SHIRES täcken

palle

Trådstartare
Vad har ni för erfarenhet av detta märkes täcken?

Jag köpte först ett vintertäcke med halvtjockt foder, Highlander...

Visst, det höll värmen....men var inte regntätt :(

I våras köpte jag ett rosarutigt regntäcke till den gamla hästen...

Nu har jag en rosaskimrande skimmel som är dyngsur efter ½dags regn :devil:

Inte ens Börjes billiga regntäcke har färgat av sej eller läckt, inte ens efter 5 års användande under höst-vinter-vår...

Sv: SHIRES täcken

Jag har shires stalltäcke och ett vintertäcke!
Använde vintertäcket idag ett par timmar första gången, ett typhon 400gram med halvhals!

Det började dugga lite när han var ute och när jag sedan skulle ta in honom en liten stund senare så låg allt dugg uppe på täcket, som morgondagg i ett löv :D

Men ja, det hade ju knappast regnat mycket så hur det håller mot snöslaskstorm senare i vinter vet jag inte ;)

Men en annan i stallet har ett shires regntäcke och det håller verkligen tätt! Det har den hästen haft på sig i riktig skitväder!

Dessutom är shirestäckena tillräckligt stora i bogen! Många täcken når inte runt bogen på min häst.
Däremot tycker jag bogveckan är felplacerade och gör ingen nytta men men, man kan ju inte få allt :cool: :p

Jag har haft ett flertal Shirestäcken som jag har varit jättenöjd med, MEN det nyaste regntäcket läcker faktiskt vid bogen om det regnar, märkte jag för någon dag sedan. Ingen aning om det kanske kommer in via halsöppningen eller om det inte håller tätt just där…
Klart förvånad blev jag, har inte varit missnöjd med deras täcken tidigare.

Jag har många shirestäcken, och är MKT nöjd!!!!! :bow: Snygga, håller tätt och jättebra passform. Köper inga andra täcken nu! :) Tycker dom är väl så bra som Horseware, til hälften av priset.

Ska också köpa ett Shires.
Finns det ngt regntäcke med typ fleece/teddyfoder från dem?!

Jag har köpt ett vintertäcke (400 g foder) med halvhals från Shires.
Nu har hon ett täcke med ca 200 g foder på sig, och hon lär nog ha det ett tag till på sig. Hon får inte Shirestäcket på sig förens vädret blir sämre och det blir kallare ute, eftersom det är så pass tjockt.

Men jag har prövat det på henne och det satt verkligen S-U-P-E-R (!) på henne!

Så jag håller tummarna för att det kommer att hålla tätt och fylla sina funktioner när det blir kallare och snönslaket osv. kommer..

Jag hade problem med att mina shiretäcken höll FÖR tätt.. Rengtäcket andades inte alls.. jag lade på det på min häst som var svettig under sadeln och lite upp på halsen (i våras, vinterpälsen på väg av) och efter ett tag var hela hästen plus täcket dyngsurt.. Fleecetäcket andas inte heller.., det testade jag när jag tog in en genomblöt och frusen pålle från hagen, slängde på fleecetäcket för att han skulle torka.. efter 10 minuter var täcket lika blött som hästen rätt igenom.. Tur att jag inte hade hunnit slänga det gamla fleecetäcket (märkeslöst men ANDAS) som det var tänkt..! Så Shire-fleecetäcket är degraderat till värmande stalltäcke.. regntäcket lämnade jag tillbaka och fick ett Amigo istället.

Ahha, så det var det jag råkade ut för...
Att andastäcket INTE andas utan "konserverade" fukten....

För dom andra hästarna gick med Börjestäckena och dom var helt torra...

Okej, då är det bara att hoppas på att jag får byta täcket trots att det var i våras jag köpte det....

Jag har ett Stormbreaker och ett Typhoon o är supernöjd med båda :) Hästarna hålls torra även när det regnat en hel dag. Har varken tvättat eller inpregnerat dom sen inköpsdagen för 1½-2 år sedan. Tycker dom är mkt prisvärda.
Köpte nåt Källquist-täcke oxå men det läcker som ett såll :mad:

Senast ändrad:

Jag har haft några gamla Shires täcken och de läckte som såll!

Men köpte på gott och ont ett nytt nu, ett regntäcke med snabbspänne i bog. Och det är faktiskt jättebra!
Tog in alla fyra hästarna häromkvällen och samtliga hade täcke på sig. Min med Shires på sig var den enda som inte var blöt :) Det hade regnet nästan exakt hela dagen. Tom. ponnyns regntäcke från Börjes hade läckt lite och det har hållt tätt i 2 år!

Så jag kan bara rekommendera. Som sagt, lite stora i bogen, ligger relativt bra på min nordis (155 i täcke) så om man har en smäcker häst borde man nog ta en strl mindre.

Jag tycker att det är att kasta pengarna i sjön när man köper Shires ute täckna. Jag har gått på denna nit nu några gånger och ALDRIG mera säger jag bara. :mad:

Mina Shires-täcken har hållt torrt utan några som helst problem. Däremot så blev de för små och ett blev uppätet. Sen köpte jag även ett svartrutigt lite billigare men det var inget bra! Hade en ljusblått till Patsy som var kanon.

Lustigt - tänkte faktiskt på detta med Shirestäcken i morse då jag svor över stallkamratens Shires regntäcke med hals. Det ska enligt uppgift vara i storlek 135 cm men är fruktansvärt litet i storleken till en häst som i vanliga fall har just 135 på täckena. Det ligger väl hyfsat framtill och halsen är stor och bra, men då lämnar det en deci på rumpan plus att kryssgjordarna måste vara maximalt långa för att nå runt.

Annars håller det tätt och är av bra kvalitet.

/Camilla

Höll på att kanske gå på en nit då.
Köpte ett shires med hals 155 (regntäcke). Det var för stort, halsen var gigantisk och vi funderade på om det skulle få plats två hästhalsar i den.
Hade hästen rest sig i den hade dom fastnat med hovarna i halsen. Okej tänkte vi, vi köper st 145 (som egentligen är hans storlek) men den halsen var lika stor den.
Själva täcket låg inge bra förövrigt heller, så vi lämna tillbaka täcket Det kanske jag ska vara glad över.

Vad konstigt för jag har ett innetäcke och ett vintertäcke shires med halvhals båda två. 135 i storlek och båda är en aning stora för min pålle som 135 brukar vara för litet på men 145 är på tok för stort!

Har även provat ett annat stalltäcke utan halvhals i storlek 145 och det satt bra (!?!) på längden men var för stort i fram, gick ner till knäna på hästen...

När jag läst era svar här nu så verkar det lite som att beställer man ett shires så gör man en regäl chansning (tyvärr). Men om man nu får ett av de täcken som funkar så är dom SUPER. Eller så får man ett som varken håller passformen eller tätt.. Lite dumt men så verkar det ju.
Jag har turen att ha två supertäcken!!

Stalltäcket hade jag på hästen när han åkte transport i våras. Tog av det efter 2 h färd och vi var framme. Täcket var dyngsurt men hästen var torr :idea:

Låter konstigt, det kanske är felmärkt?? Jag har många shirestäcken, och det ända som är lite litet är ett bomullstäcke, men det beror nog på att gammeln har en stor hömage.. :angel: Alla övriga är normala åt det stora hållet!

*knapplån*

Har fler Shirestäcken och de har varit bra allihop m e n nu köpte jag ett av deras Combotäcken i stl. 155 för det 145-Shires jag provade var lite litet....155 var alldeles för stort. Bytte till en annan modell fast 145 och det hade mycket märklig passform, jättehögt skuret vid bringan och korta gjordar, så hästen som skulle ha det fick byta täcke med en av de andra hästarna som det satt någorlunda på. Så kvalitetsmässigt gillar jag dom men passformen verkar variera.

Ponnyn "drunknar" i täcket som egentligen var till honom..
Men till Lippan är det perfekt i storlek, om man bortser från bredden över bogarna...den är katastrofalt liten....X-gjordarna kunde vara liite längre dom också...

Men nu har jag kontaktat säljaren och jag får skicka tillbaka täcket....fast jag ska nog ta några bilder på min Lippa med rosa bogar....;) :D

Jag har ett Shire Tornado regntäcke och det har funkaade jättebra till min häst.

MVH/
Stefan

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 385
Senast: Edla
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under... 2
Svar
26
· Visningar
8 032
Senast: Calmiche
·
Utrustning Min häst har blivit till åren och kommer att behöva ha täcke i höst/vinter för att konservera energi. Ofodrat regntäcke har jag (eller...
Svar
10
· Visningar
880
Hästvård Har fram tills i våras haft min unghäst på lösdrift, då ej klippt. Men står nu i kallstall där hästarna har samma täcke både dag och... 2
Svar
22
· Visningar
4 509
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka