Shortback T - bomlös?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare ellipelli
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 670
E

ellipelli

Är shortback T en bomlös sadel? Tror ni den passar min jättebreda svankiga häst?

Sv: Shortback T - bomlös?

Ja, shortback Tölt är en bomlös sadel. Om den passar hästen är ju svårt att säga... Vidden är 125+ grader ungefär, så den är ju väldigt bred.

Såhär ser min Shortback ut:

Men gud! Det låter ju toppen. Det är ju ett mycket bättre pris på denna än på en star trekk dressage som jag funderade på. Och min häst är väldigt bred, en bruksnordis så jag tror han behöver vidden. Ska nog beställa en sån! Tack!

Ja, men så illa är det inte. Det är en mycket fin sadel för det priset tycker jag. :)

Sen är det vanliga stigläderkrampor på Shortbacken, på Star trekk är det ringar vilket jag tycker är lurigt om man skulle fastna i stigbygeln om man ramlar av hästen.

Till TS

Ja, shortback T är bomlös, dock har den en fast konstruktion framtill så där flexar den inte, men den är väldigt vid, precis som fjordtokan säger ligger den runt 125-130 grader. På längden flexar den så den passar nog de flesta ryggar, även den lite kortare ryggen då sadeln är riktigt kort trots rymligt säte.

Senast ändrad av en moderator:

En rejäl omgång läderbalsam och några timmars ridning så blir nog sadeln kalas tror jag. Jag låter dock bli min då jag inte kommer överrens med färgen och har den ute på annons. (Ja, jag vet att jag är löjlig och säljer en sadel BARA för att den har fel färg men är man knasig så är man!) :rofl:

Är de stora eller små i sitsen?
Har nu en Goertz Liberthé 17", och den är en aning för liten för mig.

Ja tyvärr tycker jag inte helt bra om den bruna färgen jag heller. Visst den är väl ok men jag vill ju kunna använda mina svarta träns också ;)

cristobal De känns ganska normala. Jag har i vanliga fall 17.5" och 17" i min känns något trångt.

Den är nog ganska normal i sitsen tror jag, inte så djup så den blir lite rymligare då än om man jämför med en 17" sadel med väldigt djup sits.

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 147
Utrustning Hej! Nybörjare på bomlös sadel. Hittade en begagnad från hööks som endast är provad. Padd under och allt såg fint ut. Men så när jag...
Svar
4
· Visningar
538
Utrustning Var på sadelprovning igår och min häst behöver ett bomträ som är 9,5” brett, det kommer bli svårt att hitta en westernsadel i den...
Svar
3
· Visningar
540
Senast: iNHALE
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 255
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda 2022
  • Bästa länet för häst?