Shires vs HW?

LilaTiger

Trådstartare
Jag undrar om det är någon av er som har erfarenhet från Shires och HW täcken?
Jag har sen tidigare täcken från HW i deras Amigo 1200D serie till min häst, och de sitter jättebra på henne. Dock har hon nu fått en hagkompis som gillar att bita i täcken och Amigo 1200D har fått sig lite märken, inga stora revor ännu men små punkthål på flera ställen (som jag limmat ihop) och jag ser helst att det inte blir några hål alls i mina täcken...

Min fråga är nu om Shires Stormcheeta combo, som har 2000D, är mer slitstarkt och står emot bett bra? Hur är passformen? Jag är lite skeptisk till att det är bogveck då jag upplevt tidigare täcken med bogveck som väldigt stora i halsen och inte så bra passform.

Mitt andra val står till att köpa Rambo Duo, men det känns ju inte jätteskoj om jag köper ett Rambo och hagkompisen lyckas bita sönder det det första den gör...

Så, nu ber jag er bukefalister med erfarenhet av båda dessa märken att ge mig lite råd till vad jag ska göra. :)
 
Sv: Shires vs HW?

Finns antibit på spray, köp det och spraya in ditt täcke ordentligt med det några dagar så skall du se att den andra tänker sig för efter att ha smakat på det några gånger.
Shire är betydligt rymligare än amigo i bogen så är amigo lagom kommer shire bli för stora i bogen.
 
Sv: Shires vs HW?

Kan inte svara på om det är mer slitstarkt men om hagkompisen regelbundet biter i täcket brukar de gå sönder ändå tyvärr... På min häst passar både amigo och shires utmärkt.
 
Sv: Shires vs HW?

Tack för svar.
Jag har sprayat på antibit så jag får väl hoppas att han slutar bita i det snart. Haha, sprayade på så pass mycket att det numera smakar beskt i min egen mun varje gång jag handskas med täcket. :)

Jag misstänker också att Shires kan bli för rymliga i bogen för min häst. :(
 
Sv: Shires vs HW?

Jag har 2 bucas till min häst som har hagkompisar som biter på honom dagligen. Båda Är smartex (tror de har 2000d som shires) & de har hållet hela hösten! Visst ser man att de varit där och bitit, mest vid svansen, men inga hål ännu! Så shires med 2000d borde hålla! Anti bit har jag testat, utan resultat! Bara jag som blir lidande av det!
 
Sv: Shires vs HW?

Tycker själv att Shires är så pass tunga att min kropp inye klarar hanteringen. Sen ligger de inte still över ryggen, dålig passform?

Tänk på att de flesta om inte alla anti-bit produkter är. Tävlingskarens på!
 
Sv: Shires vs HW?

Sen ligger de inte still över ryggen, dålig passform?

Jaså, tycker du? Jag har bara Shires täcken och det jag har märkt är att efter några säsongers användning så är stoppningen ojämn och då hamnar de på sne.
Men jag har 100 grams som är 7-8 år gamla nu som mitt fölsto har på sig, det sitter jättebra, men är betydligt tyngre än de nyare täckena.
 
Sv: Shires vs HW?

Shires är verkligen riktigt tunga. Mitt 100g Shires väger nog dubbelt (om inte mer) så mycket som mitt Rambo Heavy.

De är enorma i bogen och min speta till häst drunknar i dem.
 
Sv: Shires vs HW?

Åhh, om de är tunga så lär min kropp dö av att handskas med dom.
Nej, det lär inte bli något Shires i sådana fall....

Ahh, ska hålla koll på det där med tävlingskarensen! Tack för infon för det hade jag faktiskt inte en tanke på!
 
Sv: Shires vs HW?

Tycker själv att Shires är så pass tunga att min kropp inye klarar hanteringen. Sen ligger de inte still över ryggen, dålig passform?

Tänk på att de flesta om inte alla anti-bit produkter är. Tävlingskarens på!

De flesta antibitprodukter är ändrade nu så ingen tävlingskarens på dem, men man måste tänka på om man använder gamla som stått i stallet ett tag att där kan vara karens på dem.

Vad gäller Shire så beror det nog helt på hästens form hur de passar iom att de är stora i bogarna kan jag tänka mig att de kan kasa runt lite om man har tunna hästar, själv har jag aldrig några problem att de kasar runt men så passar de också i bogarna på mina och sitter därför bra.

Vad gäller tyngden så är inte de nyare tunga men de äldre är precis som majoriteten av alla täcken så har de blivit lättare och lättare med åren.
Ju kraftigare yttertyg ju tyngre blir täckena också så något att tänka på om man inte har hästar utsatta för täckesangrepp från andra och därav behöver vara kraftiga, vill man ha lätta täcken välj tunnare tyg.
 
Sv: Shires vs HW?

Jag har en bekant som har ett par unghingstar och de kan busa rätt så vilt ibland....:angel: Han har Rambo original till dom och det finns inte en skråma på dom MEN en dag så fick de ha ett par andra täcken på sig för att han skulle tvätta Rambona, de täckena vart i trasor efter bara den dagen......
Han är verkligen supernöjd med sina Rambotäcken:bow::bow:
 
Senast ändrad:
Sv: Shires vs HW?

Ja, det låter onekligen som att Rambo är det jag ska inhandla näst. En kompis i stallet har just ett Duo och är jättenöjd med sitt, så jag hoppas jag blir lika nöjd och att det står emot bett...
 
Sv: Shires vs HW?

Jag fick 3-års bitgaranti när jag köpte mitt Rambo till unghästen i höstas och än så länge är det inte en skråma i täcket, men fullt med bitmärken hade han innan han blev täckad. Än så länge jättenöjd:-)
 
Sv: Shires vs HW?

Aha, jag trodde garantin bara gällde vattentätheten och sånt som inte är orsakat av yttre åverkan. Men det låter ju toppen!
 
Sv: Shires vs HW?

Jag har ett gammalt Stormcheeta som hållit jättebra. Nu har det väl aldrig råkat ut för täckesätare men ändå.

Passformen är bra, har samma stl som i HW på alla Shirestäcken. Det är ju ställbart i bogen, tycker definitivt inte att det är stort där.
 
Sv: Shires vs HW?

Jag har ett gammalt Stormcheeta som hållit jättebra. Nu har det väl aldrig råkat ut för täckesätare men ändå.

Passformen är bra, har samma stl som i HW på alla Shirestäcken. Det är ju ställbart i bogen, tycker definitivt inte att det är stort där.

Dom gamla stormcheeta är mindre framförallt smalare i bogen än de nya.
 
Sv: Shires vs HW?

Rambo är tyvärr ingen garanti för att täcket håller för kliande tänder, jag har fått något massakrerat tyvärr med ett par revor i (dock blir revorna inte jättestora som de kan bli i andra täcken) och några småhål.
 
Sv: Shires vs HW?

Tycker själv att Shires är så pass tunga att min kropp inye klarar hanteringen. Sen ligger de inte still över ryggen, dålig passform?

Tänk på att de flesta om inte alla anti-bit produkter är. Tävlingskarens på!

Då har du fel täcke på hästen. Shires har absolut inte dålig passform, men du måste ju ha det på den typ av häst som det passar. Shires ligger bäst på breda hästar med mycket massa. Alla mina 12 ligger hur bra som helst på min kloss till häst.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Börjar fundera på nytt täcke. Just nu har hästen "bara" 1 flug/regntäcke, ett 0g regn, 80g regn, 370g vinter, 50 & 100g...
2
Svar
30
· Visningar
9 452
Senast: Darkie
·
Utrustning Eftersom det blev höst i kära Stockholm sådär plötsligt över en dag, så tänkte jag utöka frökens täckesgarderob med ett 100gr regntäcke...
2
Svar
26
· Visningar
3 934
Senast: Toxid
·
Utrustning Har en häst som biter sönder bogspännena på alla täcken.... skitkul :meh: Har länge funderat på att köpa HW till honom men nackdelen...
2
Svar
27
· Visningar
3 049
Senast: MissFideli
·
Utrustning Hoppas ingen blir galen på alla mina trådar nu :angel: För ungefär 3 veckor sedan köpte jag ett ofodrat HW Amigo regntäcke till min...
2
Svar
24
· Visningar
2 465

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp