Shires, Amigo, Svea..

Quinny07

Trådstartare
Har beslutsångest!

Ska beställa ett nytt täcke åt hästen som måste ha ett slitstarkt täcke. Då hagkompisarna gillar att tugga på honom. :grin:

Har kollat runt lite på olika täcken & vill nu veta vad ni har för erfarenhet av dessa täcken.

De som intresserar mig är:

Shires Typhoon
Horseware Amigo 1200D

Är även intresserad av ett Svea täcken. Men hittar knappt någon info alls om det från andra användare. Hittat ett med 1680D. "Svea outdoor fleecefyllning" heter det.

Är mest intresserad av att höra vad folk tycker om Svea & Shires, Amigo vet jag vad folk tycker. :D

Sv: Shires, Amigo, Svea..

Jag älskar alla mina Shires. Köper bara dem täckena nu mer. Passar suveränt, ruggigt slitstarka och lätta och framförallt väldigt prisvärda för den kvalitén! Jag skulle inte köpa med fleecefoder som sveatäcket har. Bara onödigt att de är statiska, fastnar päls och ger onödigt skav.

Tack för din kommentar! Då blir det inget svea. Tänkte inte så långt!

Vilka Shires har du? Något du tycker är extra bra? Sett något med fast hals 100g & 1680D. Kan det vara något? Hur är Shires som "bara" har 1200D?

Ingen mer som har något att säga? :)

jag har shire typhoon 400g med fast hals till ena hästen och shire 400g utan hals(kommer inte ihåg vad det heter :( eller vilka D dom har + orkar inte gå ut i stallet och kolla:angel:) super fina starka täcken och med bra passform till halvbloden :D.

Jag har de flesta modellerna :D Köper verkligen inget annat. De har allt jag vill ha.

Vad är det för tjocklek du är ute efter? Deras med fast hals och 100g (antar att det är typhoon du menar?)
Detta?
Shires_Typhoon_C_4c64fd83608df.gif

Så är det helt underbart bra! Det är grymt slitstarkt, 1680D. Jag har detta och är sjukt nöjd. Ligger otroligt lätt på hästen och har bra passform. RIKTIGT rejält tyg! 3000 i vattenpelare och det är riktigt bra. Har gigantisk rumplapp som täcker hela rumpan och är sydd långt ner på kanterna så den står inte ut eller blåser upp. Det är en viktig grej för mig att ha på täcken som ska användas vid skitväder.

De har ett 400g vinter med hals som har 2000D och jag har än så länge inte hittat ett enda täcke som slår det. Stormcheeta.

Jag har ett ofodrat regntäcke i 600D som faktiskt är bättre än jag trodde. Så jag skulle inte vara rädd för att köpa 1200D. Men har du busiga och bitande hästar i hagen så skulle jag satsa på täcket som jag la in bild på med 1680D. Det är kanon. :)

Senast ändrad:

Ja, det är täcket på bilden jag är mest intresserad av! :laugh: Vad skönt att höra, då blir det högst troligt ett sådant! :-)

Stormcheeta blir det förmodligen till vintern också! :idea:

Jag älskar alla mina Shires. Köper bara dem täckena nu mer. Passar suveränt, ruggigt slitstarka och lätta och framförallt väldigt prisvärda för den kvalitén! Jag skulle inte köpa med fleecefoder som sveatäcket har. Bara onödigt att de är statiska, fastnar päls och ger onödigt skav.

Det är mellanfoder i fleece men glatt insida ;)
Så det är inte fleecefoder närmast hästen...

Jag tycker Svea täckena är kanon :)

Shires täckena är inte heller fel :P

Jag tror det beror lite på hur hästen är byggd vilka täcken man gillar.

Shires har bra hållbarhet och står emot väder och vind bra, men min smalbogade häst rentav drunknar i dem trots att jag spänt in bogspännena så mkt som det går.

Svea har jag inte testat på åratal men en stallkompis har ett sådant och det är snyggt och helt trots några år av bus.

Amigo passar på många typer av hästar, både min smalbogade och min grova pålle har sådana. Tål en hel del stryk och har trots några år på nacken aldrig blivit genomblöta.

Jag personligen köper inte sådana då jag tycker det rinner ner i bogen på alla sådana täcken. Halvhalsen täcker igen regnet som kommer vid manken så det inte kan rinna in under täcket över bogarna. Så jag är glad att det knappt finns några vanliga täcken kvar. :p

Men Shires har andra täcken med 100g som har vanlig hals.

har haft Svea och köper det inte igen pga att det höll dåligt (det var länge sen så de är kanske bättre).
Efter att ha köpt ett Horseware Rhino som hästarna aldrig blir blöta av vare sig regn eller för att de har blivit för varma i dem så köper jag numera inget annat.

Känns även som att det är det som har passat olika former på hästarna bäst oxå. Dessutom håller de för det mesta, det är stor skillnad mellan Amigo och Rhino vad gäller kvalitet på alla sätt. Mitt äldsta är nu 10 år och håller än på alla sätt. Mkt billigt i längden!

Vad jag förstår så är det väl inget foder alls i det..?

Hade gärna köpt ett Rhino men just nu har jag bara inte råd.

Jag har många Shires Typhoon, väldigt bra täcken tycker jag. Bra passform. Har helhals på de flesta av mina men finns med båda hög och vanlig hals också.

Jag har flera äldre Shires Typhoon-täcken (ett par som nog är drygt tio år och nåt som är kanske 5-6 år), supernöjd med alla. De äldre täckena har inga "finesser" men fyller sin funktion med råge och Shires är det enda märke som passat "alla" hästar jag haft, från arabkorsning till fjording - innan var det ett gissel att lyckas hitta ett täcke som passade en häst..

Det är så himla olika vem man frågar om täcken.. Jag köpte till exempel ett dyrt Rambo som läckte som ett såll, men frågar du andra är de supernöjda.

Jag hade definitivt valt ett Shires! Har ett med 6 år på nacken som fortfarande ser helt nytt ut. Ligger bra på alla jag har provat det på också.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa valp framåt våren/sommaren 2021 men har en hel del beslutsångest och känner att jag behöver hjälp från er... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
9 383
Senast: Red_Chili
·
Trav Hej alla, När jag började fundera på att börja köra häst så googlade jag runt för att hitta lite information.. Tyvärr finns inte...
Svar
17
· Visningar
4 210
Senast: MayGrace
·
Utrustning Hoppas ingen blir galen på alla mina trådar nu :angel: För ungefär 3 veckor sedan köpte jag ett ofodrat HW Amigo regntäcke till min... 2
Svar
24
· Visningar
2 665
Utrustning Har äntligen hittat ett täcke som passar min pållas smala hals. Hon har ni ett Horseware Amigo Mio. Skulle vilja komplettera...
Svar
5
· Visningar
2 650
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka