Shires Winter Typhoon med halvhals

Thera

Trådstartare
Nån som har detta täcke och kan uttala sig om det?

Jag har ju alltid stora problem att hitta välsittande täcken till min dam då hon är väldigt klen över bogen, alla täcken är för stora där för henne.

Undrar om ni är nöjda med det? Är det tätt? Varmt? Bra passform? Hur är storlekarna? Vad är det för innerfoder?

Frågorna hopar sig.. :angel: ;)

Sv: Shires Winter Typhoon med halvhals

Nu har jag visserligen det med helhals, men mitt sto är också en
riktig liten speta, det här sitter som gjutet! Dessutom har det olika
lägen man kan ställa in det på hur lätt som helst.

Jag är JÄTTENÖJD! :love: Det håller tätt, och vatten/snö bara lixom
halkar av, det är i princip torrt när hon kommer in efter en dag i
hagen när det snöat oavbrutet. Det är varmt, absolut :). Sen så är
det ju lite olika från häst till häst vad som är varmt, men på min så
är det lagom. Passformen är jättebra, storlekarna är normala och
vad det är för innerfoder har jag ingen aning om :angel:

jag har de :) jag är jätte nöjd! håller bra är varmt och vattentätt. de här är andra året han har de.
passformen är helt ok, tyvärr är de lite stort på min ponny, lite som ett tält. skulle nog köpt en mindre stl...

Jag har det vanliga som heter bara Shires Typhoone, det mörkblå. Och jag är sååå nöjd med det!!!:love: Perfekt passform, inget skav (inte ens antydan!!), har aldrig blivit blött igenom, spännena sitter där de ska. Älskar det täcket!!

Jag har Shires StormCheetah eller vad det heter, med helhals, och det passar inte på min GROVA häst, så det ligger bara i hyllan och väntar på nån häst som kan ha det.
Kan tänka mig att det passar en smal häst.

Jag har typhoon med helhals och mina hästar är inte av den klena sorten, det ligger jättebra på dom... Dock har jag tatt en stl större på den kraftigaste hästen för eftersom han är så bred over ryggen har täcken en tendens att bli korta på sidorna.
Så du skulle nog gått upp i stl kanske?

Stallkompisen kallblodshingst har stormcheetah och det ligger jättefint på honom också.

Det är storlek 145 på det och min häst är numera mellan 145 och 155 i storlek, men det passade inte ens när hon hade 135-140 täcken för hon är så otroligt rejäl om bogen och halsen. (tänk dig en rejäl PRE och du får en uppfattning) det blir liksom alldeles för tight runt bogen/halsen även om det passar i längd på ryggen.
Dessutom är det köpt åt mitt fullblod som jag fick avliva innan vintern kom, så det var inte ens tänkt till henne från början.

Är det bara jag, eller ser svanslappen GROTESK ut? :smirk:

Till min förra hade jag ett Shires Typhoon med helhals. Hon var rätt grov i bogen, men det satt som gjutet på henne.
Nu har jag dock en mindre häst, som är jättenätt över bogen och INGA täcken passar. Att leta innetäcke är ren lögn (har inte hittat ett enda som passat hittills), men på utetäckesfronten har det gått lättare.

Börjes Himalaya Vinter har hon nu, och det fungerar ypperligt trots häst med pyttebog. Spännena på innersta hålet överallt och täcket sitter som klippt och skuret för hästen.
Ett alternativ till Shires.

Tack för era svar, nu har jag beställt från Ridsportshopen! Det var ju rea och allt.. :bump:

Ynthe, jo, svanslappen ser rätt stor ut, men täcket i övrigt gillar jag. Får väl fixa till den lite om den är lustig. ;)

Har varit på Börjes och klämt på täckena flera gånger i veckan som gick. De hade till och med rea på Himalaya men jag vågade inte, har haft deras täcken innan som sett ut som säckar på damen.

Innetäcken har jag dock köpt på Börjes. Har bland annat ett grått fleecetäcke från Macpro som jag fodrat själv med ytterligare två lager fleece. Sitter perfekt och är riktigt varmt och skönt.

Senast ändrad:

Jag har ett likadant till mitt arabsto som är så klen i bogen att de allra flesta täcken sitter piss på henne.

Men jag är asnöjd med det här tcäket och komemr köpa fler från Shires till henne.

Hon har 125 i alla täcken även i detta =)

Hakar på med en fråga... Vad är det för spännen på Shires-täckena? Är på jakt efter täcken med snabbspännen i bogen.

Har ett ungefärt sådant till min lilla ängel, fast hans täcke har helhals och är typ grått/mörkblått eller något liknande. Men jag är hur nöjd som helst :love: . Han klär jättebra i det, det är varmt och håller vattnet ute. Ehe... är jättekräsen med val av täcken och det här får 11 av 10 möjliga

Shire är ett utav de bästa i täckesbranschen, jag lovar att du inte kommer bli besviken om du köper ett. Världens kvalitet :banana: :banana:

Hejsan!

jag beställde också ett sådant täcke till mitt lilla nätta fullblod med smal bog.
han har 135 cm i alla täcken och beställde detta också i 135 cm men när jag provade det kunde han gå ut och tälta med det:crazy: GIGANTISKT STORT!!

Har en stallkompis som köpte täcket av mig, hon har en frieserhäst som drar 145 cm annars men detta satt perfekt på honom, så aldrig shires täcken för mig:mad:

:bump:

Jag har det och VAR helnöjd med det. DOCK sitter bogvecken fel så det blir massa skav ändå. Innan jag tvättade täcket första gången så var det hur bra somhelst. Tjockt och mysigt, ingen väta gick igenom.

Så tvättade jag det hos en som sysslar med sådant och impregnerade det samtidigt...

När jag fick tillbaka täcket hade fodret tryckts ihop VÄLDIGT mycket! Okej, det är väl kanske normalt... Sedan tre dagar senare snöblask-regnade det lite.
Tog in hästen som vanligt, hästen var visserligen torr under (andasfunktion på täcket) MEN täcket var dyngsurt både över och undersida!!!
Snacka om dålig impregniering ?? Fast det har väl med tvätten att göra mer kanske?

nässla skrev:
Hakar på med en fråga... Vad är det för spännen på Shires-täckena? Är på jakt efter täcken med snabbspännen i bogen.

Jo, det har snabbspännen. Tycker det är allt mer sällan man ser täcken med gamla spännen. I alla fall på utetäcken.

Här är mer info...

Ganska snyggt tycker jag. Och priset är det inget fel på nu när det är rea! ;)

Jag känner igen det där att fodret drar ihop sig. Vissa jackor blir helt konstiga efter tvätt, jag har även haft ett termotäcke som blivit det.
Kanske är det om man tvättar för varmt?

Annars är det ju konstigt.. Jag tvättar iofs aldrig utetäcken i maskin, kör med såpabad och högtryckstvätt. Men man tycker ju ändå att det ska klara en maskintvätt!

Får hålla tummarna för storleken bara, det verkar som om alla har olika erfarenheter..

Jag tackar alla för synpunkterna!

Hej!
Vart har du köpt ditt täcke med helhals?
Beställt från nätet? Är dom stora i storlekarna? Vad kostade det? :-)

mvh Linnea

Uppdaterar om nån är intresserad...

I förrgår var jag nere och hämtade mitt Shires Typhoon på Ridsportshopen. Det skiljer sig lite från det på bilden på hemsidan. Bland annat är det liiite annorlunda färg, samt en mer normal svanslapp. :D

Jag är kanonnöjd! Jag tror mig har hittat ett bra täcke för oss som har problem med att alla täcken är för stora i bogen.

Damen verkar nöjd, vi får väl se om det håller vad det lovar om det blir busväder också!

Två bilder på underverket:

Tckekala017.jpg

Tckekala020.jpg

Nu ska jag bara införskaffa mig ett stalltäcke med halvhals också! :d

Kul att du är nöjd!
Jag har det också och är också supernöjd med det, dock upplever jag det som lite för varmt just nu :( men jag har verkligen varit supernöjd med det.

Liknande trådar

Hemmet Jag hoppas kunna köpa hus nästa år. Men som Stockholmsbo och ensamstående med en medellön, har jag inte mycket pengar att spela med. Så... 7 8 9
Svar
162
· Visningar
12 102
Senast: MissFideli
·
Utrustning Äntligen har jag hittat 300 gr täcke med hals som inte är tråkigt marinblå, svart eller rutigt :up: Det ena är shires typhoon combo...
Svar
1
· Visningar
1 035
Senast: maoulina
·
Utrustning Vad är ni nöjda med? Jag upplever att jag har börjat få problem med mina, även de som ska vara bra. Själv har jag flera olika märken och...
Svar
8
· Visningar
3 136
Senast: lomuxx
·
L
Utrustning Nu när det börjar bli kallt så funderar jag på att köpe ett nytt vintertäcke till ponnyn. Han har storlek 95 så dte finns inte sådär...
Svar
5
· Visningar
1 390
Senast: Lozzan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka