Storlekar Shires vs Amigo

ztsu

Trådstartare
Har äntligen hittat ett täcke som passar min pållas smala hals. Hon har ni ett Horseware Amigo Mio. Skulle vilja komplettera täckesförrådet med ett lite tjockare täcke med hals, och har fastnat för Shires Typhoon Combo. Har förstått efter att ha läst här att de är ganska lika i passformen (passar hästar med smala halsar). Men hur är det med storleken? Är de lika där också? Min pålla ligger mellan 145 och 155. På Mio-täcket har hon 145 och det ligger bra men är på gränsen till för litet (155 var alldeles för stort). Skall jag välja 145 eller 155 på Shires-täcket tycker ni?
 
Sv: Storlekar Shires vs Amigo

Tycker shires brukar vara ganska stora i storlekarna med erfarenhet till min storhäst. Dock mätte jag ett täcke från shires när jag skulle sälja det och det var exakt så långt som det skulle vara enligt storleken. Så isf är de väl rätt normala :).
 
Sv: Storlekar Shires vs Amigo

Om hon inte är extremt extrem smal i bogen så 155! Jag borde köpt 155 på senaste av den modellen med fast helhals men det kändes så stort. Min har haft 140 på HW innan men har nu 145.

Tänk på att HWs 145 är 6'6 medan Shires 145 är 6'3, de översätter olika.
 
Sv: Storlekar Shires vs Amigo

Min pålle är väldigt smal över bogarna och har en smal hals. Hade ett tag både amigo och shires. Han är exakt 145 över ryggen - i amigotäckena hade han 140/145 och shires 145. På shires brukar jag få spänna in bogen till hälften av hålen som finns för att de ska sitta bra och kryssgjordarna brukar jag spänna in helt för att de inte ska släpa i marken :p på amigos kan de vara lite lösare.
 
Sv: Storlekar Shires vs Amigo

Shires Typhoon skall du inte välja till häst med smal hals, de är tvärtom väldigt rymliga i halsen och ett av få täcken tex som passar de av mina som har väldigt mkt hals (tex hingsten).
Däremot finns det andra Shires modeller som har smala halsöppningar dels deras dyraste serie Stormcheeta är smala, tror den andra heter Tempest som jag råkade köpa utan att tänka på att de var väldigt smala.
De svenska kopiorna av Shires "Three Crown" har är betydligt smalare än de riktiga shires. Ett annat märke som är smala är Hansbo speciellt deras halvhalstäcke är perfekt tex till unghästar som är väldigt smala i hals och bog.
 
Sv: Storlekar Shires vs Amigo

Shire typhoon är ganska rymliga i halsen och passar inte hästar som är väldigt smäckra/nätta i typen
 

Liknande trådar

Utrustning Jag ska beställa nytt övergångstäcke och fastnade för Hansbo PRO 150g med separat hals. Nu behöver jag hjälp med att välja storlek...
Svar
1
· Visningar
406
Senast: sweep
·
Utrustning Hej ni med mer koll än mig! Är på jakt efter ett ca 100g täcke till varmblodstravarn. Mailade S-gård med bilder och fick Rhino som rek...
2
Svar
25
· Visningar
2 845
Senast: Ketrawzc
·
Utrustning Tänkte handla vintertäcke om jag hittar någon bra rabatt under Black Friday, men funderar lite mellan två tjocklekar och två storlekar...
2
Svar
29
· Visningar
2 523
Utrustning Måste köpa nytt flugtäcke då det jag köpte senast inte blev bra. Men jag är osäker på storleken. Jag har flera HW täcken i storlek 140...
Svar
10
· Visningar
1 066
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp