Shettisbete?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare janta
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 773
J

janta

Vad har ni era shettisar på för typ av bete? Typ vall eller i skogen bara? Och hur gör ni för att "skydda" dem från fång och övervikt?

Pja, det spelar inte så stor roll vad ma har för bete eftersom de ändå bara får stå utanför och lukta på det :rofl:

Nej, men seriöst, jag spar mina stora gräshagar till höst/vinter/vår, då får mina (vuxna) gå och rota i gräset hur mycket de vill.

Under den perioden då gräset växer får de gå på en uråldrig mager vall och beta ungefär 4 timmar om dagen. Resten av dygnet är det svälthage som gäller (självklart får de hö också). Då har jag hyfsad kontroll på hullet.

:rofl: :rofl:
ja det är nog smart att ha svälthage, lilla magen är så svår att få bort... :smirk:

Blir dom inte väldigt feta då? Eller du kanske jobbar dom så mkt el föder upp?

Mina två har hagar med varierat både stora gräsytor och skog. Har dock gjort så jag kan stänga av vissa delar av hagen om det visar sig bli för mycket. Men hittills har det inte varit några bekymmer!

Har också mina på samma bete som alla de andra men man vänjer ju in de på betet som alla andra hästar ingen skillnad där inte

Nu har jag avelsston och föl/unghästar men tidigare har vi bara haft shettisvalacker och även dom har gått på det betet i 14 år utan några problem med fång. Visst blir de feta men jag tycker att dom kan få vara det på sitt sommarlov, det försvinner ganska fort när de sätts igång igen. Som gonkan skrev är det viktigt att vänja dem successivt. :)

Liknande trådar

Hästvård Nu har min häst varit in och ut ur kliniken flertalet gånger utan resultat. I starten på mars svällde vänster fram rejält och hon blev...
Svar
14
· Visningar
504
Senast: Mirtai
·
Hästvård Det är dags för våran första utställning om en vecka och jag har inte haft möjlighet att bada henne under våren (hon står på lösdrift... 2
Svar
21
· Visningar
1 414
Senast: tanten
·
Hästvård Förra sommaren rasade ena hoven på unghästen och sedan dess har han lätt fått inpackningar i bärranden. Nu är allt bra förutom ett hål...
Svar
0
· Visningar
254
Senast: jemeni
·
  • Låst
Hästvård Någon som vet vilken hästars som Oskar Öhrströms häst Ivory är? Det finns hästraser som orkar mer än andra , men var fick Oskar och...
Svar
3
· Visningar
377
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka