Shivering

Trådstartare
Hej vi har en häst med Shivering.
Skulle behöva alla tips och råd.
Allt från tillskott/rätt ridning mm
Han skadade sitt ena framben vilket har resulterat i att han bara kunnat skrittas.
Han går ute i stor hage 06:00/06:30-20:30/21:00.
I morrse hakade han upp mycket aldrig varit så mycket innan.
Igår va det också otroligt mycket regn och blåst, han va inte kall vid insläpp under täckena men kan det bero på att han säkerligen stod och spände sig väldigt mycket under hela dagen?
Någon som har häst med shivering som kan boosta med tankar/idéer och förslag så vi kan göra det bästa för vår häst.
Tacksam för svar🌷
 
Har tidigare haft en häst med shivering.

Det är degenerativt - det kommer bli sämre över tid. Dock osäkert hur fort denna förändring går. Hästen jag har erfarenhet av hade shivering från ca 8 till 32 års ålder och togs bort pga annat.

Hans shivering var ganska mild, han hade inga problem med att rygga, inte ens i backe (förrän på slutet). Hans stora problem var att han låste när man skulle lyfta benet för hovkratsning och hovslagning. Han hade också svårt att stå på släp och behövde stå fullbrett i ett tvåhästarssläp.

Det som funkade för honom var att avbryta rörelsen innan den hamnade i fullt 'drag'. Dvs skulle man lyfta bakbenet fick man snabbt trycka det bakåt så att han inte kunde lyfta uppåt och aktivera 'shiveringen'.

Annars, se till att hästen inte blir för kall eller för varm. Se till att den får mycket rörelse och bygger upp muskler. Hitta situationerna när den 'hakar' och hitta alternativ för att undvika rörelsen helt eller sätt att stoppa att den utvecklas fullt ut.
 
Jag är lite oklar, är det fasthakningar eller mer ryck upp/skakning med ett bakben? Tänker att hakning är mer åt patellahållet än shivering.
 
Jag är lite oklar, är det fasthakningar eller mer ryck upp/skakning med ett bakben? Tänker att hakning är mer åt patellahållet än shivering.
Idag blev jag fundersam med. Men han rycker upp stampar ner och skakar. Han har Shivering. Väntar även på hö analysen så jag vet om det är något som han får fel i foderstaten just nu 👍
 
Jag är lite oklar, är det fasthakningar eller mer ryck upp/skakning med ett bakben? Tänker att hakning är mer åt patellahållet än shivering.
Har tidigare haft en häst med shivering.

Det är degenerativt - det kommer bli sämre över tid. Dock osäkert hur fort denna förändring går. Hästen jag har erfarenhet av hade shivering från ca 8 till 32 års ålder och togs bort pga annat.

Hans shivering var ganska mild, han hade inga problem med att rygga, inte ens i backe (förrän på slutet). Hans stora problem var att han låste när man skulle lyfta benet för hovkratsning och hovslagning. Han hade också svårt att stå på släp och behövde stå fullbrett i ett tvåhästarssläp.

Det som funkade för honom var att avbryta rörelsen innan den hamnade i fullt 'drag'. Dvs skulle man lyfta bakbenet fick man snabbt trycka det bakåt så att han inte kunde lyfta uppåt och aktivera 'shiveringen'.

Annars, se till att hästen inte blir för kall eller för varm. Se till att den får mycket rörelse och bygger upp muskler. Hitta situationerna när den 'hakar' och hitta alternativ för att undvika rörelsen helt eller sätt att stoppa att den utvecklas fullt ut.
ok inte för för varm heller mest varit oroliga för att han skall bli för kall han är 9år.
Väntar även på hö analysen så jag skall se om det är något som stör i foderstaten just nu.
Vad gav du din för kraftfoder mineraler mm?
Han står bra i våran transport. Kan backa ur den backa i ridningen. Va just idag som man såg att det va så jobbigt för honom men tänker om det va för att han stått och spänt sig så med vädret igår och även hans skada som gjort att han inte kunnat ridas ordentligt på snart 14 dagar.
 
ok inte för för varm heller mest varit oroliga för att han skall bli för kall han är 9år.
Väntar även på hö analysen så jag skall se om det är något som stör i foderstaten just nu.
Vad gav du din för kraftfoder mineraler mm?
Han står bra i våran transport. Kan backa ur den backa i ridningen. Va just idag som man såg att det va så jobbigt för honom men tänker om det va för att han stått och spänt sig så med vädret igår och även hans skada som gjort att han inte kunnat ridas ordentligt på snart 14 dagar.

Så lite socker och stärkelse som möjligt. Men så tänker jag till alla hästar. Fokus på bra grovfoder och komplettera med mineraler

De kan ev också ha ngt högre behov av e-vitamin pga påverkan på musklerna om de 'shivrar' mycket.
 
Idag blev jag fundersam med. Men han rycker upp stampar ner och skakar. Han har Shivering. Väntar även på hö analysen så jag vet om det är något som han får fel i foderstaten just nu 👍
Om det är hakningar (som är vanligt när de just stått stilla) så rekommenderar vissa thiamin. Jag har en unghäst som får det pga patellahakningar i växtperioder, veterinären sa att det kan hjälpa och gör det inte det så kissas överskott ändå bara ut. Det i kombination med övningar från fysio hjälper bra, dock går min på lösdrift för att främja rörelse också då stående på box inte är bra för en sådan häst.

Kan tyvärr inget om shivering (som verkar vara neurologiskt främst?) men ifall det är ett släng av hakning ovanpå det så kanske ovan är aktuellt.
 

Liknande trådar

Hästvård Det har uppstått ett problem med min häst. Från att alltid ha varit lugn och sansad och aldrig tittig eller spänd. Så har han helt...
Svar
12
· Visningar
2 477
Senast: Stolermeyer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp