Bukefalos 30 år!

Vi har inte avlivat. Genom att skölja med koksaltlösning fick vi såret att börja läka. Men han är svullen som en boll och rejält halt igen. Jag är rädd att han fått en infektion på något vitalt när det var öppet djupt sår med bakterier så länge. På fredag ska vi till veterinären igen. Det ytliga såret har halverats så det läker, men jag oroas att det ska vara kört ändå

Vi har inte avlivat. Genom att skölja med koksaltlösning fick vi såret att börja läka. Men han är svullen som en boll och rejält halt igen. Jag är rädd att han fått en infektion på något vitalt när det var öppet djupt sår med bakterier så länge. På fredag ska vi till veterinären igen. Det ytliga såret har halverats så det läker, men jag oroas att det ska vara kört ändå
Usch så jobbigt för er <3 Jag tänker att svullnad är ju kroppens eget försvar och då blir de gärna halta av obehaget. Håller tummarna för er!

Usch så jobbigt för er <3 Jag tänker att svullnad är ju kroppens eget försvar och då blir de gärna halta av obehaget. Håller tummarna för er!
Jo, men något orsakar svullnaden. Han var såhär svullen innan men nästan ohalt. Jag är rädd för infektion i led och senskida, kanske även skada hasspets och senan på baksidan ovanför hasen då han varit bandagerad så länge. 😢 Känns svårt

Samma veterinär, eller låter ni någon annan få kika på det?

Jag åker till samma veterinär eftersom hon sett hur det utvecklats. Jag tror det blir lättare att ta rätt prover och ställa diagnos när man sett hur det utvecklats.
Jag förstår att det kan finnas ett värde i detta, men samtidigt har jag erfarenhet av att det kan behövas mer än en veterinär för att hitta fel och ställa rätt diagnos. Alla veterinärer är inte lika bra på allt, brukar jag tänka.

Jag åker till samma veterinär eftersom hon sett hur det utvecklats. Jag tror det blir lättare att ta rätt prover och ställa diagnos när man sett hur det utvecklats.
Tror ändå att en ny veterinär kan komma med annan input plus att ta nödvändiga prover. Låter som det kan tagit sig in i leden nu och då finns risk att det krävs op för att spola rent. Om veterinären redan är skeptisk till prognos får jag känslan att hen inte är så villig att göra det där extra för att häst ska ta sig genom det här. Nog att en måste vara realist men hästar ÄR otroliga på att läka mycket med tid!

Tror ändå att en ny veterinär kan komma med annan input plus att ta nödvändiga prover. Låter som det kan tagit sig in i leden nu och då finns risk att det krävs op för att spola rent. Om veterinären redan är skeptisk till prognos får jag känslan att hen inte är så villig att göra det där extra för att häst ska ta sig genom det här. Nog att en måste vara realist men hästar ÄR otroliga på att läka mycket med tid!
Har infektionen redan varit i leden ett tag är det nog tyvärr mer eller mindre kört, spolning eller ej. Ska man lyckas rädda en infekterad led måste den spolas asap. Broskskador läker inte oavsett tid.

Jo, men något orsakar svullnaden. Han var såhär svullen innan men nästan ohalt. Jag är rädd för infektion i led och senskida, kanske även skada hasspets och senan på baksidan ovanför hasen då han varit bandagerad så länge. 😢 Känns svårt

Jag hade nog åkt till klinik med hästen så man kan få området ordentligt ultraljudat.

Om svullnaden ökat igen, kan det nog vara läge för att se så inte leder är iblandade, som du skrev. Då måste han ju ha antibiotika och spola.

Vi avlivade idag 💔

Obduktionen visade att fisteln var kvar inne i benet och påverkade tarsalsenskidan. Kanske började det inifrån med någon bakterie från blodet. Tveksamt om det hade gått att rädda om vi upptäckt det tidigt då det redan då gått 2 veckor
Beklagar verkligen! Men du gjorde precis ALLT du kunde❤️.

Liknande trådar

• Reaktion mot penicillin (o kanske diklofenak)
  • Aggresiv häst
  • "Släpande" hälta, erfarenheter?
  • Blödning under huden

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka