det finns redan så många som inte har ngn livsuppgift eller ens ngn regelbunden aktivitet.

Mvh Jate Volim

för att få ut pengar för fölet så ska det vara väldigt bra stam och fölet ska få väldigt bra poäng på fölmönstringen annars kan du nästan skänka bort fölet. Shettisar är svårsålda tyvärr just för att det finns sånt överskott på dom.

Jag gissade nästan det med tanke på pris och antal annonser som finns just för shettisar. OM man nu ska tillverka ett föl så måste man ju ta ansvar för det. Ska man inte behålla måste man hitta en bra köpare.

Behöver en bra barnponny samtidigt som ponnyn behöver vara tålig vad gäller bete. Är andra ponnysorter lika fångkänsliga som shettisar?

mycket bra resonemang! tyvärr så finns det en drös stoägare som betäcker bara för att de har ett sto, då gärna med grannens okända korsningsponny. När man då kan få ett föl för 2000kr så köper hellre folk en sådan som sällskapsponny än en välstammad shettis.

Welsh ligger lite högre i prisklassen och jag inbillar mig att det är seriösare köpare på en dyrare ponnyras än en billig.

Är andra ponnysorter lika fångkänsliga som shettisar?
Vänd på det... Shettisar är normalt inte mer fångkänsliga än andra ponnyer.

Marknaden för shetland är förhållandevis mättad, men inget är helt omöjligt.
OM du ska köpa ett sto eller två och betäcka så är mitt absoluta tips att du söker efter ston som BÅDE har barnponnytemperamentet och dessutom toppstam och goda egna meriter i utställningsringen. DÅ brukar det vara lättare att sälja avkommorna också och även få hyfsat betalt för dem.
Ett sto av lite "enklare" rastyp och medioker stam kan funka utmärkt som barnponny, men en avkomma till ett sånt sto är större risk att man nära nog får skänka bort.

Och generellt, betäck bara om du har möjlighet att ha kvar avkomman tills den är inriden och klar, OM den inte blir såld innan dess. Det blir aldrig bra att tvingas sälja "i panik" för att man inte har plats i stallet. Lyckligtvis är det inte varken särskilt kostsamt eller utrymmeskrävande att ha en extra shettis...

Någon bra barnponny blir det säkert med tiden och helst ett sto för att gammelvalacken skulle trivas bättre med en till tjejkompis än en liten kille. Om han nu fortfarande lever när det blir ponnydags. Fast vill det lilla ponnystoet ha föl så får vi nog adoptera istället. ;)

Helst av allt skulle jag vilja ha ett föl efter min lipizzanerkorsning. Helt och hållet av nostalgiska skäl. Men hon börjar bli till åren och som höggravid skulle jag inte fixa att köra henne till betäckning. Så världen blir nog utan ett sådant litet korsningsföl :(
Fast ett sådant föl hade jag absolut behållit!!! Det hade varit tredje generationen. Men å andra sidan vet man aldrig om man kan behålla hästen för att man vill det. Det kan ju gå så illa att man måste sälja, men att det inte finns någon som vill köpa.

Så även om jag gärna skulle vilja ha ett eget föl så är jag inte pro trädgårdsavel. :crazy:

Du tänker sunt! :bow:
Kan du vara vänlig och klona dig och sprida ut det där tänkandet till fler! :idea: ;)

Liknande trådar

Avel Hej! Jag hade tänkt betäcka mitt sto i år och har lite frågor och funderingar kring hela processen. Det här kommer vara både mitt och...
Svar
1
· Visningar
535
Senast: Freazer
·
Lantbruksdjur Finns det raser som är bättre/sämre som "nybörjarfår"? Eller har det helt och hållet med syfte att göra vilken ras som är lämplig? Finns... 2
Svar
23
· Visningar
3 571
Avel Detta är förutsättningarna: Jag har en hingst med något annorlunda färg som är född 2014, egen uppfödning efter föräldrar med stamtavla...
Svar
6
· Visningar
1 910
Avel Jag har ett islandssto som är avelsbedömd med helt okej poäng och som har en bra och spännande stam. Stoet är dessutom en väldigt...
Svar
3
· Visningar
1 559
Senast: Marty
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31