Shivering?

Lotus

Trådstartare
Är det någon som vet något om shivering eller var jag kan läsa mera om detta? Tacksam för all information!

Du kan gå in på www.travsport.se och sedan hästveterinären/faktabank. Där kan man välja nervsystemet och det står både om shivering, slinger och wobbler som alla är en sorts rörelsestörning. Beror på skada i nervsystemet. Jag vet tyvärr inte så mycket mera om det. När jag vet. besiktade min häst så trodde veterinären att han hade slinger eftersom han hade lite problem att gå på volt och vända. Han höll inte emot heller när veterinären drog i svansen. Men han har inte slinger för isåfall så märker man det ganska tydligt. Han är varken vinglig, snubblig eller något sådant. Att han hade problem att vända snävt beror nog på att han var en stel och klumpig travhäst och inte var särskillt van att gå på volt för nu är det inga problem.

Fast där tycker jag det var rätt dåligt skrivet faktiskt.

Många hästar har en lätt form av shievering och fungerar helt utmärkt. Min gamla häst har det och det enda man märker av det på honom är att han lyfter bakhovarna fort och högt och att han har problem hålla dom uppe högt ett längre tag. Det gör att det är vissa problem vid skoning tex. Men om hovslagaren håller benet lågt är det inga problem alls.

Shievering hästar ska hållas varma så tjocka täcken på när det är kallt underlättar, likaså värmebehandling före skoning. Det underlättar också om han rids lite lätt före så musklerna är varma och mjuka.

Saxat från fråga veterinären på www.agria.se

Shivering är ett tillstånd som yttrar sig som skakningar i muskulaturen i bakbenen och svansen. Orsaken är okänd. Det drabbar framförallt stora, lite tyngre hästar. Symptomen förvärras ofta då hästen tvingas backa, gå i snäva cirklar eller då ena bakbenet lyfts.
Det finns ingen behandling. Många hästar fungerar bra trots sitt problem.

samt:
Shivering är ett tillstånd som yttrar sig som ofrivilligt överdrivna böjningar av bakbenen samt skakningar i muskulaturen i bakbenen och svansen. Det drabbar framförallt stora, lite tyngre hästar. Symptomen förvärras ofta då hästen tvingas backa, gå i snäva cirklar eller då ena bakbenet lyfts. Tillståndet förvärras ofta med tiden.

Orsaken är okänd. Det finns teorier om att tidigare infektioner som hästen haft, till exempel influensa eller kvarka skulle kunna vara orsaken. En annan teori går ut på att det beror på en muskelsjukdom.
En del hästar har svarat bra på en foderstat med mycket fett och lite kolhydrater. Det har framförallt fungerat bra i början av sjukdomsförloppet. I övrigt finns det ingen behandling.

Jag har inte hittat någon studie som visar om det är ärftligt eller inte, men det går inte att utesluta det. Generellt tycker jag man bör avstå från att avla på individer med den här typen av problem.

Jag vet inte ens om min häst har detta, men jag har börjat fundera vad det är som händer eftersom han rycker åt sig eller skakar i bakbenen när jag försöker stretcha ut dem bakåt. Jag trodde att det var för att han är stram i musklerna eller ligamenten, och har stretchat på, men nu undrar jag om det är en åkomma och inte bara stel- och stramhet?

Han lyfter båda fötterna snällt men drar åt sig dem som ju många hästar kan göra, och lyfter gärna högt, så när jag försöker stretcha benet nedåt bakåt, det är då det märks att han tycker det är obehagligt.

Det är nåt knas i bak på min häst, den saken är klar men jag vet inte vad. Ska låta en equiterapeut titta på honom omgående.

Jag har inte hittat någon studie som visar om det är ärftligt eller inte, men det går inte att utesluta det. Generellt tycker jag man bör avstå från att avla på individer med den här typen av problem.
Jag kan inte hänvisa till nån studie, men har fått veta att det inte är ärftligt. Vet ett sto som hade MKT svår shivering och ingen av hennes avkommor har fått det, i alla fall.

Sen - shiveringhästar mår oftast mycket bättre om man ser till att hålla dem ordentligt varma över bakdelen på vinterhalvåret. Att alltid rida med ländtäcke då är ett hett tips.

Liknande trådar

Hästvård Någon som har erfarenhet av UV-benskydd till häst och kan rekommendera? Jag har en häst med höga vita strumpor som lätt blir solbränd...
Svar
5
· Visningar
406
Senast: hamilton1
·
Hästvård Är det någon som har erfarenhet av ormbett eller stora otäcka sår så får ni gärna dela med er av lite solskenshistorier här så jag får... 2 3 4
Svar
77
· Visningar
7 271
Senast: Bregen
·
IT & mobiler Jag söker en app där jag kan lägga in allting som har med djuren att göra. Allmän information, checklista, påminnelser, veterinärbesök...
Svar
13
· Visningar
383
Senast: Lyan
·
Hästvård Hej hej. Fick höra en ny sak som jag inte har koll på. Hovrandsartros. Någon som känner till något om detta? Hur uppstår det? Hur läker...
Svar
11
· Visningar
1 097
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka