Fy vad läskigt!

Min häst kom in från betet med 40 graders feber och två små punktsår typ 1cm ifrån varandra på insidan av benet under framknät. Jag var rädd att det var ormbett men vi var inne på djursjukhuset och de gjorde rent och hon fick en penicillinkur sen blev det inget mer.
Skönt det inte blev värre

Litet tips från en som tyvärr haft flera stora vätskande sår på hästar.

Jag upptäckte att blöjor är suveräna bandage. De suger upp sårvätskan så det inte kläggar igen.
Blöjor, något annat bandage över och eltejp (elastiskt) har varit till nytta.

(För att inte tala om vilka fantastiska koksaltbandage man kan ha på mugg :) )

Vi hade en ponny som blivit ormbiten i mulen. Mulen var sned och hon kunde inte trycka på vattenkopp, i övrigt märktes inget.
Smart. Jag har funderat på blöja eftersom det är över hasen. Det kan vara värt att testa.

Nu har jag använt 2 förlossningsbindor innan det tjocka lagret bomull, men en sorbactkompress närmst såret för att den är bakteriedödande.

Smart. Jag har funderat på blöja eftersom det är över hasen. Det kan vara värt att testa.

Nu har jag använt 2 förlossningsbindor innan det tjocka lagret bomull, men en sorbactkompress närmst såret för att den är bakteriedödande.
När jag hade ett liknande sår på min häst gick det åt mängder med sorbact. Dyrt blev det. :crazy: Men hellre köpa ordentligt omslag ändålig sårläkning, så det var bara att bita ihop!

Vad gäller doften, har din veterinär sagt något om den gula beläggningen på köttet? du kanske kan fråga? (tänker på lukten)

Min veterinär sa nämligen åt mig att gnugga bort detta när jag rengjorde, för att det var bakterier. Och att jag inte skulle vara rädd för att "ta i lite." Det försämrade läkningen av såret fick jag berättat för mig. När jag gnuggat bort det gula så blödde det litegrann men det luktade inte illa längre.

När jag hade ett liknande sår på min häst gick det åt mängder med sorbact. Dyrt blev det. :crazy: Men hellre köpa ordentligt omslag ändålig sårläkning, så det var bara att bita ihop!

Vad gäller doften, har din veterinär sagt något om den gula beläggningen på köttet? du kanske kan fråga? (tänker på lukten)

Min veterinär sa nämligen åt mig att gnugga bort detta när jag rengjorde, för att det var bakterier. Och att jag inte skulle vara rädd för att "ta i lite." Det försämrade läkningen av såret fick jag berättat för mig. När jag gnuggat bort det gula så blödde det litegrann men det luktade inte illa längre.

Tack för att du berättar. Jag ska fråga henne om lite mer tips kring hur jag ska tänka kring rengöring. Först tvättade jag med klorhexidin varje bandagebyte, sedan läste jag att det försämrar läkningen så nu tvättar jag såret med vatten (direkt från kranen på ren bomulstuss), och med tvål på resten av benet eftersom det kommer sårvätska där med.

Imorgon ska vi på återbesök hos veterinären. Det har läkt fint och nu stödjer Zam på benet.
IMG_1553.webp

Tack för att du berättar. Jag ska fråga henne om lite mer tips kring hur jag ska tänka kring rengöring. Först tvättade jag med klorhexidin varje bandagebyte, sedan läste jag att det försämrar läkningen så nu tvättar jag såret med vatten (direkt från kranen på ren bomulstuss), och med tvål på resten av benet eftersom det kommer sårvätska där med.
Ser bra mycket bättre ut.

Jag hade tvättat såret med steril koksaltslösning.
Det är vad jag har fått rekommenderat av veterinär på sår (inte sådär stora förvisso) .

Men nu skulle du ju ändå träffa veterinären idag, så dä är det ju bäst att se vad den säger.

Det gula kan nog vara fibrin (ett protein), såvida det inte är så att hästar inte får det, men det tror jag inte.

Hittade däremot bara källor som förklarade om fibrin på människor och minns inte på rak arm jag sett det på häst .

Jag har för mig det kan störa sårläkningen och kanske är bra att få bort om det går.

@Bregen Rapportera gärna vad du fick för råd om omläggning och om veterinären sade något speciellt om det gula.

Det gula kan nog vara fibrin (ett protein), såvida det inte är så att hästar inte får det, men det tror jag inte.

Hittade däremot bara källor som förklarade om fibrin på människor och minns inte på rak arm jag sett det på häst .

Jag har för mig det kan störa sårläkningen och kanske är bra att få bort om det går.

@Bregen Rapportera gärna vad du fick för råd om omläggning och om veterinären sade något speciellt om det gula.
Ja det kan det säkert vara :) Nu är det ett par år sedan så jag minns inte allt i detalj, men just gnuggandet kommer jag ihåg så väl för jag kämpade med att gå emot min impuls att vara "försiktig" när jag tvättade :d Men snabbt och fint läkte det så veterinären visste vad den gjorde!

Okej! Jag tvättade med koksalt som jag kokade själv i kastrull (det gick åt litervis så det blev billigare) och sen strök jag ett lager LHP kräm och manukahonung på kompressen. LHP skulle döda bakterier och "hålla lite rent" sa veterinären.

Det gick bra hos veterinären. Zam stödjer mer på benet för varje dag och kan skritta ganska bra nu. Veterinären skar bort lite svallkött vilket blödde som tusan. Nu ska vi få något att dutta på vid bandagebyten för att hindra svallkött. Som helhet läker det väldigt bra men tiden får utvisa om det blir helt bra.

Jag frågade inte specifikt om det gula, men hur mycket jag skulle tvätta och tänka kring det. En ren bomullstuss, vatten och så gnugga. Och så upprepa några gånger.

Det blir intressant att se hur såret ser ut nästa bandagebyte nu när vi skurit svallkött.

Jag frågade inte specifikt om det gula, men hur mycket jag skulle tvätta och tänka kring det. En ren bomullstuss, vatten och så gnugga. Och så upprepa några gånger.

Det blir intressant att se hur såret ser ut nästa bandagebyte nu när vi skurit svallkött.
Alltid bra att gnugga, man vill (på människosår) gärna ha lite blod så att det är frisk vävnad som man arbetar med

Bra att du såg till att du fick info så du vet hur det bästa sättet att hantera det på är.

Kan du få tag i någon som har en medicinsk laser från tex asa laser så kommer såret läka på nolltid. Jag har använt det på ett jättedjupt sår nere i kronranden som inte gick att bandagera ordentligt och det läkte ihop på en vecka.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp... 2 3
Svar
52
· Visningar
12 522
Senast: liiinnea
·
Hästvård Hej! Var inne på klinik med min häst, som varit svullen i ett bakben (insidan nedanför has till kota) i ett par dagar, idag. På...
Svar
7
· Visningar
2 371
Senast: Sirap
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 144
Senast: Egonson_
·
Hästvård Hejsan! Mitt 17-åriga sto har gått och blivit halt helt plötsligt. I söndags var hon blockhalt på vänster bakben, och inte har det... 2
Svar
29
· Visningar
3 094

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka